خبر به نوبت!

حرف آنلاین: فاطمه عربی/به دلیل نوپا بودن شورای اسلامی شهر ساری در دور نخست؛ انتظارهرگونه اشتباه از آن می رفت. خبرها و اتفاقات جلسات شورا هر ازگاهی  از فیلتر روابط عمومی منعکس می شد. اما در دور دوم رفته رفته در بعضی از جلسات شورا خبرنگاران حضور داشتند که  بعضا در صحن شورا، خبرنگاران شاهد […]

حرف آنلاین: فاطمه عربی/به دلیل نوپا بودن شورای اسلامی شهر ساری در دور نخست؛ انتظارهرگونه اشتباه از آن می رفت. خبرها و اتفاقات جلسات شورا هر ازگاهی  از فیلتر روابط عمومی منعکس می شد. اما در دور دوم رفته رفته در بعضی از جلسات شورا خبرنگاران حضور داشتند که  بعضا در صحن شورا، خبرنگاران شاهد درگیری های  اعضا بودند.

در دوره سوم شورای اسلامی حضور خبرنگاران در جلسات هفتگی شورا پررنگ  تر شد تا جایی که همه صندلی ها به اشغال خبرنگاران در آمد. جلسات هفتگی شورا اما تکرار مکررات بوده، همان بحث های تکراری دوباره بازگو می شد. چه آنان که دم از سال ها حضور در عرصه شورا می زنند و چه آنان که تازه وارد صحن شورا شدند هم مشغول طی کردن پروسه آزمون و خطا هستند. بعضا شاهدیم که تعدادی از آن ها با وظایف اولیه خود آشنا نیستند.

دور چهارم شورا که با شعار تخصص گرایی آغاز شد؛ حداقل انتظاری که از اعضا می رفت این بود از رفتارهای شتاب زده دوری کنند.

در تمامی جلسات شورای چهارم حضور و یا عدم حضور خبرنگاران با حرف و حدیث هایی همراه بود، در هر جلسه شوراییان از فضای تفاهم و دوستی در بین اعضای 13نفره می گفتند. حال عقل سلیم نیز می پذیرد که   اختلاف ولو جزیی  آن در همه گروه ها و احزاب وجود داشته باشد . حتی در یک خانواده5 نفری اختلاف سلیقه و عقیده وجود دارد حال نمی دانیم  چه اصراری است که در تمام جلسات از تفاهم بگویند اما در رفتارهایشان خلاف آن را نشان دهند.

تعدادی از اعضا حضور خبرنگاران در جلسات شورا را موجب دعواها و درگیری هایشان می دانند و تعدادی دیگر نیز حضور آنان را مانع بیان واقعیت ها. به واقع سخنان خود را در مقابل نماینده افکار عمومی سانسور می کنند.

در پی اقدام یکی از اعضای شورای شهر ساری و پاره کردن برگه خبر یکی از خبرنگاران- پس از مدت ها از عدم حضور خبرنگاران در جلسات شورای شهر-رئیس شورای شهر تصمیم می گیرد خبرنگاران را به نوبت در جلسات دعوت کند!!

یعنی خبرنگاران باید به نوبت در صف خبر بایستند! در کجای این کره خاکی با خبرنگاران که نماینده افکارعمومی هستند این طور برخورد می شود! مگر نه این که اعضای شورا نیز وکالت مردم را برعهده دارند و خود را نماینده مردم در شهر می دانند و باید به همان مردمی که به آن ها رای دادند پاسخ گو باشند؟!

شما با مردم پيمان بستيد تا از حقوقشان در شهرداري صيانت کنيد و در آباداني شهرشان بکوشيد و از يک بام و دو هواهاي مرسوم در شهرداري بپرهيزيد.

 جلسات شورای شهر تمرینی است برای دموکراسی بعضی از اعضا که بتوانند پس از کسب تمرین وارد صحن بزرگتری همچون مجلس شورای اسلامی شوند. تعدادی از آن ها از همان ابتدا که بر صندلی های قهوه ای شورا تکیه زدند فعالیت های تبلیغاتی خود را شروع کردند و بعضا از وظیفه خود در شورا غافل ماندند.

اعضای شورا باید بدانند که در یک جلسه دو ساعته که بعضا20نفر صحبت می کنند، خوراک خبری هر خبرنگاری فرق می کند. یک خبرنگار امکان دارد با 5 تا خبراز چنین جلسه ای خارج شود و دیگری با یک خبر.

جلسات شورا تکرار مکررات است اما نماینده رسانه ها بنابر وظایف ذاتی و قانونی خود باید در جلسات شورا شرکت کند و مردم را از فعالیت های اعضا مطلع سازند. دانستن حق مردم است و باید با آگاهی بهتری در دور بعدی نماینده ای را به شورا بفرستند تا به درستی از حق آنان دفاع کنند.