فقدان صنایع تبدیلی ، بزرگترین معضل دامداران

گزارش- حلیمه خادمی: سال جاری بر حمایت از تولید داخل تاکید شد و زمانی تولید داخل افزایش می یابد که مصرف داخلی داشته باشد. سال 96 هم سال اشتغال زایی و اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده بود . در همین راستا گزارشی از تولید و عینیت بخشیدن به شعاراین دوسال تهیه کردیم که در ذیل می […]

1

گزارش- حلیمه خادمی: سال جاری بر حمایت از تولید داخل تاکید شد و زمانی تولید داخل افزایش می یابد که مصرف داخلی داشته باشد. سال 96 هم سال اشتغال زایی و اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده بود . در همین راستا گزارشی از تولید و عینیت بخشیدن به شعاراین دوسال تهیه کردیم که در ذیل می خوانید ؛

علی گل یزدانی یکی از کارآفرینان شهرستان سوادکوه و تولید کننده داخلی که بعنوان پرورش دهنده گاوهای شیری اصلاح شده شناخته شده است در گفتگو با خبرنگار ما گفت :قریب به پنجاه سال است در حوزه دامداری مشغول به فعالیت می باشم، شغل اصلی من پرورش گاوهای شیری اصلاح شده و پرورش گوسفند است،در کنار دامداری یک مرغداری 12 هزارتایی دارم و چند هکتار زمین کشاورزی که کشت علوفه و سیفی جات انجام می دهم.

این دامدارکارآفرین بیان کرد:برای 14 عضو از خانواده خود و سه کارگر دائمی و چندین کارگر فصلی در زمینه دامداری و کشاورزی اشتغال ایجاد شده است. یزدانی با اشاره به اینکه شهرستان سوادکوه دارای ظرفیت مناسبی جهت پرورش دام است از جوانان خواست از این ظرفیت منطقه در جهت ایجاد اشتغال و کسب درآمد پایدار بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه در هر دوره 35 تن گوشت سفید،6 تن گوشت قرمزگاوی ،6 تن گوشت قرمز گوسفندی و همچنین روزانه 500 کیلو لبنیات تولید می کنند ادامه داد: با فروش دو سوم شیر کل هزینه های جاری تامین می شود و مابقی درآمد حاصل سود تولیدات خواهد بود.

این دامدار برتر با بیان اینکه به صورت عشایری زندگی می کند خاطرنشان کرد: در گذشته به دلیل نبودن امکانات رفاهی در شهرها و روستاها کوچ کردن از مناطق ییلاقی به قشلاق بسیار مشکل بوده و امروزه با توجه به پیشرفت و توسعه شهرها و روستاها حمل نقل ها آسان شده است.یزدانی با اشاره به اینکه اکثر مردم شهرستان سوادکوه دامدار هستند و تولید محصول لبنی را دارند عرضه محصولات در چند ماه از سال بسیار مشکل است و صبر و مقاومت زیادی را می طلبد از اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت فروش محصولات لبنی با مشکلات زیادی روبه رو می باشد،و ما از صنعت تبدیل محصولات لبنیاتی استفاده می کنیم،نداشتن کارگاه صنعتی تبدیلی در شهرستان سوادکوه یکی از بزرگترین معضلات دامداران منطقه است.

وی بیان کرد:شهرستان سوادکوه پتاسیل مناسب جهت پرورش دام های دو رگه و اصلاح شده را دارد و تجربه پنجاه ساله نشان می دهد دام های محلی به علت بازدهی کم و دام های اصلاح شده به دلیل صرف هزینه های سنگین از نظر اقتصادی مناسب منطقه نیست اما تلفیق اصلاح شده و سنتی که دو رگه های محلی هستند هم از نظر در آمدزایی و هم صرف هزینه ها گزینه مناسبی در شهرستان محسوب می شود.

وی با تاکید براینکه سوادکوه قطب دامداری استان مازندران است افزود: شهرها از جمعیت اشباع شده و شغل به میزان تعدادافراد بیکار تحصیل کرده وجود ندارد،برگشت جوانان به روستاها و پرورش دام و کشاورزی یکی از راههای تولید اشتغال و تولید محصولات داخلی است و جوانان باید با تیکه بر علم و دانش روز همانند کشورهای اروپایی این صنعت را توسعه دهند.

یزدانی خاطرنشان کرد:حضورمسئولان و مدیران در کنار کشاورزان و دامداران موجب قوت قلب می شود،از اینکه تولید کننده هستم و برای خود و فرزندانم و همچنین قشر کمی از جامعه ایجاد اشتغال کرده ام ومحصولات و تولیدات خود را عرضه می کنیم و سربار جامعه نیستیم بسیار خشنود هستم. وی نگاه ویژه مسئولان کشوری،استانی،وشهرستانی را در جهت ایجاد یک صنایع تبدیلی مدرن و به روز شده را خواستارشد و افزود:فروش مهم ترین قسمت ایجاد انگیزه برای جوانان است اگر این صنعت تبدیلی در شهرستان وجود داشته باشد تا دامدار محصولات خود را بدون واسطه ها عرضه کند موجب افزایش ایجاد اشتغال و تولید محصولات داخل کشور می شود.این دامدار برتر شهرستان گفت زندگی باید خانواده محور باشند و در جهت پرورش اصالت و فرهنگ بومی منطقه خود گام برداریم و همانند پدران خود در تولیدات خودکفا باشیم با بکار گیری علم و صنعت در این بخش توسعه و پیشرفت دست پیدا کنیم.

مهندس محمد اسماعیلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه  بیان کرد شهرستان سوادکوه در بخش دامداری یکی از پتانسیل های خوب استان است که 40هزار راس دام سبک و 90 هزار راس دام سنگین در حال تالیف و تولید می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با اشاره به اینکه شهرستان سوادکوه با 1721 خانواده عشایر بیشترین عشایر استان را دارا می باشد گفت:دام های تلفیقی  از سنتی و صنعتی که کم ترین هزینه را برای دامداران دارند در حال پرورش هستند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه بیشترین سطح زمین های شهرستان را اراضی شیب دار تشکیل می دهد ادامه داد: تهیه علوفه و تالیف وافزایش وزن دام ها ی اصلاح شده  در این ارضی امکان پذیر نمی باشد و همین امر موجب شده دامداران رغبتی برای پرورش دام های سنگین اصلاح شده در شهرستان نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در ازای دو هکتار زمین زراعتی یک شغل و در ازای یک هکتار گلخانه 15 شغل ایجاد می شود افزود: کشت گیاهان دارویی و گلخانه ای درایجاد اشتغال در منطقه موثر است، و تنها پنج درصد از ظرفیت کشت گیاهان دارویی بومی منطقه مورد بهره برداری قرار گرفته است.مدیرجهاد کشاورزی گفت:دو مرکز خدمات در شهرستان فعال می باشد که در هر یک از این مراکز 8 کارشناس در حال فعالیت هستند و سالانه بیش از 150 کلاس آموزشی برای کشاورزان و دامداران برگزار می شود،در این مراکز انبارهای برای محصولات خاص که تولید انبوه نظیر کلزا دارند قراردارد بعد از تولیدمحصول و انبارشدن توسط شرکت غله و بازرگانی خریداری می شود.اسماعیلی نداشتن بازار فروش محصولات دامی را  به عنوان یکی از مشکلات منطقه برشمرد و گفت: شرکت تعاونی عشایری در حال پیگیری ایجاد مرکز فروش محصولات دامی است تا محصولات دامی بدون واسطه در بازار عرضه شود.وی طرح کاروزی و تسهیلات به متقاضیان را از جمله برنامه های جهاد کشاورزی اعلام کرد و ادامه داد : بیکاران با مدرک فوق دیپلم و لیسانس به واحدهای تولیدی معرفی می شوند طی دوره کارورزی که چهار تا شش ماه است حقوق توسط اداره کار پرداخت شده و بعد از اتمام دوره کارورزی اگر مایل به ادامه کار بودند مشغول به کار می شوند.

وی در پایان با تاکید بر حمایت از کالای ایرانی خاطرنشان کرد:تسهیلات به کشاورزان و دامدارانی تعلق می گیرد که از محصول تولید داخل کشور استفاده کنند و کارشناسان جهاد کشاورزی به این امر توجه خواهند داشت.