مازندران، ناکام از ناوگان حمل و نقل بینالمللی
گروه اقتصادی براساس اطلاعات رسمی اتاق بازرگانی مازندران حدود نیمی از کالاهای تولیدی این خطه شمال کشور به دلیل نبود شرکت حمل و نقل بین المللی فعال با برند سایر استانها به خارج صادر می شود و این استانها از مزیت کالاهای صادراتی مربوط به مازندران برخوردار میشوند. از ۱۲۳ هزار تن صادرات محصولات مرکبات […]
گروه اقتصادی
براساس اطلاعات رسمی اتاق بازرگانی مازندران حدود نیمی از کالاهای تولیدی این خطه شمال کشور به دلیل نبود شرکت حمل و نقل بین المللی فعال با برند سایر استانها به خارج صادر می شود و این استانها از مزیت کالاهای صادراتی مربوط به مازندران برخوردار میشوند.
از ۱۲۳ هزار تن صادرات محصولات مرکبات و کیوی که در سال گذشته از مازندران صادر شد، صرفاً ۵ تا ۷ درصد از گمرک این استان صادر و مابقی با برند و گمرک استان های دیگر از جمله گلستان و گیلان صادر شد و ارزش ارزی این صادرات نیز به نام این استانها به ثبت رسید.
در سطح کشور طبق آمار حدود ۶۰۰ شرکت حمل و نقل بین المللی فعال است که صرفاً مجوز پنج شرکت به نام استان مازندران صادر شده و آن ها نیز تنها به صرف دایر شدن دفتر در مازندران، نام این استان را در برنامه های حمل و نقل خود قرار داده اند و هنوز هیچ شرکت حمل و نقل بین المللی به نام مازندران به ثبت نرسیده است.
شرکت های بین المللی فعال در استان از دلایل اصلی پایین بودن میزان صادرات کالاهای تولیدی این خطه شمال کشور به خارج از جمله محصولات کشاورزی می دانند و معتقدند این استان پنج شرکت دارای مجوز حمل و نقل دارد، اما این شرکت ها سهمی در جابجایی کالاهای صادراتی استان ندارند.
تمام این شرکت هایی که با امتیاز این استان مجوز دریافت کردند، ناوگان حمل و نقل بین المللی خود مالک ندارند و در صورت سفارش ناوگان از سایر شرکت ها می گیرند و این کار روند تامین ناوگان را طولانی می کند و برای تجاری که صادرات محصولات کشاورزی را انجام می دهند این زمان نمی تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.
سخت گیری در صدور مجوز برای شرکت های حمل و نقل بین المللی که همراه با آزمون انجام می شود، باعث شد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبتی برای دریافت مجوز نداشته باشند.
این آزمون براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای صدور مجوز شرکت بین المللی انجام می شود و به نظر می رسد برای رفع مشکل باید مجلس نسبت به اصلاح قانون اقدام کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران در این باره می گوید: صدور مجوز برای شرکت های حمل و نقل بین المللی منوط به قبولی در آزمون است که تاکنون سرمایه گذاران زیادی از استان مایل به تاسیس شرکت بودند، ولی نتوانستند در آزمون تخصصی که آشنایی با حمل و نقل سه گانه (زمینی، هوایی، دریایی)، قوانین کشورهای هدف صادراتی و برخی مدارک تخصصی دیگر است، قبول شوند.
عباسعلی نجفی به خبرنگار ایرنا گفته: ما محدودیتی برای صدور مجوز و یا سرمایه گذاری برای تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی در استان نداریم و منوط به قبولی متقاضیان در آزمون است.
پای لنگ صادرات
براساس مصوبه شورای توسعه صادرات مازندران میزان ارزش کالاهای صادراتی این استان تا پایان برنامه ششم توسعه باید به سه میلیارد دلار برسد اما نبود بستر های لازم برای افزایش صادرات شاید موجب شود تا دستیابی به این امر محقق نشود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران معتقد است که شرکتهایی که اکنون با نام این استان مجوز دارند، کم تعدادند و ما نیاز داریم تا شرکت های بیشتری در استان فعال شوند تا با ایجاد رقابت بتوانیم مشکل چندین ساله حمل و نقل بین المللی را برای صادرکنندگان رفع کنیم.
حسن خیریانپور به ایرنا می گوید: سرمایه گذار برای تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی با ناوگان خودمالکی داریم، ولی آزمون سد راه این کار شد و با رایزنی با وزارت راه و شهرسازی به دنبال تعدیل آزمون و یا حداقل برگزاری آزمون صرفاً برای متقاضیان این خطه شمال کشوریم تا بتوانیم تعداد شرکت ها را افزایش دهیم.
وی همچنان مهمترین مشکل صادرات مازندران را نبود شرکت های حمل و نقل بین المللی قوی با ناوگان خودمالکی می داند. در سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون دلار کالا از مازندران به خارج از کشور صادر شد که با احتساب کالاهای تولیدی این استان که از استان های دیگر به خارج صادر شد، ارزش این صادرات به یک میلیارد دلار می رسد.
شرکت های حمل و نقل کاغذی
احمد حسین زادگان در جلسه شورای بخش خصوصی و دولت در سال گذشته با تاکید بر رفع موانع صادرات گفت: با رفع موانع صادرات حرکت به سمت توسعه پایدار را سرعت می بخشیم.
به نوشته ایلنا، استاندار مازندران با بیان اینکه بدون حمل و نقل بین المللی صادرات رونق نخواهد گرفت، افزود: آنچه در وهله نخست برای برنامه ریزی جهت تحقق صادرات لازم است، احصای توانمندی های دستگاه ها، شناسایی ظرفیت های خالی و نیازمندی ها در بخش تولید برای تقویت ظرفیت ها است.
حسین زادگان به ظرفیت تجاری میان ایران و اتحادیه ارواسیا اشاره و آن را فرصتی بینظیر توصیف کرد که تجار و بازرگانان ایرانی باید به صورت جدی از این فرصت بینظیر استفاده کنند.
وی برخی از شرکت های بین المللی را در شمار شرکت های کاغذی عنوان کرد و گفت: هر چه زوتر باید این شرکت ها تعیین و تکلیف شوند.
حسین زادگان توضیح داد: در حال حاضر استان مازندران روی کاغذ پنج شرکت بین المللی کالا دارای مجوز دارد که هیچ یک از این شرکت ها به صورت عملی در استان فعالیت ندارند.
وی افزود: علاوه بر آن هیچ یک از این شرکت ها خودروی ملکی برای جا به جایی بار های صادراتی این استان به کشورهای هدف صادراتی در اختیار ندارند و صادرکنندگان ما بناچار باید از سایر شرکت های خارج استانی کامیون برای حمل کالاهای صادراتی تامین کنند.
نبود حمل و نقل بین المللی مانع مهم صادرات
عبدالله مهاجر در ادامه این نشست عدم فعالیت شرکت های حمل و نقل بین المللی را یکی از موانع مهم فراروی صادرات غیر نفتی استان دانست و افزود: با وجود پیگیری حدود 10 ساله تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این مشکل استان انجام نشده است.
وی ادامه داد: اگرچه حدود پنج شرکت بین المللی به نام استان مجوز فعالیت از وزارت راه و شهرسازی دریافت کردند، ولی هیچ یک از این شرکت ها نه تنها فعالیت کاری در استان ندارند، بلکه به دلیل در اختیار نداشتن کامیون ترانزیتی، نیازشان را در صورت درخواست صادرکنندگان باید از استان های دیگر تامین کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران آزمون را مانع بزرگ پیش روی سرمایه گذاران مازندرانی برای راه اندازی شرکت بین المللی حمل و نقل کالا عنوان کرد و گفت: تاکنون پیگیری استانی برای تجدید نظر در این رویه از وزارت راه و شهرسازی نیز کارساز نبوده است، در حالی که مازندران با سالانه حدود یک میلیون تن کالای صادراتی فاقد شرکت بین المللی حمل و نقل کالا فعال است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مارندران هم در این نشست گفت: براساس قانون تمام متقاضیان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل بین المللی باید در آزمون کتبی که سازمان راهداری برگزار می کند، شرکت کنند و درصورت تایید مجوز برای آنها صادر می شود. وی افزود: پنج شرکت بین المللی کالا برای مازندران موفق به دریافت مجوز شدند و دفاتر خود را در مرکز استان راه اندازی کردند ولی صادرکنندگان برای تهیه خودروی حمل بارهای صادراتی حداقل باید حدود دو هفته قبل با این شرکت ها هماهنگ کنند.
استاندار مازندران اما هفته گذشته در دیدار با معاون وزیر راه و رئیس سازمان حمل و نقل جاده ای، مساله حمل و نقل بین المللی را پیش کشید و گفت: مازندران از جمله استانهای مهم در زمینه تردد مسافران و جابجایی کالا از طریق بنادر بوده، از این رو میبایست علاوه بر اقدامات راهداری فعالیتهای حوزه حملونقل نیز با جدیت و نظارت دقیق تر انجام پذیرد.
استاندار مازندران در ادامه؛ استقرار شرکت های حمل و نقل بین المللی را در مازندران ضروری دانست و گفت: با توجه به بنادر مهم وحجم بالای جابجایی کالا از استان به سایر نقاط کشور می طلبد نگاه ویژه ای به تسهیل و راه اندازی شرکت های بین المللی حمل و نقل بار و مسافر در این خطه شود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0