وزیر صنعت در سفر به مازندران مطرح کرد:

سرانه مصرف لبنیات در ایران بسیار پایین‌تر از حد مطلوب

وزیر صنعت، معدن و تجارت به ارزان‌سازی در صنعت غذا اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف لبنیات در ایران بسیار پایین‌تر از حد مطلوب است و براساس بررسی‌ها پروتئینی که در شیر است، یک چهارم پروتئین موجود در گوشت است، می‌توان تا حدودی شیر را جایگزین گوشت کرد و هزینه مردم را تا یک چهارم کاهش داد.

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از شرکت کاله در آمل، به پیشرفت صنعت غذا در ایران اشاره داشت و اظهار کرد: از لحاظ کیفیت محصولات غذایی در سطح مطلوبی هستیم.

فاطمی امین با بیان اينکه صنعت ماشین‌سازی بسیار حساس است و تا چه زمانی می‌توانیم از محصولات صادراتي کشورهای اطراف استفاده کینم، افزود: از فناوری‌های شرکت کاله استقبال کرده و از مدیران و کارکنان این شرکت تقدیر می‌کنیم.

وی ارزان‌سازی در صنعت غذا را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: برای ارزان‌سازی در صنعت غذا باید به سمت ماشین‌سازی رفت و دانش بنیان شد و نیز باید هزینه غذای مردم را کاهش دهیم که این عامل با تغییر ترکیب ساختاری غذای مردم رخ می‌دهد.

وزیر صنعت یادآور شد: اگر چه نمی‌توان گوشت و مرغ را ارزان کرد اما وقتی مواد غذایی که مورد نیاز مردم است با ترکیب‌های مختلف ترکیب کرد تا با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان اينکه سرانه مصرف لبنیات در ایران بسیار پایین‌تر از حد مطلوب است، گفت: براساس بررسی‌ها پروتئینی که در شیر است، یک چهارم پروتئین موجود در گوشت وجود دارد یعنی اگر بتوان شیر را به درستی فرآوری کرد و در ترکیب غذایی مردم تا حدودی شیر جایگزین گوشت شود همان کیفیت حاصل می‌شود و هزینه مردم تا یک چهارم کاهش می‌یابد.

فاطمی با بيان اينکه ماشین‌سازی و کاهش هزینه سفره مردم بسیار ارزشمند است و نیاز به حمایت ویژه دارد، گفت: در بخش صنعت و معدن و تجارت دو شاخص تولید و صادرات بسیار گویا بوده و می‌تواند یر عملکرد موثر باشد.

وی یادآور شد: در اکثر محصولات رشد تولید رخ داده است و بسیاری از مراکز صنعتی نیز رشد تولید را نشان دادند به طوری که در سه ماه امسال رشد تولید صنعت غذا پنج و یک دهم درصد بود که ۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد بهتری داشت.

وزیر صنعت و معدن و تجارت حرکت بخش صنعت و تولید را رو به جلو دانست و عنوان کرد: امسال ۲۴ درصد بیش از سال گذشته صادرات داشتیم و حتی برخی کشورها میزان صادرات بیشتر بوده مثلا با آفریقا بیش از صد درصد صادرات داریم و با روسیه ۱۸۰ درصد بیشتر از سال گذشته صادرات داریم.

این مسئول با اشاره به اينکه حرکت صنعت و معدن در راستای صادرات در حال  گسترش است، تصریح کرد: حال باید تمرکز خود را بر روی اشتغال قرار دهیم و نیز توزیع اشتغال بسیار مهم است.

وی افزود: در حوزه اشتغال باید شتاب بیشتری صورت گیرد به همین دلیل ده پروژه را در دستور کار قرار دادیم که یکی از این موارد احیای معادن است.

فاطمی اضافه کرد: در این هفته حدود ۵ هزار معادن مختلف به مزایده گذاشته خواهد شد که این بی‌نظیر است و نیز نوسازی و بازسازی بنگاه‌ها نیز برای رشد اشتغال در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: بسیاری از شرکت‌های صنعتی پس از آنکه مدتی کار کردند نیاز به نوسازی و بازسازی دارند که از بانک مرکزی تقاضا شد تا ۵۰ هزار میلیارد تومان برای ترمیم این بخش تخصیص دهد.

وزیر صنعت و معدن و تجارت، یادآور شد: در بسیاری از بخش‌های صنعتی که فعال هستند نیاز به نیروی کار دارند و در برخی مناطق برعکس نیروی کار وجود دارد و فرصت شغلی وجود ندارد و این نشان می‌دهد که توازن سرمایه‌گذاری مناسب نبود.

این مسئول، گفت: شرکت‌های بزرگی همانند کاله مشکلاتشان بسیار متفاوت از شرکت‌های کوچکی که دارای اعتبار و تسهیلات هستند، می‌باشد بنابراین باید برای رفع موانع شرکت‌های بزرگ باید به نوعی تسهیل کننده باشیم.

باید به توازن سرمایه‌گذاری توجه کنیم چون اگر این چنین نباشد فرهنگ و قومیت نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و امیدواریم در سایر شهرها نیز ظرفیت سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

‌وی افزود: زمین برای شرکت دلسا موافقت آن گرفته شده تا در خصوص واگذاری زمین، ظرفیت شهرک صنعتی را افزایش دهیم.