مردم مازندران چشم انتظار نوروزخوانان

مردم مازندران همانند رسم دیرینه سالیان گذشته در حال حاضر چشم انتظار نوروزخوانان هستند تا با نوروزخوانی نوید بهار را دهند.نوروزخوانی یکی از رسوم سنتی تبرستان (مازندران) است که از دیرباز برگزار می‌شد. نوروزخوانان در روزهای پایانی سال با رفتن به منازل و خیابان‌های شهر و روستا و زمزمه اشعار موزون مژده نوروز را می‌دهند. […]

مردم مازندران همانند رسم دیرینه سالیان گذشته در حال حاضر چشم انتظار نوروزخوانان هستند تا با نوروزخوانی نوید بهار را دهند.نوروزخوانی یکی از رسوم سنتی تبرستان (مازندران) است که از دیرباز برگزار می‌شد.

نوروزخوانان در روزهای پایانی سال با رفتن به منازل و خیابان‌های شهر و روستا و زمزمه اشعار موزون مژده نوروز را می‌دهند.

مردم مازندران همانند رسم دیرینه سالیان گذشته در حال حاضر چشم انتظار نوروزخوانان هستند تا با نوروزخوانی «بادِ بِهارون آمده، نوروزِ سِلطون آمده؛ مژده دهید دوسِتان / عید بزرگون آمده؛ صد سِلام و سی علیک / خِنه خواه سِلام و علیک» نوید بهار را دهند.

* ضرورت حفظ جایگاه نوروزخوانی در مازندران

مسؤول سامان‌دهی نوروزخوانی قائم‌شهر در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: نوروزخوانی آیین باستانی است که همه ساله از اواسط اسفندماه در مازندران برگزار می‌شود.

سیدجلال محمدی ادامه داد: این آیین کهن در استان‌های شمالی برگزار می‌شود و نوروزخوانان با ساز یا بدون ساز نوید بهار، نو کردن، مودت، خانه تکانی و رسیدن و مژده بهار را می‌دهند.

وی با بیان اینکه نوروزخوانی را گاهی یک نفر و گاهی چندین نفر انجام می‌دهند،  افزود: به این معنا که در مراسم نوروزخوانی یک نفر شعر مخصوص آمدن بهار را می‌خواند و چندنفر با نواختن ساز و دهل همراهیش می‌کنند.

سرپرست گروه آوای تبری اضافه کرد: نوروزخوانان محل به محل روستا به روستا می‌گردند و مردم نیز براساس نیت خود به آنان انعام می‌دهند.محمدی افزود: همچنین با توجه به همزمانی نوروز به مناسبت‌ها و مراسم عزاداری امام‌خوانی مناسبت دارد.

وی با اعلام اینکه عموم مردم مازندران منتظر هستند نوروزخوان بیاید و مژده بهار را دهد، تصریح کرد: در حال حاضر شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداری، فرمانداری و ادارات ارشاد بانی این مهم هستند تا این آیین کهن را رونق دهند تا به فراموشی سپرده نشود.

مسؤول سامان‌دهی نوروزخوانی قائم‌شهر به اجرای مراسم نوروزخوانی در روستای نصیرآباد شهرستان ساری اشاره کرد و افزود: به‌منظور سامان‌دهی و متمرکز کردن و جلوگیری از پراکندگی این آیین ملی هنرمندان و علاقه‌مندان نوروزخوانی می‌توانند مشخصات خود را به شماره 09111241558 پیامک و یا تلگرام کنند.

محمدی با تأکید بر حفظ جایگاه نوروزخوانی، خاطرنشان کرد: انتظار داریم سامان‌دهی آیین نوروزخوانی در استان مازندران نهادینه شود و سه ماه پایانی سال برای این مراسم آیینی برنامه‌ریزی صورت گیرد.وی با بیان اینکه تهیه بانک اطلاعاتی نوروزخوانی ضروری است، اظهار کرد: مهم این است این آیین باستانی و کهن عمومی و فراگیر شود و برای سامان‌دهی آن تلاش صورت گیرد.

سرپرست گروه آوای تبری در پایان با اشاره به اینکه مسؤولان به جایگاه نوروزخوانی که از آیین باستانی ایران است و مازندران در این زمینه پیشتاز است باید توجه کنند، گفت: باید به این موضوع توجه کنیم که این مهم در اختیار افراد بدون اندیشه هنری قرار نگیرد چرا که نوروزخوانی آیینی پیش و پا افتاده نیست.

به گزارش فارس، در حال حاضر آیین‌ها و رسوم کهن در شهرها در حال فراموشی است که باید توجه کنیم این رسوم همانند گذشته ماندگار باشد.