در مصرف سموم در مازندران بزرگنمایی می شود!

حرف آنلاین:دلاور حیدرپور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مراسم برداشت توت فرنگی در روستای ازنوا شهرستان بابلسر در سخنان خود به استفاده از کود و سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: استفاده از سم و کود شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی اجتناب ناپذیر است و هیچ جای دنیا مصرف کود […]

حرف آنلاین:دلاور حیدرپور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مراسم برداشت توت فرنگی در روستای ازنوا شهرستان بابلسر در سخنان خود به استفاده از کود و سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: استفاده از سم و کود شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی اجتناب ناپذیر است و هیچ جای دنیا مصرف کود و سم را حذف نکرده و مشاهده می شود که استفاده از آن به اندازه کم هم در بخش کشاورزی وجود دارد.

حیدرپور اظهار کرد: برخی ها مصرف سموم شیمیایی را در استان به حدی بزرگ جلوه می دهند که سبب می شود چوب حراج به محصولات بخش کشاورزی زده شود.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طبق آمارهای موجود، سرانه مصرف سم در هر هکتار در ایران حتی نسبت به آمریکا و اتحادیه اروپا کمتر است.

وی با پذیرش این نکته که برخی از کشاورزان سم را به درستی و به موقع مصرف نمی کنند گفت: کشاورزان باید سموم را به درستی انتخاب و با استفاده از سم پاش های مناسب به موقع مصرف کنند.

حیدرپور از کشاورزان خواستار شد برای کاهش آفت و کنترل بیماری مصرف سم را بعنوان آخرین راه مبارزه در مزارع خود انتخاب کنند و برای بهینه مصرف کردن سموم به کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه 99 درصد محصولات بخش کشاورزی مازندران سالم و بدون نگرانی است گفت: از 24 تا 26 هزار تن مصرف کل سموم در ایران، 4 هزار تن در سال در مازندران مصرف می شود که از این مقدار، یک هزار و 500 تا 2 هزار تن سم گرانول دیازینون است که ماده موثره آن فقط 5 تا 10 درصد است.

سطح زیر کشت توت فرنگی در مازندران یک هزار و 300 هکتار است که بعد از استان کردستان رتبه دوم را در کشور داراست وبیش از 13 هزار تن محصول از این سطوح برداشت می شود.

وی ادامه داد: شهرستان بابلسر با دارا بودن 500 هکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از 5 هزار تن محصول توت فرنگی در سطح استان دارای رتبه اول است که بیش از 95 درصد این سطح در بخش بهنمیر قرار دارد و روستای ازنوا از مراکز عمده تولید توت فرنگی در منطقه به شمار می رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 10 درصد تولید کشاورزی کشور در مازندران تامین می شود گفت: 27 درصد تولید ناخالص داخلی مازندران مربوط به بخش کشاورزی است.

حیدرپور ادامه داد: بیشترین شاغلین در بخش اقتصادی در حوزه کشاورزی است و 20 درصد اشتغال مربوط به بخش کشاورزی مازندران است.

وی از مسوولین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار شد پیگیری های لازم را در افزایش سهم بری بخش کشاورزی متناسب با ظرفیت تولید داشته باشند و در اختیار بخش کشاورزی و تولیدکنندگان قرار دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به قرارگیری شهرستان بابلسر در حوزه آبریز سد البرز (آیت الله صالحی مازندرانی) گفت: با توجه به احداث کانال و هزینه های بالا در این منطقه اما شبکه های آبرسانی آماده نیست و عدم بهره برداری آن سبب شده کشاورزان کنار کانال از بی آبی رنج ببرند.

حیدرپور ادامه داد: متوسط ذخیره آبی در کشور 40 درصد است در حالی که مهار آب های سطحی در مازندران 8 درصد است.

وی در بخش پایانی سخنان خود به پیش بینی تسهیلات 50 میلیارد تومانی ماشین آلات امسال در مازندران اشاره کرد و افزود: در اختیار قرار دادن ماشین آلات بخش کشاورزی کمک بسزایی در کاهش هزینه تولید می کند.

حیدرپور با بیان اینکه پرداخت تسهیلات با نرخ بهره بالا کمکی به تولیدکنندگان نمی کند گفت: تسهیلات گران قیمت نافع برای تولید نیست.

سید علی اسد فرماندار شهرستان بابلسر در ادامه اظهار کرد: باید با استفاده از روش های نوین و تکنولوژی روز دنیا انگیزه و رغبت را در کشاورزان افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ایجاد ارتباط مناسب با صنعت کشاورزی و بخش علمی باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار شهرستان بابلسر با بیان اینکه خوشبختانه بخش تحقیقات کشاورزی در مازندران فعال است گفت: باید زمینه استفاده توانمندی ها و فرصت علمی مهندسین بخش کشاورزی با کشاورزان برقرار شود.

اسد، صادرات بخش کشاورزی را از عوامل پیشرفت و رونق اقتصادی این بخش دانست و افزود: تولیدات محصولات کشاورزی باید ارگانیک و در حد اعلا باشد.

امیر خیرالله پور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر در این مراسم با بیان اینکه کشت توت فرنگی در این منطقه سابقه ای بیش از 30 سال دارد گفت: نخستین رقم هایی که در این منطقه کشت می شد ارقام اصلاح شده قدیمی شامل گیلاسی و دلندی بوده که به دلیل عمر انباری کم، کوچک بودن سایز میوه و حساسیت به بیماری های قارچی، در حال جایگزینی با ارقام اصلاح شده جدید شاما کاماراسو و سلوا است.

وی، تشکیل تعاونی توت فرنگی کاران، ارایه تسهیلات ارزان قیمت، اجرای آبیاری تحت فشار، تشویق سرمایه گذاران برای احداث کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی، ورود ماشین آلات مخصوص نصب مالچ و کشت نشا را از جمله عوامل توسعه سطح زیرکشت توت فرنگی و افزایش عملکرد در واحد سطح عنوان کرد.

گفتنی است با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، مقاومت ارقام اصلاح شده جدید، روش های نوین به زراعی، استفاده از پوشش مالچ پلاستیکی و استفاده از کودهای آلی و بیولوژیک، در حال حاضر مصرف سموم شیمیایی در این محصول به صورت چشمگیری کاهش یافته و اتخاذ این روش ها منجر به دریافت اولین گواهی نامه استاندارد تولید محصول سالم و ارگانیک توت فرنگی در این منطقه شده است./ایرنا