قصه تکراری زباله و مسافر

حرف آنلاین: لاله انگورج تقوی /با پایان یافتن تعطیلات نوروزی آنچه در شمال کشور به ویژه استان مازندران و منطقه غرب استان بیشتر از همه به چشم می آید یادگاری از زباله هاست که مسافران در تفرجگاه ها، سواحل و جنگلها از خود به جا گذاشتند. حضور گردشگران نوروزی فرصتی است که به دلیل عدم […]

حرف آنلاین:

لاله انگورج تقوی /با پایان یافتن تعطیلات نوروزی آنچه در شمال کشور به ویژه استان مازندران و منطقه غرب استان بیشتر از همه به چشم می آید یادگاری از زباله هاست که مسافران در تفرجگاه ها، سواحل و جنگلها از خود به جا گذاشتند.

حضور گردشگران نوروزی فرصتی است که به دلیل عدم وجود برخی از زیرساختها و نبود مدیریت درست و اصولی به تهدیدی جدی در برخی از امور تبدیل می شود.

یکی از معضلاتی که در چند سال اخیر به ویژه در استانهای شمالی بروزی عینی داشته است، معضل زباله است.

در سال‌های اخیر با افزایش فزاینده جمعیت، استفاده از منابع مختلف نیز گسترش یافته است‌‌؛ افزایش شهرنشینی رشد شاخص‌‌های مصرف را همواره در پی داشته که به همین دلیل اکثر جوامع انسانی با انبوهی از زباله‌های خطرناک و بیماری زا روبه‌رو شده‌اند‌.

از سوی دیگر موضوع کمبود مکان دفع زباله و انباشت آن‌ها در حومه شهرها نیز امروزه به یکی از چالش‌های مهم محیط ‌زیست انسانی مبدل شده است.

مردم به نوع کالایی که خریداری می‌کنند اهمیت نمی‌دهند بنابراین روزانه حجم زیادی از مواد خطرناک که برای طبیعت بسیار مضر هستند تولید، مصرف و در نهایت به شیوه‌های نا کارآمد در دل طبیعت دفع می‌شوند و روز به روز به بحران‌های غیرقابل کنترل زیست محیطی نزدیکتر می‌شویم‌‌.

به گفته کارشناسان میزان تولید زباله در کشور حدود 40 تا 45 هزار تن در روز است و اگر بدانیم تنها کمتر از چهار درصد از این زباله‌ها بازیافت و بقیه در زمین دفن می‌شود به معضل اساسی در این بخش پی خواهیم برد.

دپوی غیر اصولی و عدم وجود زیرساختهای لازم در این بخش مبحثی قابل بررسی است ، اما آنچه در این گزارش به آن پرداخته می شود عدم بسط و نهادینه شدن فرهنگ حفظ محیط زیست و رهاسازی زباله در طبیعت است.

چیزی که به وضوح در چند روز اخیر در تفرجگاه ها، سواحل، پارکها، حاشیه جاده ها و شهرهایمان می بینیم رهاسازی زباله های تولیدی مسافران و گردشگران است که با دانستن این موضوعات، پرداختن به وضعیت دپوی زباله در تعطیلات نوروزی کمی راحت تر خواهد بود.

افزایش میزان تولید زباله در تعطیلات نوروزی یکی از معضلات شهرداری ها و دهیاریها در جمع آوری زباله های خانگی بوده است.

حضور میلیونی گردشگران در شهرهای غرب مازندران بار اضافی بر وظایف نهادهای خدماتی در این بخش تحمیل کرده است که متناسب با امکانات و تجهیزات آنها نیست و به این جهت اختلالاتی در انجام وظایف آنها به وجود می آید که تا حدی طبیعی است.

مازندران امسال نیز با ورودی میلیون ها مسافر در عید نوروز روبرو بوده که مطمئناً رونق وچرخه اقتصادی آن می تواند از نکات مثبت این امر باشد، اما معضل بزرگ زباله باعث ایجاد تصاویر نازیبا و ناراحت کننده ای در این استان و مناطق گردشگری آن شده است.

فرهنگ حفظ محیط زیست باید در بین خانواده های ایرانی گسترش یابد تا در پایان بهره برداری از مواهب طبیعی با خودخواهی تمام نسبت به رهاسازی زباله در دامان طبیعت اقدام نکنیم.

اگر خانواده های ایرانی، گردشگران، مسافران و شهروندان نسبت به میزان تولید زباله خود در طبیعت دقت کنند و با کاستن از حجم زباله تولیدی نسبت به جمع آوری و انتقال آن به محل های اصلی انباشت زباله اقدام کنند، این تصاویر نازیبا کمتر دیده می شود.

یکی از شهروندان نوشهری در این باره گفت: متاسفانه چندین بار از نزدیک مشاهده کردم که تعدادی از کسانی که در جنگل تفریح می کردند بعد از پایان تفریحاتشان زباله ها را زیر درختان رها کردند.

الیکایی ادامه داد: حتی بعضی از افراد زباله را در رودخانه می ریختند که باعث شد به آنها تذکر دهم، که بعضیها قبول می کردند، اما بعضی ها برخورد مناسبی با من نداشتند.

وی گفت: من از آن دسته از افرادی هستم که به این مسئله حساسیتی خاص دارم و نمی توانم از کنار ان به راحتی بگذرم، امیدوارم دیگر مردم نیز به حفظ محیط زیست خود مبادرت ورزند.

خانم میانسالی که به نظر می رسید مسافر باشد نیز از ریختن زباله ها در ساحل دریا گلایه کرد و گفت: این طبیعت برای ما و فرزندان ماست، نباید آن را با بی مبالاتی از بین ببریم.

وی اظهار داشت: نمی دانم چطور می شود برخی از مردم بعد از استفاده از طبیعت زباله هایی که خودشان تولید کرده اند را در طبیعت رها می کنند، آیا انها در خانه خودشان هم این رفتار را دارند؟

سلیمانی از گردشگرانی که بود که برای بازدید از نمایشگاه صنایع دستی نوشهر با وی همکلام شدم. وی بیان داشت: در مسیری که از شرق مازندران به غرب آن در حرکت بودم چند بار صحنه ای را دیدم که مجبور شدم واکنش نشان دهم.

وی تصریح کرد: راننده یا سرنشینان خودرو پلاستیکی مملو از زباله را از شیشه ماشین به سمت حاشیه جاده پرتاب کرده بودند که این مسئله نشان دهنده عدم وجود فرهنگ لازم در بعضی از خانواده هاست.

موسوی ادامه داد: ما باید فرهنگ حفظ محیط زیست را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم و بر لزوم انجام آن تاکید داشته باشیم.

چندی پیش فرماندار نوشهر در جلسه ستاد پاکسازی این شهرستان با اشاره به اینکه عدم فرهنگ سازی کافی باعث شده است انچه از مسافر و گردشگر نصیب ما می شود فقط زباله باشد بیان داشت: به جهت ایجاب و ضرورت و گردشگری بودن شهرستان نوشهر و تغییر ذائقه مردم از نظر مصرف، شاهد تولید زباله‌های مختلف و بیشتری هستیم که این به محیط زیست و منابع طبیعی به نسبت گذشته آسیب بیشتری وارد می‌کند.

محمدعلی قمی اویلی افزود: امروز تولید زباله در شهرستان نوشهر به علت مشکلات زیرساختی به یک معضل تبدیل شده است و با تغییر ذائقه و مصرف، تغییری در زیرساخت‌ها ایجاد نشد.

وی ادامه داد: در راستای حل و رفع مشکلات زباله در مناطق مختلف شهری و روستایی نوشهر فقط شهرداران و بخشداران مسئول نیستند بلکه همه مسئول هستند و باید برای تحقق این مهم به طور جدی حرکت کنند.

شهردار نوشهر نیز با اشاره به چند برابر شدن تولید زباله با حضور مسافران در ایام نوروز بیان داشت: روزانه 220 تن زباله از سطح شهر نوشهر جمع آوری می شود.

فرهاد شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه 15 خودروی سبک و سنگین عملیات جمع‌آوری و حمل زباله در طول ایام نوروز را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: از این تعداد، 9 دستگاه در ساعات شب، دو دستگاه روز و چهار دستگاه در حریم شهر مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: در منطقه تفریحی و توریستی سیترا و ورودی روستای لتینگان نوشهر نیز با استقرار کیوسک از سوی شهرداری نوشهر، کار خدمات‌رسانی به مسافران و میهمانان نوروزی انجام می‌شود.

شهردار نوشهر اظهار داشت: کیسه‌های ویژه جمع‌آوری زباله با طرح و آرم شهرداری نوشهر و طرح سیترا به‌ طور رایگان در اختیار مسافران و گردشگرانی در مناطق تفریحی گردشگری سیترا و ورودی لتینگان قرار داده می‌شود و این در راستای پاکیزه نگه داشتن محیط زیست و فرهنگ‌سازی بیشتر صورت می‌گیرد.

وی بر لزوم توجه به موضوع مهم فرهنگ‌سازی در راستای تفکیک زباله از مبدا تاکید و گفت: بیشتر زباله‌هایی که در این ایام تولید می‌شود زباله خشک است که قابل بازیابی به چرخه هستند که باید نسبت به تفکیک زباله از مبدا، توجه شود.

دیدن تصاویر انباشت زباله در مجتمع های گردشگری، کنار رودخانه ها و دریا، جنگل و کنار جاده ها بسیار ناراحت کننده است و فاجعه ای است که موجب از بین رفتن محیط زیست و منابع طبیعی می شود. ما میراث دار نعمت هایی هستیم که خداوند آن را برای استفاده مناسب و تحویل به آیندگان در اختیارمان قرار داده، پس بهتر است امانت داران خوبی باشیم.