راهکارهای 10 گانه پیشنهادی مقابله با نقض برجام

ابراهیم کارخانه‌ای / تنها راه مقابله در برابر اقدامات گستاخانه و عهدشکنانه و ظالمانه آمریکا اتخاذ اقداماتی مدبرانه و قاطعانه وفق ماده ۳ قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برجام مصوب مهرماه ۹۴ مجلس نهم شورای اسلامی است.تجربیات دو سال گذشته نشان داده است که کوتاه آمدن در برابر شیطان […]

ابراهیم کارخانه‌ای / تنها راه مقابله در برابر اقدامات گستاخانه و عهدشکنانه و ظالمانه آمریکا اتخاذ اقداماتی مدبرانه و قاطعانه وفق ماده ۳ قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برجام مصوب مهرماه ۹۴ مجلس نهم شورای اسلامی است.تجربیات دو سال گذشته نشان داده است که کوتاه آمدن در برابر شیطان بزرگ جز ترغیب او به اقدامات شدید‌تر علیه منافع ملت ایران، هیچ نتیجه دیگری در بر نداشته است و تنها راه مقابله در برابر اقدامات گستاخانه و عهدشکنانه و ظالمانه امریکا اتخاذ اقداماتی مدبرانه و قاطعانه وفق ماده 3 قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برجام مصوب مهرماه 94 مجلس نهم شورای اسلامی می‌باشد. در ذیل به برخی راهکارهای پیشنهادی اقدامات متقابل و متناسب ایران در نقض برجام اشاره می‌گردد:

1- تهیه لیست کاملی از موارد نقض برجام، اعمال تحریم‌های جدید، موارد عدم پایبندی اعم از جزئی و کلی و دیگر موارد خصمانه و ظالمانه که در طی دو سال گذشته از سوی دولت، مجلس و قوه قضاییه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام و یا اجرا شده است.

2- اعلام شکوائیه بر طبق لیست مذکور به مراجع بین المللی از جمله:

الف: به رئیس و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و انتشار آن به عنوان سند در بین اعضاء.

ب: به دبیر کل سازمان ملل متحد و انتشار آن به عنوان سند در بین اعضاء.

ج: به رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام.

د: به وزرای کشورهای عضو 1+5 کمیسیون مشترک برجام و نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا.

3- ایجاد فضای قوی بین المللی رسانه‌ای علیه عهد شکنی امریکا همراه با انتشار لیست موارد مذکور در سطح رسانه‌های جهان.

4- اعلام پایان خویشتن داری ایران در برابر اقدامات عهدشکنانه امریکا پس از گذشت دوسال از نهایی شدن برجام.

5- رایزنی جدی با دیگر اعضای 1+5 مبنی بر الزام امریکا در پایبندی به تعهدات با توجه به مشارکت و نقش آنان در تصویب برجام.

6- درخواست صدور فوری قطعنامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر الزام امریکا در پایبندی به برجام به عنوان اقدامی پیش‌دستانه قبل از اقدامات فریبکارانه امریکا.

7- تعیین ضرب‌الاجل صریح و قاطع اقدام متقابل از سوی ایران وفق بند 36 برجام.

8- اقدام متقابل ایران در مرحله نخست می‌تواند از سرگیری هر یک از فعالیتهای هسته‌ای متوقف شده جمهوری اسلامی ایران از جمله فعال سازی زنجیره غنی سازی اورانیوم 20 درصد، تزریق گاز به زنجیره‌های 30 تایی و بالا‌تر از جمله ماشین‌های IR 6، IR5، IR 8، کاهش سطح بازرسی‌های آژانس، تعلیق اجرای پروتکل الحاقی، تعلیق اجرای موارد فراپروتکلی و دیگر موارد باشد.

9- علاوه بر حق توقف جزئی و یا کلی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با عدم پایبندی جزئی یا کلی طرف مقابل که در بند 36 برجام تصریح گردیده است. حق اقدام متقابل بر اساس حقوق بین الملل یک حق شناخته و منطقی در بین همه کشورهاست و ماده 3 قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران در مقابله با نقض برجام در همین راستا تدوین و به تصویب مجلس نهم رسیده است. دولت موظف است از این حق قانونی و بین المللی علیه عهدشکنی طرف مقابل استفاده کند.

  1. اینکه امریکایی‌ها بدون توجه به مفاد برجام و تنها با رعایت جزئی کم اثر و مدیریت شده از برجام علی رغم پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به برجام بخواهند خود را به پایبند به برجام و جمهوری اسلامی ایران را با اقدامی فریبکارانه ناقض برجام معرفی کنند اقدام مدبرانه و پیش‌دستانه هر چه سریع‌تر جمهوری اسلامی ایران را می‌طلبد. بدون شک هرگونه تسامح و تعلل و از دست دادن فرصت موجب تشدید خسارت بر جمهوری اسلامی ایران خواهد گردید.