وزیر اقتصاد و دارایی در سفر یک‌روزه به مازندران؛

ضرورت ترسیم نقشه توسعه مازندران در ۱۴۱۰

حرف آنلاین: وزیر اقتصاد و دارایی در سفر یک روزه به مازندران ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران در نشست با مجمع نمایندگان و فعالان اقتصادی استان حضور یافت و بر لزوم ترسیم نقشه توسعه مازندران برای ۱۴۱۰ تاکید کرد.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: ایده دولت آقای رئیسی با اولویت ایجاد رونق است، دولتمردان نیازمند فعالان بخش خصوصی و غیردولتی هستند و افزایش سودشان مالیات را افزایش خواهد داد.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در نشست با مجمع نمایندگان و فعالان اقتصادی استان مازندران با اشاره به ظرفیت های این استان، اظهار کرد: ما در مسیر توسعه منطقه ای ناچار به توجه به نقشه راه هستیم.

وی افزود: استان‌ها مزیت‌ها و اولیت‌هایی دارند ما هم در تنگنای اقتشادی باید اولویت‌های اصلی را مدنظر قرار دهیم، نبود نقشه راه در سطح ملی موجب شده که چهره اقتصادی استان‌ها با یک معماری پیشینی ترسیم نشود.

خاندوزی با اشاره به اینکه متاسفانه خلا ترسیم نقشه مازندران ۱۴۱۰ دیده میشود که البته فقط خاص این استان نیست، گفت: اگر ترسیم شود کارها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

وزیر اقتصاد و دارایی یادآور شد: ما در ستاد اقتصادی با هدف کاهش زمان صدور مجوزها و کم کردن هزینه‌ها برنامه توسعه اقتصادی منطقه‌ای را مدنظر قرار داده‌ایم، در این مسیر مجلس خبرگان با تصویب مصوبه استفاده از ابزارهای کیفری کار ما را راحت کرد‌.

این مسئول با بیان اینکه ما آمادگی ۱۰۰درصدی برای صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری خرد و کلان داریم، عنوان کرد: با فشارهای تورمی تقاضای بیشتری برای افزایش حقوق کارکنان وجود داشت و این مدنظر دولت است.

وی گفت: با هدف کنترل تورم، در سیاست‌های پولی و بانکی از طریق کنترل ترازنامه بانکی کشور، در بحث تحمیل سیاست‌های ارزی از طریق کنترل بازار، کنترل متغیرهایی که ذهن فعالان اقتصادی را مشوش می‌کند و اقداماتی دیگر دولت در حال تلاش است چرا که به تاکید آقای رئیس جمهور ایجاد مشکل برای فعالان اقتصادی خط قرمز است.

خاندوزی با اشاره به مباحث مهم استانی، ادامه داد: در زمینه اختیارات شبکه بانکی گرچه نسبت مدیریت بانکی و منابع استان خوبی است، اما به شورای هماهنگی بانک‌های دولتی تاکید شد که افزایش سطح اختیارات مدیران استانی را اطلاع رسانی کنند.

وزیر اقتصاد و دارایی همچنین یادآور شد: گسترش عدالت منطقه‌ای با هدف منفعت رسانی به مردم مذاکراتی صورت گرفت‌، در موضوعات مختلفی همچون سلامت، حساب‌های پشتیبان کارتخوان‌ها، حوزه مالیاتی، در موضوع تدوین قوانین حوزه‌های اقتصادی و غیره درخواست‌های مازندران در حال پیگیری ویژه است.

این مسئول همچنین عنوان کرد: سال‌های سال دغدغه دولتمردانی که تکیه بر پول نقد کشور را اداره میکردند این نبوده که اول باید رونقی باشد بعد مالیات دریافت کنند؛ ایده دولت آقای رئیسی با اولویت ایجاد رونق است، دولتمردان نیازمند فعالان بخش خصوصی و غیردولتی هستند و افزایش سودشان مالیات را افزایش خواهد داد.

وی بر لزوم اینکه دولتی‌ها باید خادم تولیدکننده باشند؛ گفت: متاسفانه کسی به فکر رونق نیست، در حالی که قانون بودجه در سال جاری تکلیفاتی را ارائه داده است که اگر به آن عمل شود شاهد توسعه و رشد اقتصادی کشور خواهیم بود.

خاندوزی اذعان داشت: ما ناچاریم به تولیدکنندگان داخلی میدان دهیم تا شاهد پیشرفت در حوزه تولیداتی همچون خودرو باشیم. در حوزه نظام مالی بانک‌ها از امروز تا اطلاع ثانوی باید از ابزارهای مالی با نگاه دانش بنیان استفاده شود‌.

برنامه‌ریزی؛ لازمه ایجاد رشد اقتصادی

همچنین نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: اگر برنامه‌ریزی درست داشته باشیم و سیاست‌ها در رابطه با تولید و دانش بنیان شدن اقتصاد را مدنظر قرار بدهیم قطعا شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.

آیت الله محمدباقر محمدی لایینی در دیدار با وزیر اقتصاد و دارایی ، اظهار کرد: در کشور از یک نظر شاهد محرومیت‌ها و نیازمندی‌هایی هستیم، شاه غول ما سازمان‌های حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی و غیره هستند اگر در حال افزایش باشند نشان از کارکرد ضعیف دارد، از طرف دیگر کشور ظرفیت‌های ویژه و مواهب خوب خدادای دارد.

وی افزود: اگر ما برنامه‌ریزی درست داشته باشیم و سیاست‌ها در رابطه با تولید و دانش بنیان شدن اقتصاد را مدنظر قرار بدهیم قطعا بهتر از این رشد خواهیم کرد.

محمدی لائینی با بیان اینکه امسال مقام معظم رهبری تاکید کردند که با نگاه رفع موانع و پشتیبانی باید عمل کنیم‌، گفت: همین تولید از بیماری‌ها رنج می‌برد، برخی ها واقعا دلشان می‌خواهد کار کنند اما در جلوی پایشان سدهایی وجود دارد، در مقابل برخی‌ها اهل کار نیستند میخواهند از امتیازها استفاده کنند.

محمدی لایینی همچنین تاکید کرد: چنانچه همین تولید را احیا کنیم خوب است، نگاه ویژه به پروژه‌های نیمه تمام که سیاست دولت سیزدهم است ضرورت دارد، بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی در مازندران هم موثر خواهد بود.

استان مازندران فرصت‌های اقتصادی خوبی دارد

سیدمحمود حسینی پور در این دیدار اظهار کرد: استان پهناور مازندران فرصت‌های بزرگ اقتصادی کشور را در اختیار دارد.

وی با اشاره به حضور وزیر اقتصاد و دارایی، عنوان کرد: دکتر خاندوزی از وزاری موفق دولت مردمی هستند و خوشبختانه امروز فضای خوبی در اجرای عدالت محوری را ایجاد کردند که کار بسیار سختی است.

حسینی پور خاطرنشان کرد: در طول مدتی که ما وارد استان شدیم تعامل مثبت و سازنده‌ای بین مجموعه مدیریتی استان مازندران و وزارت اقتصاد برقرار بود و شاهد فعالیت ویژه ستاد رشد اقتصادی هستیم.

حسینی پور ادامه داد: امیدواریم با حمایت‌های وزیر اقتصاد و دارایی از مجموعه اجرایی اقتصادی که انصافا با پیگیری ویژه امورات مردم همراه بود، در این زمینه نماینده ولی فقیه در مازندران نیز همراه و صاحب نظر هستند و تعامل بسیار سازنده و خوب بین استانداری و دفتر نمایندگی ولی فقیه را شاهد هستیم، خوشبختانه در استان در بهترین وضعیت قرار داریم.