نوروز، سکوی پرش برای جذب گردشگر خارجی

حرف آنلاین: سارا ربیعی: ” جشن نوروز” بزرگترین و مناسبت ترین ظرفیت برای ایران است تا بتواند با استفاده از آن نفوذ نرم و گستردگی و عمق تاریخ و فرهنگ خود را به جهان عرضه کند و در دنیایی که این همه تصاویر مجعول و غیر واقعی از کشورمان به دست رسانه ها ساخته و […]

حرف آنلاین:

سارا ربیعی: ” جشن نوروز” بزرگترین و مناسبت ترین ظرفیت برای ایران است تا بتواند با استفاده از آن نفوذ نرم و گستردگی و عمق تاریخ و فرهنگ خود را به جهان عرضه کند و در دنیایی که این همه تصاویر مجعول و غیر واقعی از کشورمان به دست رسانه ها ساخته و پرداخته می شود، تصویری درست تر از کشورمان در اذهان جهانیان خلق کند.

کارشناسان صنعت گردشگری می‌گویند کشورهای اطراف ایران، با استفاده از شناسایی نیازهای گردشگران ایرانی و برداشتن برخی از محدودیت‌ها، توانسته‌اند بیش از ۶ درصد جمعیت کشور را در ایام نوروز به سمت خود جذب کنند. یکی از عوامل بحث قیمت تورهای داخلی و خارجی است. مقاصدی مثل ترکیه، ‌ارمنستان، مالزی یا امارات روی بازار ایران کار می‌کنند. نیازهای مسافر ایرانی را می‌شناسند و در جهت رفع نیازها سرمایه‌گذاری می‌کنند

توریستی که به خارج از کشور می‌رود،‌ برخی محدودیت‌ها را دیگر احساس نمی‌کند. کشورهای همسایه نیز بر این نقطه ضعف‌ها کار می‌کنند. به نظر می‌رسد که این عامل قوی‌تر و مهم‌تر از قیمت باشد.

این کشورها از طریق اینترنت و ‌نشریات و در سطح بین‌المللی به معرفی جذابیت‌هایی مانند کنسرت‌های موسیقی می‌پردازند. به این ترتیب برای تعطیلات نوروز و تابستان ایرانیان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این درحالیست که در ایران نه تنها هیچ استفاده ای ار این پتانسیل برای جذب گردشگران خارجی صورت نمیگیرد تبلیغاتی نیز برای این رخ داد تاریخی به نحوی که بتواند گردشگران خارجی زا به خود جلب کندصورت نمی گیرد درحالی که کشورهابی دیگر درمسابقه همیشگی کسب فرصت های فرهنگی و تاریخی و خلق اعتبارات واقعی یا حتی ساختگی تاریخی – فرهنگی برای خود هستند در چنین شرایطی ” نوروز” ما مورد غفلت قرارگرفته است.

بایدگفت با وجودگران بودن مسافرت در داخل، برخی محدودیتها که بارها به آن اشاره شده و تبلیغات پررنگ تورگردانان خارجی، سونامی خروج سرمایه های ملی از کشور به دلیل گردشگری ضعیف مالی، همچنان ادامه خواهد یافت.

*بضاعت نگران کننده گردشگري

صنعت گردشگري در ايران از ظرفيت هاي بسيار بالايي براي رشد و توسعه برخوردار است.هرچند ایران یکی از امن ترین مکانهای گردشگری جهان محسوب میشود اما با وجود اين هيچ رضايتي از توسعه اين صنعت در کشور وجود ندارد. آماده نبودن زمينه هاي اقتصادي مناسب در ايران براي جذب سرمايه گذاري به منظور ساخت هتل و ساير صنايع جانبي اين حوزه، بي خبربودن سرمايه گذاران از زمينه هاي موجود در ايران و تبليغات ضعيف و نيز انتشار اخبار منفي از ايران، محدوديت هاي اجتماعي و مذهبي براي گردشگران خارجي و همچنين تنش هاي سياسي با بعضي کشورهاي غربي از موانعي بوده است که طي سال هاي گذشته صنعت گردشگري ايران را با رکود مواجه کرده است. متاسفانه نبود امکانات مناسب از جمله حمل ونقل مناسب، نداشتن راهنمايان تور آموزش ديده که به زبان هاي مختلف آشنايي داشته باشند، وجود قوانين و مقررات دست و پاگير گمرکي، صدور گذرنامه، رواديد، نامنظم بودن پروازهاي داخلي و خارجي هواپيماهاي ايران، تاخيرهاي بيش از استاندارد در کنار دلايل ديگري که عنوان شد از دلايلي است که باعث شده تا صنعت گردشگري کشور رونق واقعي نداشته باشد. اگرچه شرايط مناسب سياسي فعلي اميدها را نسبت به افزايش شمار گردشگران ورودي به ايران و ايجاد اشتغال و درآمد افزايش داده است اما فعالان گردشگري و يا حتي مسئولان نگران بضاعت گردشگري کشور براي پذيرايي از گردشگران هستند. از آن جا که آشنايي با فرهنگ و آداب و رسوم و سنت هاي بومي ايرانيان يکي از دلايل سفر گردشگران اروپايي به ايران است بنابراين احداث و بازسازي هتل هاي سنتي مي تواند پاسخي به اين اشتياق و علاقه گردشگران خارجي باشد.

نوروز فرصت مناسبی است که به توسعه زیرساختهای گردشگری برای جذب گردشگر به خصوص گردشگر ارز آور توجه شود وجود این آیین باستانی که میراثی گرانبها برای ما ایرانیان و دیگر اقوام و ملت های ساکن در آسیای مرکزی و قفقاز و دیگر کشورهای همجوار همچون افغانستان ،کردستان عراق و آناتولی(ترکیه) و.. است، داشته ای گرانبها برای ما ایرانیان است که متاسفانه تا کنون نتوانسته ایم آن گونه که باید و شاید در جهت اهداف و منافع کلان ملی از آن بهره برداری کنیم.

مثلا اینکه ما در نوروز شاهد خروج صدها هزار و یا شاید میلیون ها ایرانی از کشور و مسافرت به کشورهای همجوار و یا دیگر کشورها برای گذراندن تعطیلات هستیم، پدیده جالبی به نظر نمی رسد و بالعکس ما در این ایام باید شاهد ورود گردشگر از کشورهای همجوار به ایران باشیم تا در “سرزمین خاستگاه نوروز” پدیده آمدن بهار را به نظاره بنشینند و در جشن های نوروز که در “کشور مادر” گرفته می شود مشارکت کرده و لذت ببرند.
یکی از ظرفیت های مغفول مانده در مساله نوروز همین مساله جذب گردشگر نوروزی به ایران است که به نظر می رسد متولیان فرهنگی و سیاسی کشور تاکنون در این زمینه کم کاری کرده اند. در صورت اهتمام به این مساله هم می توان در راستای تقویت دیپلماسی عمومی کشور اقدامات مثمر ثمر را صورت داد و هم اینکه با جذب منابع اقتصادی ناشی از ورود توریست ها به رونق کسب و کار و اقتصاد کشور یاری رساند.