ضرورت رعایت مسائل زیست محیطی توسط معادن

مرزن آباد – خبرنگار حرف: رئیس شورای اسلامی شهر مرزن آباد با اشاره به جلسه با مسئول انجمن معدن داران غرب مازندران و دوتن از معدن داران مرزن آباد گفت: از آنجا که شهر و شهروندان آسیب زیادی از وضعیت ناشی از فعالیت معادن دیده و می بینند، اصرار مدیریت شهری نیز بر اصلاح نحوه […]

ستون

مرزن آباد – خبرنگار حرف: رئیس شورای اسلامی شهر مرزن آباد با اشاره به جلسه با مسئول انجمن معدن داران غرب مازندران و دوتن از معدن داران مرزن آباد گفت: از آنجا که شهر و شهروندان آسیب زیادی از وضعیت ناشی از فعالیت معادن دیده و می بینند، اصرار مدیریت شهری نیز بر اصلاح نحوه فعالیت معادن بوده و تا زمان اجرای تعهدات زیست محیطی از سوی معادن از تلاش برای رفع معضل موجود از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم داشت.

کوروش رزمجو با بیان اینکه این افراد متعهد شدند که از این پس هیچگونه گل و لای از داخل ماشین از محل بارگیری تا تخلیه در مسیر به بیرون نریخته و باعث آلودگی نشود اظهارداشت: تخلیه مصالح خشک و خودداری از تخلیه رسوب در محل مورد نظر، توقف فعالیت معادن در زمان وزش باد جهت جلوگیری از سرازیر شدن ریزگردها به سمت شهر، مرطوب نمودن محوطه محل برداشت جهت جلوگیری از ایجاد گرد و خاک و خودداری از آلوده کردن رودخانه از دیگر تعهدات معدن داران در این جلسه بوده که امیدواریم به تعهدات و قول های خود عمل کنند.

کوروش رزمجو با بیان اینکه کوتاهی و بی توجهی متولیان به این معضل مهم نمی تواند عامل چشم پوشی و فراموش شدن مطالبات شهروندان گردد افزود: استقرار چندین معدن در ضلع شمالی شهر و همچنین معادن دیگر در ضلع جنوبی و سبقت گرفتن معدن داران غیربومی در جهت برداشت هرچه بیشتر نه تنها عملا موجب جنگ با طبیعت شده بلکه کلیه این رقابتها باعث ایجاد آلودگی  بیشتر و در نتیجه اعتراضات شدید مردم گشته است.

وی تاکید کرد: وجود ریزگردها در آسمان شهر اکسیژن از یک طرف و عدم کیفیت محصول تولیدی از محل بارگیری تا تخلیه نیز موجب آلودگی سطح آسفالت شده بطوری که سطح جاده به دلیل خروج گل و لای از کامیون های درحال گذر تغییر رنگ داده و بعد از خشک شدن سطح آسفالت تبدیل به گرد و خاک می شوند.

رئیس شورای شهر مرزن آباد ادامه داد: مردم شهر و روستاهای اطراف در محاصره ریزگردها قرار دارند و با کوچکترین نسیم چهره شهر و منطقه دگرگون می شود. وجود معادن و رها کردن پساب رودخانه را به نابودی کشانده و اعتراضات شدید ساحل نشینان را نیز درپی داشته است. ضمن اینکه وجود معادن باعث فرار دامداران صاحب پروانه و شناسنامه دار گردیده است.

رزمجو در پایان با بیان اینکه وجود معادن تنها به نفع افراد غیربومی است که نه شهر را می شناسند و نه قدمی برای عمران و آبادانی آن برداشته اند افزود: از بین رفتن پوشش گیاهی و میلیونها درخت سوزنی برگ دست کاشت و دیگر اشجار مثمر و غیر مثمر ضربه بزرگ و جبران ناپذیری به محیط زیست منطقه بوده و مردم دیار علویان دیگر تحمل این وضعیت را ندارند.