به دنبال گره کور

گروه اقتصادی-حسین زحمتکش: معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی به مازندران سفر کرد تا در نشست شورای اداری و فعالان اقتصادی استان شرکت کند. میرشجاعیان حامل پیام ها و دستاوردهای مهمی بود که نشان می دهد دولت به خوبی متوجه گره های کور و مشکلات پیش روی عدم توسعه و پیشرفت کسب و کار کشور […]

گروه اقتصادی-حسین زحمتکش: معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی به مازندران سفر کرد تا در نشست شورای اداری و فعالان اقتصادی استان شرکت کند. میرشجاعیان حامل پیام ها و دستاوردهای مهمی بود که نشان می دهد دولت به خوبی متوجه گره های کور و مشکلات پیش روی عدم توسعه و پیشرفت کسب و کار کشور شده است.

مشکلاتی که مانند زنجیر، دست و پای تولید کشور را بسته و از حرکت به سمت جلو آن را باز می دارد. نکته مهم سخنان مطرح شده در نشست های متعدد میرشجاعیان در مازندران این بود که رانت و فساد موجود در اقتصاد کشور به دلیل گستردگی دامنه فعالیت دولت است، وجود سلیقه ها و رابطه های مختلف موجب شد تا نظام اداری کشور نتواند پاسخگوی نیاز به روز مردم در چهل سال گذشته باشد. هر چند معاون اقتصادی وزیر اقتصاد خبری دیگری نیز همراه خود داشت، او از سامانه ای خبر داد که قرار است پیگیر مشکلات و مطالبات تولیدکنندگان در ارائه مجوز ها باشد.

میرشجاعیان در جلسه شورای اداری با انتقاد از عملکرد مدیران دولتی، اظهار کرد: متاسفانه برخی از مدیران محدوده کاری را ارث پدری می دانند و نسبت به صدور مجوز و تمکین به دستورالعمل های دولت سلیقه ای برخورد می کنند. وی با بیان اینکه نظام اداری کشور در ارائه مجوزهای کسب و کار به نظام پاسکاری تبدیل شده است، اظهار کرد: تعدد مجوزها و روند اداری طویل، همیشه برای سرمایه گذاران رنج آور بوده است، در بررسی که انجام داده ایم فقط در حوزه کشاورزی بیش از 400 مجوز برای تولیدات کشاورزی در نظر گرفته شده است.

این مسئول با اشاره به سیاست دولت در تصحیح و حذف مجوزهای دست و پا گیر، اظهار کرد: در تحقق این سیاست نیز با مشقت های زیادی روبه رو بودیم چرا که بسیاری از دستگاه ها به حذف و اصلاح یا ادغام برخی مجوزها تمکین نمی کردند و ماه ها وقت گذاشتیم تا نظر مدیران دستگاه ها را برای همراهی جلب کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش های صورت گرفته تا حدودی مثمر ثمر واقع شد، اظهار کرد: بیش از دو هزار و 500 مجوز در کشور وجود داشت که تعداد آن ها را به یک هزار و 570 مجوز کاهش دادیم.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه بروکراسی اداری عریض ایران از زمان تشکیل دولت در دوران رضاخان شکل گرفت، اظهار کرد: این نظام اداری بعد از انقلاب نیز همیشه گریبانگیر اقتصاد کشور بوده است.

وی با بیان اینکه هیچ کس نمی داند سهم واقعی بخش خصوصی و دولتی در اقتصاد کشور چقدر است، اظهار کرد: فرآیند تصمیم گیری ها در ارائه مجوزها بسیار کند است، عدم اعتماد بخش خصوصی به دولت تاثیر بروکراسی اداری و تصمیم گیری های کند است.

میرشجاعیان فرار مالیاتی در ایران را قابل توجه دانست و تاکید کرد: 40 درصد فعالان اقتصادی از مالیات معاف هستند، فرهنگ ها و ساختارهای اداری و کارمندهای دولت به راحتی تغییر نمی یابد این یک تنازع است به نظر می رسد جامعه بایند از این رو مردم باید از دولت بخواهند که پاسخگو باشد و مطالبه داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت بنگاه داری بلد نیست و بنگاه های زیادی دارد، اظهار کرد: دولت ها را باید تحت فشار قرار دهید تا اصلاحات انجام دهند وگرنه با مشکلات بیشتری در آینده مواجه میشویم دولت ها در رفت و آمد هستند اما مطالبات باید پا برجا بماند.

مدیرکل اقتصاد دارایی مازندران نیز در حاشیه دیدارهای معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تعدیل، اصلاح و ادغام مجوزها در چند سال گذشته توسط وزارت اقتصاد دارایی  موجب شد تا بیش از 2500 مجوز به یک هزار و 570 واحد برسد، تصریح کرد: سامانه دادور نمونه ای از برنامه های دولت در تحرک بخشی اقتصادی کشور است.

موسی قاسم پیشه تاکید کرد: زمان اخذ مجوزها در ایران دچار رانت، باند و فساد شده است چرا که دخالت انسان در کار وجود دارد، به تعداد افراد، سلیقه در ارائه مجوزها داریم. وی افزود: باید دخالت انسانی در ارائه مجوزها کمتر شود که با ورود سیستم های به روز امکان پذیر خواهد بود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی مازندران نظر متفاوتی نسبت به سامانه هایی داشت که توسط دولت ایجاد می شود، عبدالله مهاجر با بیان اینکه پنجره واحد سرمایه گذاری نتوانست موفق در کاهش زمان صدور مجوزها باشد، تصریح کرد: بخش خصوصی نسبت به این سامانه ها خوشبین نیست هرچند اظهارات معاون وزیر اقتصاد در وجود رانت های دولتی موجب امیدواری است.

وی افزود: سرمایه گذارانی زیادی آماده ایجاد بسترهای تولید و اشتغال در استان هستند اما به همان میزان، آمادگی در دستگاه های دولتی استان وجود ندارد.

مهاجر تاکید کرد: هر چند برخی شاخص های اقتصادی در دولت تدبیر و امید بهبود پیدا کرده است اما تاکنون تاثیری ملموسی در ایجاد کسب و کارهای جدید و تقویت اشتغال های موجود احساس نشده است.رتبه ایران در شاخص های اقتصادی کسب و کار مناسب نیست، هر چند ارتقا یافته اما وضعیت مطلوبی ندارد، مهم ترین علت نیز همین رانتی است که مسئولان به آن واقف هستند اگر بسترهای موجود تصحیح و اصلاح شود یقینا می توان به راه اندازی کسب و کارهای جدید در وسعت کاری های متعدد و مختلف امیدوار بود.

پیش از این جلسه، جلسه شورای اداری استان مازندران با حضور معاون وزیر اقتصاد تشکیل شد و  استاندار مازندران با اشاره به در پیش بودن جشن های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با بیان این كه مردم مازندران در انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و مناسبت های مختلف بالاترین نرخ حضور را داشته اند و شایسته ارایه بالاترین و بهترین خدمات هستند، گفت: با تحول درسیستم اداری، ارایه خدمت با كیفیت به مردم را افزایش دهیم.

استاندار، با اشاره به این كه حرکت به سمت شکوفایی اقتصادی یک اصل و تکلیف است و همه دستگاه ها باید در این راستا تلاش ویژه کنند، گفت: گر چه دولت، تصدی گری را کاملا رها ساخته است اما دیوان سالاری همچنان بر فضای اداری ما حاکم است و باید برای تعدیل آن عزم و اراده جدی وجود داشته باشد.

استاندار با اعلام این که سامانه دادور، بمنظور دریافت، انعكاس، پیگیری و رسیدگی به شكایات متقاضیان صدور مجوزهای كسب و كار بزودی در استان فعال می شود و با شناسایی گلوگاه های آسیب زا و شناخت عوامل مخل روند ارایه خدمت نشان خواهد داد که در مسیر فعال کردن فضای کسب و کار چه باید بکنیم، یاد آور شد: دستگاه ها با توجه به رویکردهای جدید دولت در تسهیل خدمت رسانی از كارهای سنتی بوروكراتیك فاصله بگیرند و پاسخگو باشند.

رئیس شورای اداری استان با بیان این كه خسته كردن مردم بهیچ وجه قابل قبول نیست، یادآور شد: هر مدیری با بوروكراسی، كار مردم را امروز و فردا كند، مورد پیگرد جدی واقع خواهد شد.

اسلامی با اشاره به این كه شكوفایی اقتصادی، توسعه كسب و كار و اشتغال و تولید یك سیاست و عزم ملی است، خاطر نشان كرد: روش هایی كه مردم را خسته و مایوس كنند، باید كنار گذاشته شود.

وی با بیان این كه الكترونیكی كردن كلیه فرآیندهای خدمت گام مهمی در استقرار میز خدمت در ادارات و رضایت مندی مردم است، ابراز نمود: با تحقق این مهم و اصلاح و حذف مقررات و فرآیندها، ساده سازی، تسهیل و سرعت بخشی به امور فضای كسب و كار رونق خواهد یافت.

استاندار با بیان این كه با عملیاتی كردن سامانه دادور، یك میز خدمت پاك و واقعی شكل خواهد گرفت و مردم نتایج كار خود را بسرعت دریافت خواهند نمود، افزود: با شناسایی فرآیندهای مزاحم و رفع آن، موانع فعالان اقتصادی مرتفع خواهد شد و ساده سازی و روان سازی اتفاق خواهد افتاد.