مرکبات مازندران در راه چین، وعده یا رویای دست یافتنی

حرف آنلاین: وعده‌های زیادی از سوی مسئولان استانی در حوزه‌های مختلف داده شده اما توسعه اقتصادی مازندران فعلا بر روز کاغذ است. این بار توسعه اقتصادی از سوی سفیر ایران در چین وعده داده شده آن هم با وعده صادرات مرکبات مازندران به شرق خیلی دور.

سفیر ایران در چین در دیدار ویدئو کنفرانسی با استاندار مازندران اعلام کرده مجوز صادرات مرکبات مازندران به چین اخذ شده و صادرکنندگان مازندرانی، خود را برای ورود به این بازار آماده کنند.

صادرات در مازندران در دوره‌های مختلف با مشکلات متعددی همراه بوده، در دوره‌ای عمده مشکل صادرکنندگات مرکبات، نبود کامیون مناسب برای صادرات بود، یکسان نبودن اندازه و سایز میوه و سایر محصولات، گاهی باعث شده کشور مبدا، کالای صادراتی را عودت دهد و در برخی موارد هم مساله‌ای مانند میزان سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی و باغی، مطلوب کشور میزبان نبوده و جعبه‌ها را باز نکرده پس فرستاده‌اند.

مشکلاتی دیگری هم باغداران و صادرکنندگان مازندرانی دارند، گاهی سیل و طوفان به مزارع می‌زند و گاهی هم مگس و دست باغدار از محصول خالی می‌ماند. سال‌های متمادی است درباره صنایع تکمیلی هم از مسئولان در دولت‌های مختلف بسیار شنیده‌ایم اما همه در حد وعده.

امیدواریم وعده جدید سفیر ایران در چین به نفع کشور ما و باغداران و صادرکنندگان تمام شود و رویای توسعه اقتصادی و توسعه صادرات غیرنفتی، به حقیقت بپیوندد. به هر حال پاییز و فصل برداشت مرکبات در راه است و باید منتظر ماند شاید آخر پاییز پرتقالی باقی نماند که بشماریم.