حماسه اسلامی 6 بهمن در حسرت اقدام ماندگار

آمل –خبرنگار حرف: در آستانه ششم بهمن ماه، ستاد برگزاری حماسه اسلامی این واقعه تاریخی در آمل نشستی برگزار کرد تا نسبت به اقدامات صورت گرفته برای بزرگداشت این حماسه مردمی در سال 97 اطلاع رسانی شود. امیرنیا رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه معرفی فرهنگ مقاومت به […]

ستون

آمل –خبرنگار حرف: در آستانه ششم بهمن ماه، ستاد برگزاری حماسه اسلامی این واقعه تاریخی در آمل نشستی برگزار کرد تا نسبت به اقدامات صورت گرفته برای بزرگداشت این حماسه مردمی در سال 97 اطلاع رسانی شود.

امیرنیا رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه معرفی فرهنگ مقاومت به مردم از طریق رسانه ها صورت می گیرد، اظهار کرد: این رسانه ها و خبرنگاران هستند که به عنوان پل ارتباط میان جامعه و مسئولان در زمینه اطلاع رسانی اقدامات انجام شده گام برمی دارند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام بردارند، تصریح کرد: شش بهمن شناسنامه مقاومت مردم آمل و استان مازندران به شمار می رود و رسانه می توانند نقش مهمی در انعکاس دستاوردهای این مقاومت اسلامی داشته باشند.

فرماندار آمل در این نشست با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد حماسه اسلامی ۶ بهمن سال ۶۰ هر ساله برنامه های سالگرد شش بهمن به صورت متنوع برگزار می شود، اظهار کرد: به ویژه دوستانی که از بنیاد حفظ آثار پیگیری مستمر داشتند قدردانی می کنم بی شک برنامه های امروز پربارتر از سال های قبل برگزار می شود و اعضای ستاد در برجسته کردن این روز در سطح ملی و استانی تلاش می کنند.

رسولی با اشاره به اینکه به زعم بنده شش بهمن برای مقطع خاصی نیست و رشادت های مردم این شهرستان برای همه تاریخ در اذهان باقی خواهد ماند، تصریح کرد:  این روز درسی برای آیندگان و طول تاریخ خواهد بود همان طور که بعد از فتنه ۸۸ ، ۹ دی را مانند بهمن سال ۶۰ آفریدند.

وی با بیان اینکه آمل دارای بنیه مذهبی و شهری با ریشه های دینی است و بنیه مذهبی شهر را بیمه کرده و در مقابل متجاوزان حراست کرده است، بیان داشت: آمل شهری الگو در حوزه ایثار و مقاومت است و با رسیدن مردمی که در صحنه تصمیم گیری به موقع حاضر بودند ماندگار شده است.

امانی نماینده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در آمل با اشاره به اینکه همه مردم در ۶ بهمن احساس تکلیف می کردند و از زن و مرد تا کودک در میدان مقاومت حاضر بودند، افزود: به مدت ۷ روز هفته شش بهمن به منظور گرامیداشت فداکاری های مردم آمل برگزار می شود و‌ روز شنبه ۶ بهمن بیشترین برنامه ها تدارک دیده شده که بیشترین برنامه های 90گانه ترتیب داده شده در این روز اجرایی می شود.

وی با اشاره به مهم ترین برنامه های تدارک دیده شده برای گرامیداشت حماسه اسلامی شش بهمن آمل اظهار کرد:  مهم ترین برنامه دیدار با علامه جوادی است که ایشان پیامی نیز درباره شش بهمن مرقوم داشته اند که قرائت می شود. همچنین مسابقات کتابخوانی با توزیع ده هزار جلد  کتاب در میان دانش آموزان مقطع دبیرستان صورت می گیرد. در مقطع متوسطه دختر و پسر ۴۰ همایش بصیرتی و همایش راویان استان مازندران به میزبانی شهرستان آمل برگزار می شود. همایش نیروهای طرح جنگل برای بیان خاطرات خود با حضور ۶۰۰ نفر تدارک دیده شده است.

امانی افزود:  ثبت مستند ۶ بهمن با حضور فرماندهان سپاه و منطقه صورت گرفته است. تهرانی مقدم برادر شهید تهرانی مقدم در شش بهمن مسول اطلاعات امنیت منطقه شمال در سال ۶۰ بودند که درباره این واقعه سخنان جالبی دارند، همچنین در تهران، قم و آمل ضبط این مستند انجام شده است. ارتباط مستقیم رادیویی، برگزاری مسابقات روز خانه ای پهلوانی قهرمانی بسیج کشور در یک و دو بهمن برای این هفته در نظر گرفته شده است. همچنین برای نخستین بار ده هزار دانش آموز پسر حافظ قرآن گردهمایی بزرگی خواهند داشت و نیز اجرای سرود هزارنفری دانش آموزی بعد از راهپیمایی خانوادگی بر روی پل شش بهمن انجام خواهد شد که ۴۰ نفر از این تعداد در مراسم رسمی ۶بهمن در مصلی اجرای برنامه خواهند داشت.

وی درباره تدارک آثار ماندگار برای حفظ و ثبت شش بهمن تصریح کرد: تلاش کردیم در حوزه سخنرانان شش بهمن با دعوت از مسئولان ارشد کشور در این زمینه جذب همکاری نیز داشته باشیم. به عنوان مثال مساله راهیان نور و  تدوین دایره‌المعارف مصور جنگل از درخواست های ستاد از سردار غیب پرور بود و نیز درخواست کردیم فیلم سینمایی فاخری درباره شش بهمن تدارک دیده شود که ایشان قول دادند مستند فاخری توسط موسسه فرهنگی اوج ساخته شود. سریال ۲۶ قسمتی جنگل و ۶ بهمن را نیز از سردار فدوی درخواست کردیم و نامه نگاری ها انجام شده است. به دلیل اینکه آمل نخستین شهری بود که پدافند غیرعامل را در سال 60 به صورت خود جوش انجام داد از سردار جلالی فرمانده پدافند غیرعامل کشور درخواست کردیم در این زمینه برای شش بهمن اعتباری در نظر بگیرند اما چون یک گروه دیگر درباره شهید طاهره هاشمی از بودجه این نهاد استفاده می کنند خواستیم تداخل موضوع نشود و این مجموعه را به انجام نرساندیم.

وی افزود: در وزارت ارشاد تلاش کردیم بنیاد شش بهمن را ثبت کنیم که در شورای فرهنگ عمومی کشور نیز رایزنی ها صورت گرفته اما متاسفانه هنوز این طرح ابتر مانده است.درباره مغفول ماندن و عدم ایجاد یک اثر ماندگار و فاخر برای شش بهمن همه مقصر هستیم. حتی الامکان تلاش می کنیم در سال های آینده این رایزنی را به نتیجه برسانیم و این کاستی جبران شود.

امانی با اذعان به اینکه مسئولان استانی در زمینه شش بهمن پای کار نیامده اندو از سال آینده این ستاد را استانی برگزار خواهیم کرد، گفت: در این زمینه باید مشارکت مسئولان استانی را نیز داشته باشیم.