در گفت‌وگو با حرف مازندران مطرح شد؛

ضرورت ترویج فرهنگ زیست در فضای مجازی

حرف آنلاین: یک کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی از فضای مجازی باعنوان قتلگاهی برای نوجوان یاد کرده و ضمن برشمردن مخاطرات این فضا، خواستار کنترل رژیم مصرف و بهره‌گیری از سواد رسانه‌ای توسط والدین شد. میثم معافی طی گفت‌وگویی با حرف مازندران پیرامون مسائل آسیب اجتماعی ناشی از حضور نوجوانان در فضای مجازی، اظهار کرد: […]

حرف آنلاین: یک کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی از فضای مجازی باعنوان قتلگاهی برای نوجوان یاد کرده و ضمن برشمردن مخاطرات این فضا، خواستار کنترل رژیم مصرف و بهره‌گیری از سواد رسانه‌ای توسط والدین شد.

میثم معافی طی گفت‌وگویی با حرف مازندران پیرامون مسائل آسیب اجتماعی ناشی از حضور نوجوانان در فضای مجازی، اظهار کرد: استفاده از فضای مجازی برای نوجوانان و جوانان و آسیب‌ها و مخاطرات پرورشی برای این گروه سنی به یک موضوع مهم تبدیل شده تا جایی که مقام معظم رهبری فرمودند که فضای مجازی تبدیل به قتلگاه نوجوان شده است.

وی افزود: کلیدواژه و گزاره قتلگاه مربوط به روضه‌های عاشورایی است و زمانی که این واژه توسط رهبرمان بیان می‌شود حکایت از عمق فاجعه دارد، مخاطرات به‌دلیل نشناختن این فضا و عدم سواد رسانه در آن هم برای نوجوانان و هم برای والدینی که قدرت نظارت را در خودشان نمی‌بینند به‌وجود آمده است.

*غربی‌ها؛ کارگردانان فضای مجازی

معافی با بیان اینکه کارگردان و سناریونویسی فضای مجازی به‌دلیل رهاشدگی در اختیار غربی‌ها است، اعلام کرد: نوجوانان ما بازیگرانی هستند که اراده آن‌ها در اختیار کارگردان است، همانطور که می‌دانید مدیرعامل واتساپ فردی صهیونیست است آنها به‌دنبال جهانی‌سازی، ترویج و انتشار ارزش‌های آمریکایی هستند و این میتواند تاثیر زیادی در جوانان و نوجوانان ما داشته باشد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر از ماها سوال کنند که به فضای مجازی باید خوش بین ، بدبین یا واقع‌بین باشیم بسیاری از ما می‌گوییم واقع‌بین، در حالی که در غرب که محل تولد فضای مجازی و اینترنت است مردم به این فضا بسیار بدبین هستند.

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) اضافه کرد: در غرب نوجوانان بالای ۱۴ سال نمی‌توانند از موبایل یا گوشی اندروید استفاده کنند و این کار جریمه سنگینی دارد، اخیرا یورونیوز اعلام کرد که بزرگترین کمپ‌های اعتیاد مربوط به کمپ ترک اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی است یعنی به این معتقدند هر کسی در طول روز بیش از یک ساعت در فضای مجازی باشد او به این فضا معتاد است و اثر اعتیاد بالاتر از مواد مخدر به‌خصوص شیشه است.

*رفتار محتاطانه غرب در فضای مجازی

وی با اشاره به اینکه در آمریکا هشت شبکه اجتماعی رایگان وجود دارد که فضای مجازی کنترل می‌شود، یادآور شد: در همین کشور حدود ۱۳ درصد از گوشی‌های اندروید در اختیار نخبگان و چهره‌های سیاسی میتواند باشد اما رژیم مصرف ما از اینترنت در کشور میانگین ۸ ساعت در روز و ۱۲۰ روز در سال است که اکثرا گروه سنی زیر ۱۹ سال ما به شکل رها شده از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

معافی همچنین گفت: مدیرعامل گوگل می‌گوید هر کسی ۱۴ بار وارد جستجوگر شود من به سه سوال؛ (چه کسی است، کجا هست و به چه چیز فکر می‌کند) پاسخ می‌دهم، که از نظر بنده اینکه باید فکر کند گزاره چهارم است که یک جنگ شناختی و روانی علیه جوانان و نوجوانان ماست که در حال شکل گرفتن است.

این کارشناس سیاسی و اقتصادی به سه خطر عمده در رهاشدگی نوجوانان در فضای مجازی اشاره و عنوان کرد: اول؛ بلوغ زودرس جنسی، که برای خانواده و جامعه غیرقابل کنترل است و جلوی رشد طبیعی را می‌گیرد، دوم؛ گوشه‌گیری، انزوا و افسردگی که بزرگترین اثر منفی فضای مجازی برای نوجوانان است و سوم بروز رفتارهای عصبی و غیرمتعادل کردن رفتارها، تپش قلب و بی‌اشتهایی.

*مرگ مغزی در اثر بی‌اشتهایی مفرط

وی با اشاره به آماری از کشورهای شرقی، کاربری در اثر بی‌اشتهایی مفرط مرگ مغزی کرد، گفت: بی‌میلی در تحصیل و فعالیت‌های ورزشی برای نوجوانان، عدم آرامش و مطیع نبودن نسبت به والدین، مدرسه و معلم که در حوزه فضای مجازی از جمله عواقب دیگر حضور نوجوانان در این فضاست.

معافی اذعان داشت: راهکار، کنترل رژیم مصرف مجازی با چک کردن مسیریاب و مرورگرها، نظارت بر ارجاع‌ها، همراهی و رفاقت به نوعی هم‌سفر شون مجازی با فرزندان، بیان خطرات و آگاه‌سازی به‌خصوص برای دختران اینکه تصاویر خود را بدون ترس در فضای مجازی منتشر نکنند،
جلوگیری از ملاقات‌های واقعی پیرو ارتباطات مجازی (الان بخش قابل توجهی از طلاق‌ها را به خود اختصاص داده)، بهره‌گیری از سواد رسانه و کنترل رژیم مصرف توسط والدین است.

این کارشناس در پایان افزود: نکته بعدی نقش دولت است که باید از اپلیکشن‌های مجازی بومی استفاده کرده و فرهنگ استفاده از زیست فضای مجازی را ترویج کند تا به تربیت جامعه و فرزندان ما ختم شود‌.