راه‌های مازندران در مسیر کاهش ترافیک

مازندران ۱۰  هزار و ۴۰۰ کیلومتر جاده اصلی و فرعی دارد که حدود هشت درصد از جاده‌های کشور را به خود اختصاص داده است. بیشترین مسیر ورودی و خروجی مسافران در تابستان سالاری محورهای هراز، كندوان و فیروزكوه بوده كه حدود نیمی از این ترددها را به خود اختصاص داده‌اند. درمجموع در نیمه نخست امسال 196 […]

مازندران ۱۰  هزار و ۴۰۰ کیلومتر جاده اصلی و فرعی دارد که حدود هشت درصد از جاده‌های کشور را به خود اختصاص داده است. بیشترین مسیر ورودی و خروجی مسافران در تابستان سالاری محورهای هراز، كندوان و فیروزكوه بوده كه حدود نیمی از این ترددها را به خود اختصاص داده‌اند. درمجموع در نیمه نخست امسال 196 میلیون خودرو در محورهای استان مازندران تردد كردند.

محسن هاشمي رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران می‌گوید: مطابق آمار پرترددترين محورهاي درون استاني نيز به ترتيب محورهاي ساري – قائم‌شهر، بابل- قائم‌شهر و آمل- بابل بوده است. به گفته وي يك روز پس از عيد فطر استان مازندران پرترددترین محور كشور در فصل تابستان بود.

هاشمي می‌افزاید: بر اساس تحليل آماري 70 دستگاه تردد شمار فعال در محورهاي استان اوج ساعت تردد در استان مازندران روزهاي پنج‌شنبه، جمعه و شنبه ساعت 14 تا 20 شب است.

وي آمار تردد وسايل نقليه را در تابستان سال جاري در محورهاي استان مازندران حدود 900 هزار وسيله نقليه عنوان كرد كه بيشترين تردد اين وسايل در محورهاي ساري، قائم‌شهر، نكا – بهشهر و بابل و آمل ثبت شد.

رئیس مركز مديريت راه‌های اداره كل حمل‌ونقل و پایانه‌های مازندران می‌گوید: آمار خودروهاي ورودي و خروجي به استان در اين مدت 13 ميليون دستگاه خودرو بوده كه سه درصد به نسبت مشابه سال قبل ورود و خروج خودروها به مازندران بيشتر شد.

6 درصد بار ترافیک کشور بر دوش مازندران

 رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران ادامه می‌دهد: بر اساس اطلاعات سامانه‌های تردد شمار بر خط شش درصد از بار ترافیکی خودرویی کشور را جاده‌های مازندران بر دوش می‌کشند.

محسن هاشمی افزود: طبق آمار دوربین‌های تردد شمار در نیمه نخست سال جاری این استان پس از استان‌های البرز و تهران، سومین استان پرتردد کشور بود.

به گفته وی استان خراسان جنوبی نیز در بین استان‌های کشور در این مدت کمترین تردد خودرویی را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: در نیمه نخست سال جاری ۳۳۱ میلیون و ۳۴۱ هزار تردد در محورهای این خطه شمال کشور به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود دودهم درصد آمار ترددها کاهش نشان می‌دهد.

وی دلیل این کاهش را مربوط به ناپایداری جوی در فروردین‌ماه سال جاری دانست که منجر به وقوع سیلاب در ۱۲ شهرستان این استان شده است.

هاشمی اظهار داشت: به‌طور میانگین در هر ساعت ۷۶ هزار وسیله نقلیه در محورهای استان مازندران تردد کردند که اوج ترافیک خودرویی ساعت ۱۷ تا ۲۰ عصر بود.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران محورهای پرتردد استان را در این مدت ساری- قائم‌شهر، ساری- بابل- قائم‌شهر، بابل- آمل، آمل محمودآباد و بابل-بابلسر اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال جاری ۳۰ میلیون تردد خودرویی در محورهای مواصلاتی ( ورودی- خروجی) انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کمتر از یک درصد این ترددها افزایش داشت.

پرشماری خودروهای سواری


به گزارش ایرنا، رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران گفت: بر اساس آمار حدود ۹۱ درصد از تردد خودرویی در نیمه نخست سال جاری در محورهای این استان در قرق خودروهای سواری قرار داشت.

هاشمی اظهار داشت: اتوبوس یک درصد تردد خودرویی و خودروهای سنگین نیز ۸ درصد از تردد را در این مدت به خود اختصاص دادند.

به گفته وی تردد خودروهای سواری در جاده‌های این استان نسبت به میانگین کشوری حدود ۶ دهم درصد بیشتر است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران گفت: بررسی دوربین‌های نظارت تصویری در محورهای استان نشان می‌دهد که آمار تخلفات حادثه‌ساز در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵ دهم درصد کاهش یافت.

به گفته وی طبق ثبت دوربین‌های نظارت تصویری در محورهای استان در نیمه نخست سال جاری ۳.۲ درصد از خودروهای عبوری دارای تخلفات حادثه‌ساز داشتند که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۳.۹ درصد بود.

هراز کم ترافیک شد

معاون عمرانی استانداری مازندران نیز با اشاره به بهره‌برداری چهار کیلومتر جاده انحرافی هراز احداث این مسیر را در کاهش بخش عمده بار ترافیکی این محور مؤثر دانست. مهدی رازجویان در حاشیه بازدید از پروژه بزرگ‌ترین سد مخزنی مازندران در جمع خبرنگاران بابیان اینکه با توجه به تأکیدات وزیر راه و شهرسازی و بازدید به‌عمل‌آمده استاندار مازندران از پروژه بزرگ سد هراز و جاده جایگزین، احداث جاده انحرافی در محور هراز در دستور کار قرار گرفت تا شهروندان از تردد روان بهره‌مند شوند، اظهار داشت: باوجود احداث پل قوسی و تونل در مسیر جاده انحرافی در صورت تسریع در این پروژه در دو ماه آینده این جاده انحرافی به پایان می‌رسد.

وی با اعلام اینکه در صورت فراهم آمدن امکانات و استانداردهای لازم جاده انحرافی مورد بهره‌برداری و زیر بار ترافیک قرار می‌گیرد، افزود: زمان آغاز این مسیر جایگزین با تصمیم فرماندار آن در شورای ترافیک است.

رازجویان، تردد در این جاده را برای خودروهای سبک عنوان کرد و گفت: برای اجرای پروژه سد هراز امیدواریم با تزریق مالی این پروژه هر چه زودتر به اتمام برسد تا مشکل آبی و زراعی این دشت رفع شود و راه دسترسی موردنظر به سرانجام برسد.