عبدالوحید فیاضی :

جدایی تولید از تجارت به نفع کشور نیست

عبدالوحید فیاضی گفت: وزیر صمت باید حضور خود را در دولت از دست دهد، زیرا وزارت بر تولید مسلط نیست تا بتواند در حوزه بازرگانی و تجارت مسلط باشد، بنابراین در تنظیم بازار هم همینطور پیش می رود.

به گزارش حرف آنلاین؛ بهمن ماه سال گذشته بود که دولت بررسی دو فوریت لایحه تشکیل سازمان بازرگانی را به مجلس ارسال کرد که نمایندگان مجلس در نشست علنی روز یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ با ۱۷۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع به این درخواست پاسخ منفی دادند. پس از رأی مخالف نمایندگان مجلس به دو فوریت لایحه، بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توئیتی، تشکیل سازمان یا وزارت بازرگانی را گام موثر برای تنظیم بازار، مهار تورم، تسهیل تجارت و یکی از زمینه‌های کمک مجلس به دولت برای تحقق شعار سال برشمرد. جدال برای ضعف وزارت صمت در کنترل بازار تا آنجا کشانده شد که حتی صدای انتقاد برخی مدیران منتسب به دولت را نیز درآورد؛ انتقادی که با تذکر جدی سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت مواجه و منجر به برکناری سخنگوی بیمه مرکزی گردید. همزمان از بهارستان زمزمه هایی به گوش می رسید که اکثریت نمایندگان، تشکیل وزارت بازرگانی را موجه تر می دانند تا سازمان بازرگانی؛ همین امر موجب شد تا محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به آیت الله رئیسی، با اشاره به تشخیص دولت برای تشکیل ساختاری مستقل برای بازرگانی داخلی و تنظیم بازار و دیدگاه رئیس جمهور مبنی بر نبود تفاوت بین تشکیل سازمان یا وزارت در این زمینه، از دولت خواست تا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار را به صورت دو فوریتی به مجلس ارائه دهد. نظر به موافقت رئیس جمهور با تشکیل وزارتخانه مربوطه، موضوع در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت مطرح و مورد تصویب هیأت وزیران قرار گرفت. ما نیز برای بررسی میزان اثربخشی تشکیل وزارت یا سازمان بازرگانی، نظر عبدالوحید فیاضی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه محمودآباد و نور را جویا شدیم. متن خبر را در ذیل می خوانید.

عبدالوحید فیاضی در گفت وگو با حرف آنلاین با بیان اینکه تقریبا این وزارتخانه در ۷ دهه با عناوین مختلفی وجود داشته و موضوع ادغام آن بارها مطرح شده است گفت : این موضوع در طی سال های اخیر در دولت یازدهم و دوازدهم بارها مطرح و در دولت سیزدهم مجددا به آن پرداخته شده است، اما اینکه چرا مجلس به آن رای نداده و یا چرا دولت با مجلس رایزنی لازم را نکرده که این لایحه مطرح شده است، از نظر فنی جای بحث دارد. وی با اعلام اینکه تقریبا ۲۴ کشور دنیا این ادغام را اجرا کرده و حوزه تولید را از تجارت جدا نکردند، افزود: ما هم بر این باوریم که تولید و تجارت درکنار هم هستند و هیچ وقت نمی توانند از هم جدا باشند.

جدایی تولید از صنعت به نفع کشور نیست

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه محمودآباد و نور با اذعان به اینکه تولید و تجارت یک چرخه مرتبط هستند، خاطرنشان کرد: اگر تولید از تجارت جدا شود یک نوع توقف اتفاق می افتد که این به نفع کشور نخواهد بود. وی کوچک سازی دولت ها و در پی آن چابک سازی سیستم حکم رانی در نظام را از مباحث مهمی که سال ها مطرح است دانست و ادامه داد: این کوچک سازی یا چابک سازی سیستم حکم رانی می طلبد که ما ساختارها را محدود کنیم و توسعه ساختار های تکنیکی در پی خود هزینه های زیادی هم خواهد داشت. فیاضی با اشاره به اینکه در این راستا توجیه ساختاری و محتوایی اهمیت دارد، تصریح کرد: مأموریت های این وزارتخانه ها دربرابر یا تضاد هم نیستد، بلکه در کنار هم قرار داشته و وقتی مدیریت صحیحی صورت بگیرد، قطعا مشکلی نخواهیم داشت.

دولت با کمک مدیران مشکل معیشتی مردم را حل کند

مشاور اسبق وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ما دغدغه ی معیشت مردم را داریم و اگر وزارتخانه در پرداختن به امور تنظیم بازار ناتوان است، دولت با کمک مدیران در حوزه های اقتصادی، تجارت و بازرگانی ساختار جدیدی پدید آورد تا مشکل معیشتی مردم حل شود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات دوره نهم مجلس شورای اسلامی با اظهار به اینکه ممکن است اکثر اوقات ساختار های اضافه اثر بخش نباشند، ذکر کرد: وقتی اصول سازمان ها را مطالعه می کنیم، نگاه ساختاری مدیران را مشاهده می کنیم که با خود گمان می کنند که آن سازمان ناکارآمد است، غافل از اینکه موضوع اصلی این نیست. فیاضی با بیان اینکه هر سازمان ابتدا باید با سنجش و پژوهش قابل مشاهده باشد،گفت: در گام دوم هم بحث نیروی انسانی مطرح می شود که به معنای کمیت آن نیست بلکه به معنای کیفیت آن است.

نماینده اسبق مجلس با باور اینکه در سازمان ها کیفیت نیروی انسانی پایین است و مدیریت ها غیر تخصصی و ناکارآمد است، افزود : هرچقدر تلاش ها در جهت ساختن ساختار علمی و منطقی باشد، نمیتواند جوابگوی نیازهای اجتماع باشد زیرا مدیریت ها بر اساس منطق علمی انتخاب نشده است.

 

وزیر صمت باید حضور خود را در دولت از دست دهد

عبدالوحید فیاضی با اشاره به اینکه باید ابتدا کار تعریف شود و سپس نیروی انسانی پای کار آید، تصریح کرد : باید نوع نگاه ما به این وزارتخانه ها تغییر کند و مدیران لایق پشت میز آن قرار گیرند. وی خاطرنشان کرد: وزیر صمت باید حضور خود را در دولت از دست دهد، زیرا وزارت بر تولید مسلط نیست تا بتواند در حوزه بازرگانی و تجارت مسلط باشد، بنابراین در تنظیم بازار هم همینطور پیش می رود و روش های دستوری کارساز نخواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات دوره نهم مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه باید وزارتخانه با برنامه های جدیدتری در حوزه تولید ورود پیدا کند، متذکر شد: اگر سازه های خوبی طراحی شود و مدیرانی که دغدغه مردم را دارند به میدان بیایند، می توان در تنظیم ستاد بازار نقش آفرینی کرد. او در پایان اشاره کرد: دولت در حوزه های دیگر ضعف هایی دارد که مدیریت بخش هایی از آن برعهده ی کسانی است که قابلیت و شایستگی کار را ندارند و باید برای این مشکل راهکاری ارائه دهند.

قابل ذکر است؛ با توجه به اعلام وصول استیضاح وزیر صمت، فاطمی امین ۱۰ روز فرصت دارد تا برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان متقاضی استیضاح آماده شود و زمان جلسه استیضاح به یکشنبه هفته آینده موکول شده است.