نمایندگان مازندران به افزایش مالیات مصرف سیگار کمک کنند

  گروه اجتماعی: مشاهده‌ آمار اثرات مضر سیگار بر سلامتی بدن، انسان را به‌ وحشت می‌اندازد. کشیدن سیگار هر ساله، بیشتر از مجموع تلفات ایدز، الکل، مواد مخدر موجب مرگ ومیر افراد می شود. استعمال دخانیات سبب آسیب به پوشش جدار رگ های خونرسانی کننده قلب، مغز و سایر اعضای بدن می شود. جدار آسیب […]

 

گروه اجتماعی: مشاهده‌ آمار اثرات مضر سیگار بر سلامتی بدن، انسان را به‌ وحشت می‌اندازد. کشیدن سیگار هر ساله، بیشتر از مجموع تلفات ایدز، الکل، مواد مخدر موجب مرگ ومیر افراد می شود.

استعمال دخانیات سبب آسیب به پوشش جدار رگ های خونرسانی کننده قلب، مغز و سایر اعضای بدن می شود. جدار آسیب دیده سرخرگ ها به ویژه در حضور اختلالات چربی خون (کاهش کلسترول HDL یا کلسترول خوب) در مقابل تشکیل پلاک آترواسکلروز (تصلب شرایین) آسیب پذیرتر هستند.

با تشکیل پلاک جریان خون محدود می شود. حال بسته به محل اترواسکلروز در صورت انسداد سرخرگ های کرونری احتمال ایجاد حمله قلبی و در صورت انسداد سرخرگ های مغز، سکته مغزی و در صورت انسداد عروق محیطی عامل خطری برای ایجاد بیماری عروق محیطی است که در آن رگ های دست و پا درگیر و موجب درد حرکتی پا می شوند. زمانی که تصلب شرایین با سایر عوامل خطر همراه می شود (به عنوان مثال فشارخون بالا و کلسترول بالای خون)، میزان خطر باز هم بیشتر می شود.

حالا محسن اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به خبرنگار حرف می گوید:  یکی از مهم ترین مشکلات جامعه مصرف سیگار است و متاسفانه 20درصد مردهای جامعه در بالای 18 سال سن سیگار مصرف می کنند و سن مصرف سیگار نیز کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه امروز در سنین نوجوانی تعدادی از فرزندان خانواده ها نیز به مصرف سیگار روی آورده اند، تصریح کرد: مصرف سیگار مقدمه ای برای مصرف سایر موادمخدر به شمار می رود و از این بابت سیگار زمینه ساز آسیب های اجتماعی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مصرف مواد دخانی سیگار و قلیان سبب ایجاد ابتلا به بیماری های مختلف می شود و طیف این بیماری ها بسیار وسیع است، می افزاید: انواع سرطان های مهم و ابتلا به آنها با مصرف سیگار ارتباط دارد، سرطان ریه، روده، حنجره، سرطان های حوزه دهان و گلو نیز از عوارض مصرف سیگار است و نیز لازم است توجه شود سیگار و دخانیات به عنوان عامل خطر در گسترش بیماری ها محسوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه وقتی یک محصول در زمره عوامل خطر قرار می گیرد دولت ها با بالا بردن مالیات آن محصول موجب شوند مصرف آن کمتر شود و تجربه موثری که در کشورهای دنیا در این زمینه لحاظ شده است نتایج خوبی داشته است، عنوان می کند: اغلب کشورهای پیشرفته از جهت اقتصادی مالیات بر محصولات دخانی را از دهه 80 به بعد انجام داه اند. در کشور فرانسه در سال 92 مالیات بر سیگار و مواد دخانی افزایش یافت و موجب شد که مصرف سیگار در این کشور در میان اقشار مختلف کاهش یابد. بعد از کمتر از 5سال مرگ ناشی از سرطان ریه نیز در این کشور کاهش یافت.

اعرابی تصریح می کند: زمانی که محصولی به عنوان عامل خطر برای شیوع بیماری های غیرواگیر اعلام می شود، هزینه مصرف آن در افزایش جمعیت به صورت اتوماتیک مصرف آن را کم خواهد کرد و می توانیم کاهش بار بیماری ها را نیز به دنبال داشته باشیم. مثال دیگر کشوری مانند امریکا است که این طرح را انجام داد و نتایج آن نیز به خوبی نشان می دهد که بالا بردن قیمت بسته های سیگار و سیگار تکی و دخانیات کاهش مصرف را به دنبال داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه انتظار می رود وزارت صنعت و معدن سامانه آنلاین برای پایش فروش سیگار را فراهم کند تا اطلاعات دقیق واردات، تولید و توزیع سیگار و انواع محصولات دخانی را شاهد باشیم، می گوید: مالیاتی که توسط تولیدکنندگان به حساب دولت واریز می شود می توان این مالیات را برای کاهش مصرف سیگار به کار گرفت.

وی با بیان اینکه سیگار و محصولات دخانی یکی از مواد آسیب رسان به سلامت هستند که می توانیم کاهش مصرف آن را پیگیری کنیم، عنوان می کند: این طرح در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز بوده و سهم درآمدی مالیات نیز از این طریق افزایش می یابد، سیگار عامل خطر جدی برای بیماری های مهم است و برای کاهش سکته ها و سرطان ها باید مصرف آن کاهش یابد. نتیجه این کاهش مصرف، کاهش بیماری ها و کاهش از کار افتادگی و بهره وری نیروی انسانی به عنوان مهم ترین سرمایه در سیاست های اقتصادی کشور است.

اعرابی با اشاره به اینکه به دلیل مالیات کم سیگار در کشور، ایران یکی از کشورهای با قیمت بسیار پایین سیگار در دنیا است، عنوان کرد: خوشبختانه در شورای برنامه ریزی استان جلسه ای برگزار و این موضوع مطرح شد؛ استاندار مازندران نیز تاکید داشتند که ما وظیفه مند هستیم عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در استان را کاهش دهیم؛ از این رو نقش نمایندگان مردم مازندران در مجلس در این زمینه برجسته است و صراحتا اعلام کردند همراهی جدی نمایندگان مردم مازندران در تصویب قانون افزایش مالیات در قانون بودجه 97 را خواستار هستیم.