خزانی زودرس در انتظار مرکبات مازندران

حرف آنلاین:تأمین مرکبات پایان سال و نیز کنترل قیمت آن همچنان محل مناقشه مسئولان جهاد کشاورزی و بخش خصوصی است، به‌ طوری‌ که مسئولان جهاد کشاورزی برخلاف بخش خصوصی معتقدند که قیمت مرکبات پایان سال مناسب بود.  موضوع تأمین میوه شب عید و مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت، همچنان مورد ارزیابی و کارشناسی […]

حرف آنلاین:تأمین مرکبات پایان سال و نیز کنترل قیمت آن همچنان محل مناقشه مسئولان جهاد کشاورزی و بخش خصوصی است، به‌ طوری‌ که مسئولان جهاد کشاورزی برخلاف بخش خصوصی معتقدند که قیمت مرکبات پایان سال مناسب بود.

 موضوع تأمین میوه شب عید و مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت، همچنان مورد ارزیابی و کارشناسی متعددی قرار می‌گیرد و اظهارنظرها در این‌باره همچنان در محافل خبری و رسانه‌ای مطرح می‌شود، رئیس اتحادیه باغداران مازندران درباره مشکلاتی که برای تأمین میوه پایان سال کشور به‌وجود آمد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به برخی چالش‌های موجود در این حوزه پاسخ داد.

محمدرضا شعبانی به نداشتن تجربه کافی مسئولان تعاون روستایی در تأمین مرکبات پایان سال اشاره کرد و افزود: امسال با وجود اقدامات دولت در برخی از مبادی ورودی کشور نیز واردات مرکبات داشتیم، در صورتی که مشکلی در تأمین مرکبات کشور وجود نداشت.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران درباره اقدامات انجام‌شده برای تأمین مرکبات کشور، اظهار کرد: سال گذشته اتحادیه باغداران مازندران در طرح تأمین مرکبات پایان سال کشور شرکت نکرد و دلیلش تصدی‌گری وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه بود و اعتقاد داشت که بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا نکند.

وی اضافه کرد: نبود بخش خصوصی در تأمین مرکبات پایان سال، این طرح دولت با شکست مواجه شد و در یکی از برنامه‌های تلویزیونی، مردم نسبت به توزیع نامناسب مرکبات و میوه در پایان سال گلایه داشتند.

شعبانی یادآور شد: مرکبات در پایان سال 93 با افزایش قیمت مواجه بود و حتی در برخی از مواقع با کیفیت پایین در اختیار مردم قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در چند سالی که اتحادیه باغداران مازندران بحث تأمین مرکبات پایان سال را برعهده داشت، قیمت این کالا از هزار و 600 تجاوز نکرد و حتی در سال‌هایی که با مشکل کمبود مرکبات نیز مواجه بودیم، تلاش کردیم که نیازمندی‌های بازار کشور را با قیمت پیشنهادی دولت تأمین کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران نیز نسبت به این اظهارات رئیس اتحادیه باغداران مازندران واکنش نشان داد و گفت: جهاد کشاورزی برای خرید مرکبات کشاورزان ورود پیدا نکرد، مأموریت تأمین مرکبات پایان سال به اتحادیه تعاون روستایی مازندران واگذار شد که این ارگان بخش خصوصی است.

دلاور حیدرپور تصریح کرد: دولت در خرید مرکبات دخالت نداشت و تنها منابع لازم برای خرید مرکبات را فراهم کرد و تأمین مرکبات پایان سال کشاورزان با نظارت و هدایت جهاد کشاورزی استان با فعالیت تعاون روستایی که بخش کاملاً خصوصی است انجام شد.

وی یادآور شد: پرتقال مورد نیاز کشور توسط تعاون روستایی تهیه و به استان‌های کشور ارسال شد و توانستیم از افزایش قیمت این محصول در بازار جلوگیری کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه اتحادیه باغداران در سنوات گذشته اقدام به تأمین مرکبات می‌کرد، خاطرنشان کرد: در سال 93 مأموریت تأمین مرکبات به تعاون روستایی واگذار شد و جهاد مشکلی با اتحادیه باغداران استان ندارد و در صورت ابراز علاقه می‌توانند در این مباحث ورود پیدا کنند.

این مسئول بیان کرد: اتحادیه باغداران استان برای تأمین مرکبات پایان سال کشور همکاری نکرد و ما اتحادیه تعاون روستایی را مأمور اجرای این طرح کردیم که به‌خوبی توانست بازار را کنترل کند و از افزایش بی‌رویه قیمت نیز جلوگیری کرد.

وی درباره واردات مرکبات به کشور که توسط مسئول اتحادیه باغداران استان مازندران مطرح شده بود، افزود: واردات مرکبات با مقاومت وزیر جهاد کشاورزی جلوگیری شد و اندک وارداتی که به کشور شده، ممکن است از طریق تعاونی مرزنشینان به مصارف شخصی خود افراد انجام شد.

حیدرپور تأکید کرد: واردات مرکبات از مبادی رسمی کشور با مخالفت شدید وزارت جهاد مواجه بود و در تنظیم بازار به‌گونه‌ای عمل شد که هم‌وطنان از گرانی شدید مرکبات در امان بودند.

به گزارش فارس، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در یک نظرسنجی رسمی که از رسانه ملی درباره موفقیت یا ناموفق بودن دولت در تأمین مرکبات پایان سال در برنامه پایش مطرح شده بود بیشتر مردم از تصدی‌گری دولت در تأمین مرکبات پایان سال گلایه داشتند.

در حال حاضر به اذعان مسئولان اتحادیه باغداران مازندران و استاندار این استان و به اذعان بسیاری از کارشناسان در حوزه تولید مرکبات در سال جاری شاهد بارآوری مناسب مرکبات هستیم و اگر این روند ادامه داشته باشد و برای تولیدات مرکبات در زمان باردهی مشکلی به‌وجود نیاید، شاهد تولید چندبرابری نسبت به سنوات گذشته هستیم که نیاز است متولیان از هم‌اکنون به فکر برنامه‌ریزی برای جلوگیری از خسارت ناشی از افت قیمت بازار باشند و برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول در دستور کار قرار گیرد.

میزان باردهی مرکبات در مازندران در ابتدای فصل به حدی است که استاندار مازندران در جلسات متعدد از برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول به کشورهای همسایه استان مازندران خبر داد.

با توجه به سفر هیئت تجاری مازندران به آستراخان روسیه و امضا تفاهم‌نامه انتظار این است که از هم‌اکنون برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول در استان انجام شود./فارس