بقاع متبرکه آمل بدون اعتبار دولتی بازسازی می‌شوند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با اشاره به وجود 99 بقاع متبرکه و امام‌زاده در این شهرستان مطرح کرد: تمام کارهای عمرانی بقاع متبرکه آمل بدون وابستگی به اعتبار دولتی بازسازی و تعمیر می‌شوند. به گزارش حرف، حجت‌الاسلام هادی بهرامی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در اجرای طرح ترمیم و تعمیر دیوار […]

index
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با اشاره به وجود 99 بقاع متبرکه و امام‌زاده در این شهرستان مطرح کرد: تمام کارهای عمرانی بقاع متبرکه آمل بدون وابستگی به اعتبار دولتی بازسازی و تعمیر می‌شوند.
به گزارش حرف، حجت‌الاسلام هادی بهرامی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در اجرای طرح ترمیم و تعمیر دیوار امام‌زاده ابراهیم(ع) با نصب کاشی معرق و آیه‌های قرآنی به طول 330 متر به مبلغ 500 تومان هزینه شد که طی دو ماه آینده این طرح به پایان می‌رسد، بیان کرد: همچنین برای نصب نورافکن‌ها و نورپردازی داخل حرم حدود 220 میلیون تومان و پروژه نورپردازی حیات امام‌زاده نیز با مبلغ 120 میلیون تومان هزینه شد و برای اجرای ساخت سرویس بهداشتی نیز انتخاب پیمانکار آن در دست اقدام است.
وی با اشاره به برپایی خیمه‌های معرفت مطرح کرد: این خیمه‌ها در هر دوره‌ و مناسبت‌های خاص مذهبی طول سال با برپایی غرفه‌های سلامت، گفتمان دینی و پاسخ به مسایل شرعی، مشاوره جوانان و خانواده، کار با کودک در دو امام‌زاده شاخص کشوری انجام می‌شود.
بهرامی افزود: در امام‌زاده ابراهیم(ع) به منظور ایجاد امنیت و حفظ حراست از بقایای امام‌زاده حدود 70 دوربین با هزینه‌ای بالغ بر 240 میلیون تومان نصب شده است.
وی با بیان اینکه امام‌زاده عبدالله(ع) به عنوان یکی از بقاع شاخص کشوری سالانه شاهد حضور زائرانی از سراسر دنیا و حتی خارج از ایران است، گفت: این امام‌زاده پس از سال‌ها از سال گذشته به صورت هیات امنایی درآمده تا نظارت بر این امام‌زاده بیشتر و بهتر انجام شود.
رئیس اوقاف آمل با تاکید براینکه هم‌اکنون با نصب 70 دوربین و راه‌اندازی مانیتورینگ با شش مانیتور با هزینه 240 میلیون تومان در کل منطقه امام‌زاده تحت نظارت امنیتی و حراستی اعضای هیات امنا درآمده است، یادآور شد: امام‌زاده عبدالله(ع) آمل با 18 هکتار اراضی و 10 ورودی نیاز به کنترل بیشتر با امکانات بیشتر است با توجه به اینکه اکثریت درآمد این امام‌زاده مردمی و جمع‌آوری نذورات است.
وی ادامه داد: این امام‌زاده با 115 اتاق، دو بلوک 40 و 63 واحدی و41 واحد سوئیت نیاز تعمیر و بازسازی است اگر چه در سال 96 و امسال 115 اتاق دور حرم با هزینه 3 میلیون تومان برای هر اتاق مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت.
بهرامی با بیان اینکه در ادامه روند طرح جامع حرم امام‌زاده سنگ دور و دیواره داخلی حرم با هزینه 300 میلیون تومان و گوشواره‌های دور اطراف محراب با 150 میلیون تومان و فاز اول مقرنس گنبد حرم با 105 میلیون تومان به پایان رسیده است، افزود: امسال نیز در ادامه کار ورودی غربی حرم با نصب کاشی‌کاری معرق، ساخت شش درب با 90 میلیون تومان استارت کار آن بسته شده است که در مجموع یک میلیارد و 600 میلیون تومان طی 96-97 برای این امام‌زاده هزینه شده است؛ اکنون حرم امام‌زاده عبدالله آمل 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تمام منابع موقوفات و بقاع متبرکه را طبق قانون یک شخصیت حقوقی بیان و مطرح کرد: هر یک از این بقاع حساب مجزا دارند و در رسیدگی به طرح دعاوی نیز در دادگاه به نام همان موقوفه رسیدگی می‌شود.
رئیس اوقاف آمل با اشاره به اینکه سازمان اوقات تمام درآمدهای امام‌زادگان را برای کارهای عمرانی، فرهنگی، قرآنی و مدیریتی صرف می‌شود، گفت: یک ریال منابع دولتی برای بازسازی بقاع متبرکه اختصاص نمی‌یابد.
وی با بیان اینکه در این شهرستان 99 بقاع و امام‌زاده وجود دارد که از این تعداد 60 بقاع فعال و 20 بقعه فعالیت قابل توجه انجام می‌شود و دو امام‌زاده نیز شاخص کشوری شناخته می‌شود، بیان کرد: در آمل 1268 موقوفه منفعتی و انتفاعی، 19 هزار رقبه متصرفی و 17 هزار رقبه متولیان شناسایی شده است.
بهرامی با اعلام اینکه در اجرای نیات واقفین خیراندیش، کمک به معتمدان بالغ بر 36 میلیون و 300 هزار ریال، حوزه‌های علمیه 832 میلیون ریال، اجرای نیات شش‌گانه چون عزاداری، اجتماعی و مذهبی بالغ بر 5 میلیارد و 318 میلیون ریال، هزینه شد، گفت: همچنین هزینه‌های مساجد 988 میلیون ریال، تعمیر و بازسازی بقاع متبرکه از محل موقوفات نیات 3 میلیارد و 392 میلیون ریال، عمرانی بقاع 12 میلیارد و 693 میلیون ریال و قرآنی بقاع 300 میلیون، هزینه مدیریتی بقاع 8 میلیارد و یکصد میلیون ریال، امور فرهنگی 3 میلیارد و 532 میلیون ریال، حفظ عین نیز 2 میلیارد و 122 میلیون ریال انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه حقوقی و ثبتی نیز 36 موقوفه ثبت سند شده که 30 متفرقه دفترچه‌ای که بالغ بر 19 میلیون و 168 هزار و 614 مترمربع سند مالکیت تک برگ شده که این آمار جزو موقوفات متصرفی هستند.