نساجی در کما

زهرا اشکیود: کارخانه‌های نساجی استان مازندران در سال‌های دور بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه بودند و تمامی اهالی قائم شهر و شهرها و استان‌های همجوار نیز در سه کارخانه نساجی شماره 1 و 2 و 3 مشغول به کار بودند که متأسفانه امروزه رونق سابق را ندارد. از این رو از قائم‌شهر به عنوان شهر کارگری […]

زهرا اشکیود: کارخانه‌های نساجی استان مازندران در سال‌های دور بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه بودند و تمامی اهالی قائم شهر و شهرها و استان‌های همجوار نیز در سه کارخانه نساجی شماره 1 و 2 و 3 مشغول به کار بودند که متأسفانه امروزه رونق سابق را ندارد. از این رو از قائم‌شهر به عنوان شهر کارگری یاد می‌کنند، گونی‌بافی، کنسرو سازی، فرش بافی، دستمال بافی ، پنبه پاک‌کنی و همچنین دو شهرک صنعتی در این شهر وجود دارد.

شرکت نساجی شماره ۱ در مرکز شهر واقع شده‌ که به علت قدیمی بودن بنا و رسیدگی نکردن آن وعدم پرداخت به موقع حقوق کارگران و نیز فرسوده بودن ماشین‌آلات و مواد اولیه دچار مشکلات زیادی است .

این نساجی در گذشته یکی از برترین کارخانه های پارچه بافی در کشور بوده که هیچ کارخانه‌ای قابل رقابت با این واحد نبود. در سال گذشته شهرداری قائم‌شهر طی مزایده‌ای برنده فروش کارخانه نساجی شماره 1 این شهر شد و حال مالک قدیمی‌ترین کارخانه نساجی مازندران است که رضا رحیمی شهردار وقت پس از واگذاری نساجی به شهرداری، گفته بود که شهرداری قائم‌شهر با توافق نظر و همکاری شورای اسلامی شهر در پنجمین مزایده واگذاری کارخانه در اول ماه محرم شرکت کرد و توانست طبق قیمت کارشناسی به مبلغ 30 میلیارد تومان برنده مزایده شود.

یکی از کارگران نساجی قائم‌شهر در گفت و گو با حرف، با بیان اینکه در حال حاضر کارگران حدود سه ماه حقوق دریافت نکردند، می‌گوید: با توجه به آنکه این ۲۰۲ نفر کارگر کارخانه نساجی قائم‌شهر از تمام توان خود برای رونق کارخانه استفاده می‌کنند اما تنها اعتراضمان این است که تاکنون حقوق مهر، آبان و آذر را هنوز پرداخت نکردند.وی می‌افزاید: قطعات دستگاه‌هایی که با آن کار می‌کنیم نرمال نیست و قطعات جایگزینی برای قطعات فرسوده وجود نداشت و قطعاتی که از رده خارج می‌شدند جایگزینی انجام نمی‌شد و از داشته‌هایمان استفاده می‌کردیم.این کارگر تصریح می‌کند: از آنجایی که به دلیل کیفیت نامطلوب مواد اولیه، قطعات دستگاه‌ها مورد آسیب قرار می‌گیرد اما مهندس اعلایی قول مساعد برای حل مشکلات بیمه، حقوق و تجهیز دستگاه‌های فرسوده و افزایش کیفیت موارد اولیه مناسب را دادند و همچنین عنوان کردند که حقوق‌های مهرماه و آبان ماه را تا تاریخ ۱۵ دی‌ماه به حساب کارگران واریز می‌کنند.

وی یادآوری کرد: نساجی از نیازهای اولیه انسان در زمینه پوشاک است بنابراین از صفر تا صد نساجی چه از خاک و کلاهک و نیز نخاله پنبه را می‌توان استفاده کرد که تنها ضایعات آن خاک است که می‌توان از خاک آن در صورت صنایع تبدیلی از آن نیز استفاده شود.

این کارگر با بیان اینکه باید تجهیزات بروزی به جای قطعات فرسوده جایگزین شود و محصول اولیه با کیفیت را برای تولید در اختیارمان قرار دهند تا تولید مطلوبی داشته باشیم، تصریح می‌کند: در حال حاضر تولیداتمان در حدود دو الی سه تن است که این جواب گوی نیاز کارگران نیست. در گذشته که کارخانه دارای رونق بود تا حدود ۱۵ هزار متر پارچه تولید می‌شد اما در حال حاضر حدود سه هزار متر تولید می‌کنیم که در صورت بروزرسانی تجهیزات این مقدار افزایش می‌یابد و تمامی مشکلات حل می‌شود.

*واگذاری کارخانه نساجی قائم شهر اشتباه بود

ایمان پویامهر عضو شورای شهر قائم‌شهر در گفت و گو با حرف درباره مشکلات نساجی شماره 1 در حال حاضر، گفت: واگذاری نساجی قائم‌شهر از ابتدا بدون کارشناسی هم از طریق فروشنده سازمان خصوصی سازی و نیز خریدار به عنوان شهرداری قائم‌شهر اشتباه بود چراکه وظیفه شهرداری بنگاه‌داری نبود در حالی که وظیفه شهرداری خدمات شهری، فضای سبز و اقدامات عمرانی در شهر است.

پویامهر افزود: متأسفانه این واحد به شهرداری اضافه شد و با توجه به آمارهای موجود از هنگامی که نساجی را شهرداری تحویل گرفته درآمد و هزینه‌ها در حدود 350 میلیون تومان زیان انباشته داشت و تقریبا ده فقره چکی که برای نساجی داده شد پاس نشد و هیچ بدهی از بانک ملی، مالیات، تأمین اجتماعی، آب و برق و گاز و تلفن را شهرداری پرداخت نکرد حتی مبالغی برای خرید پنبه سازمان‌های مرتبط با توجه به چکی که دادند اما متأسفانه این چک هم  پاس نشد و این موجب شد تا کارگران دچار مشکل شوند. وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود سه ماه از حقوق کارگران پرداخت نشد و نیز تولیدمان نیز رکود کرد که از هفت تن به دو و نیم تن رسید.

عضو شورای شهر قائم‌شهر با اشاره به اینکه نظر اکثر اعضای شورا این است که کار شهرداری بنگاه‌داری نیست، یادآور شد: با توجه به جلساتی که با سازمان گسترش انجام شد و نیز با نظر معظمی و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و دو نماینده مجلس و فرماندار قائم‌شهر هنگامی که آنجا حضور داشتند اعلام کردند که ما موافق خرید نساجی نبودیم و حال تصمیم بر آن شد که خود سازمان گسترش، چهار میلیون دلار در زمینه انتقال کارخانه نساجی به شهرک رستم‌کلا انجام شود و آنان اعلام کردند که حتی دستگاه‌های جدیدی را اضافه کنند و سوله‌جدیدی را راه اندازی کنند و صد کارگر جدید را هم اضافه کنند که اگر این اقدام عملی شود، شورای شهر نیز قول مساعد دادند تا آنان نیز پای کار بیایند و برای تغییر کاربری زمین نساجی موجود به سرمایه گذار کمک کنند.

وی افزود: سرپرستی نساجی قائم‌شهر بسیار نامناسب است هر چند در حال حاضر ما دچار مشکلات اساسی در خدمات شهری برای مردم شهر هستیم بنابراین شهرداری نمی‌تواند دو مجموعه را با هم انجام دهد که در این حالت اعضای شورا شرمنده کارکنان شهرداری و کارگران خود نساجی خواهد شد.پویامهر تصریح کرد: در حال حاضر اولویت را بر انتقال کارخانه نساجی و نیز مالکیت آن که به صاحب اصلیش سازمان گسترش و نوسازی برگردد و در این حوزه همکاری خواهیم کرد.وی گفت: اگر سازمان گسترس در زمینه پرداخت تسهیلات 4 میلیون دلاری و حفظ نیروی انسانی و اضافه کردن صد نفر نیروی انسانی و نیز پرداخت بدهی برای انتقال آن به شهرک رستم کلا اقدام کنند ما نیز به سازمان گسترش قول مساعد خواهیم داد تا در زمینه تغییر کاربری اراضی با سرمایه گذار همکاری خواهیم داشت.

* نساجی نباید به بخش خصوصی واگذار شود

اما محمدعلی شیرسوار یکی دیگر از اعضای شورای شهر شهرستان قائم‌شهر با نگاهی مثبت نظر دیگری در این باره دارد و در گفت و گو با خبرنگار حرف، گفت: نساجی نباید به بخش خصوصی واگذار شود و در صورت این اقدام نوعی خیانت به مردم اتفاق می‌افتد چراکه حق مردم و پولی که مردم پذیرفتند که برایش پرداخت کنند برگرداندن آن اصلا درست نیست.شیرسوار افزود: می‌توان برای حل مشکلات نساجی سرمایه گذار پیدا کرد و یا برای بازاریابی اقدام کنیم و اگر قدرت مدیریتمان ضعیف است دلیلی وجود ندارد که بی‌دلیل آن را فروخت.

وی با اشاره به اینکه افراد شورا به دنبال بهانه‌جویی برای فروش کارخانه هستند، تصریح کرد:  هر چند کارخانه متضرر است اما اگر اندکی به آن توجه شود می‌توان دریافت که حتی در خود شهرداری و ترافیک با از بین رفتن وقت مردم در حال ضرر و زیان هستیم بنابراین در پی حل این مشکلات باشیم و باید بدانیم که شورا باید به دنبال حل این مشکلات باشد. پس علت تشکیل شورا چیست؟ اگر همه شهر در گل و بلبل بود پس چه نیازی به شورا است؟ مثلا هنگامی که نمی‌توانیم مشکلات آب و آسفالت و کارخانجات را حل کنیم دلیلی ندارد که آن را به افراد دیگر واگذار کرد.این عضو شورای شهر با بیان اینکه در اتفاقاتی که در کارخانه‌های نساجی شماره دو و سه افتاد باید برای کارگر و خودمان تجربه باشد، یادآور شد: در حال حاضر می‌توان با تعامل با کارخانه نساجی شماره سه با توجه به آنکه برخی از سوله‌های آن ساخته شده برخی از دستگاه‌های آن را به آنجا ببریم و دستگاه‌های آن را به جای خاک خوردن بروز کنیم و از پتانسیل مسئولان و نمایندگان مجلس استفاده کنیم.

وی افزود: محیط زیست باید بیاید کارگشایی کند و کارشناسان خود را بیاورد تا خط رنگرزی راه‌اندازی شود و سرمایه‌گذاران را جذب کنیم و بخشی از این خط تولید کارخانه را به آنها بدهیم و نساج بیاوریم.

شیرسوار با اشاره به اینکه اعضای شورا تنها با فروختن به دنبال پاک کردن تمامی صورت‌های مسئله هستند، تأکید کرد: باید همگان دست به دست هم بدهیم و از تمامی پتانسیل‌های شهر از نمایندگان مجلس و امام جمعه و نمایندگان ادوار تمامی افراد وارد کار شوند و همگان کمک کنند تا شرایط و اعتمادسازی ایجاد شود و از پتانسیل مهم در شهرمان بهترین استفاده را ببریم.وی گفت: اعضای شورای شهر تنها به دنبال این موضوع هستند که شهردار گذشته اقدام اشتباهی را انجام داد که کارخانه را برای مردم این شهر خریداری کرد در حالی که این کارگران خود اقوام و همشهریانمان هستند و باید آن را حفظ کنیم.

*تصمیم نهایی تعیین تکلیف نساجی

عبدالله رضیان نماینده مردم شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با حرف، درباره مشکلات کارخانه نساجی قائم‌شهر، گفت: نساجی قائم‌شهر از آنجایی که مالکیت آن بسیار پیچیده بود تصمیم بر آن شد تا پس از ارزیابی در سازمان گسترش تصمیم نهایی گرفته شود چراکه انتقال مالکیت به سازمان گسترش و پس گیری از شهرداری بسیار سخت است اما ما نمایندگان با پیگیری‌هایی که انجام دادیم در حال حاضر مقرر شد تا پنج میلیارد تومان برای کارخانه نساجی قائم‌شهر به مدیریت شرکت و یا خود مجموعه شهرداری پرداخت کنند تا نخست آنکه به رستم‌کلا منتقل و نیز مشکل نقدینگی سرمایه در گردش آن تأمین شود، هر چند تصمیم قطعی گرفته نشده و تصمیم نهایی به هفته بعد موکول شد.

رضیان افزود: امیدواریم که معظمی این مشکل را به نفع مردم قائم‌شهر حل کنند اما از آنجایی که اینجا از نظر حقوقی مشکل جدی دارد چراکه در زمینه واگذاری ممکن است از نظر دستگاه حقوقی مشکلاتی ایجاد کند.

وی یکی از راهکارهای حل مشکلات نساجی قائم‌شهر را دریافت تسهیلات بانکی دانست و افزود: کارخانه نساجی قائم‌شهر برای دریافت تسهیلات بانکی نیاز به تضمین بانکی دارد که آنان چیزی برای ضمانت ندارند زیرا اموال آنان در گرو بانک ملی است و حال به دنبال راهکاری برای تضمین هستیم تا پنج میلیارد تومان تسهیلات بانکی را از خود بانک ملی تأمین کنیم اما آقای معظمی دنبال راهکار دیگری برای پرداخت تسهیلات بانکی است تا بررسی مجدد صورت گیرد.

*به دنبال احیا نساجی قائم شهر هستیم

سید علی ادیانی دیگر نماینده مردم شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره نساجی قائم‌شهر، گفت: نساجی قائم‌شهر از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و شورا و شهردار وقت مصمم شدند به اینکه کارخانه نساجی قائم‌شهر را از سازمان خصوصی سازی بخرند و این اقدام انجام شد.

ادیانی افزود: در حال حاضر شورای جدید بر آن هستند که این کارخانه برایشان اقتصادی نیست و باید به مجموعه دیگری واگذار شود و سازمان خصوصی سازی در برگشت کارخانه نساجی قائم‌شهر به آنان فرآیند پیچیده حقوقی را قرار داد اما نتیجه آن شد که تا یک هفته دیگر بانک ملی از وزارت اقتصاد و وزارت صنایع بررسی دقیق انجام دهند و راهکاری را پیشنهاد کنند تا در جلسات بعدی با نمایندگان حوزه انتخابیه، تصمیم جدی و حتمی اتخاذ شود.

وی، یادآور شد: همگان به دنبال احیا نساجی قائم‌شهر هستیم  تا این مشکلات بار دیگر بدون واگذاری حل شود.