تلفن و رایانه به اعتکاف ببریم یا خیر

حرف آنلاین: امروزه جوانان تمایل دارند که در اعتکاف از تبلت، تلفن و رایانه همراه استفاده کنند. اما این موضوع از نظر معنوی صحیح است یا خیر؟ رئیس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پاسخ می‌دهد. حجت الاسلام محمدجواد رودگر عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  عنوان کرد: مشخص […]

حرف آنلاین:

امروزه جوانان تمایل دارند که در اعتکاف از تبلت، تلفن و رایانه همراه استفاده کنند. اما این موضوع از نظر معنوی صحیح است یا خیر؟ رئیس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پاسخ می‌دهد.

حجت الاسلام محمدجواد رودگر عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  عنوان کرد: مشخص است که امروزه جوانان با داشتن وسایل ارتباطی همچون موبایل و تبلت یا لپ‌تاپ تمایل دارند که این وسایل را به هر دلیلی با خود همراه داشته باشند و این قابل درک است.

وی در ادامه افزود: این وسایل، لازمه زندگی دیجیتالی و الکترونیکی امروز است اما نخست باید به این امر پاسخ داد که چنین وسایلی را به چه دلیل همراه خود می‌برند، آیا برای این است که از این وسایل برای دعا و راز و نیاز و استفاده از منابع ای‌بوک و دیجیتالی استفاد کنند یا اینکه با دنیای بیرون ارتباط داشته باشند؟

حجت‌الاسلام رودگر با اشاره به اینکه استفاده از این وسایل بالذات مشکلی ندارد، توضیح داد: با این حال باید در نظر داشته باشیم که برای چه به اعتکاف می‌رویم؟ اگر می‌خواهیم با خداوند خلوت و راز و نیاز کنیم که دیگر نباید از این وسایل استفاده کنیم، چرا که این ابزارها مانع ما می‌‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عده‌ای با ابزارهای دیجیتالی برای قرائت و خواندن ادعیه و قرآن استفاده می‌کنند، توضیح داد:‌ در این صورت چه اشکالی می‌تواند در اعتکاف وجود داشته باشد. ضمن اینکه این را از یاد نبریم که اعتکاف به منظور قطع ارتباط با دنیای بیرون در چند روز برای تهذیب نفس، توبه، دعا و راز و نیاز و تقرب به خداوند است.

حجت‌الاسلام رودگر در پایان اظهار داشت:‌به اعتقاد بنده اعتکاف زمان مناسبی برای خلوت کردن با خداوند و بازگشتن به مسیر صحیح زندگی که همان بندگی خداوند است. بنابراین هر چه بیشتر بتوانیم از وجود خاکی جدا شویم و به خداوند نزدیک شویم، نتیجه بهتری گرفته‌ایم.