تعطیلی شرکت سفال «ایران‎زمین» به دلیل قطعی گاز

حرف آنلاین: شرکت سفال ایران‌زمین تولیدکننده انواع سفال، سنگ‌های ساختمان و بلوک‌های بتنی و فوق سبک، به‎دلیل قطع گاز تعطیل شد.گروه تولیدی صنعتی ایران‎زمین واقع در مازندران، کیلومتر چهار جاده نکا به بهشهر، از سال ۷۴ فعالیت خود را در زمینه تولید سفال با بهره‎گیری از استعدادهای منطقه در دو بخش نیروی انسانی و خاک […]

حرف آنلاین: شرکت سفال ایران‌زمین تولیدکننده انواع سفال، سنگ‌های ساختمان و بلوک‌های بتنی و فوق سبک، به‎دلیل قطع گاز تعطیل شد.گروه تولیدی صنعتی ایران‎زمین واقع در مازندران، کیلومتر چهار جاده نکا به بهشهر، از سال ۷۴ فعالیت خود را در زمینه تولید سفال با بهره‎گیری از استعدادهای منطقه در دو بخش نیروی انسانی و خاک مرغوب آغاز کرده است.در سال ۹۳ مدیریت این شرکت تغییر یافت و با این جابه‎جایی خط‌مشی شرکت نیز دچار تحول شد به‎طوری‎که روند مشتری‎مداری و توجه به سلیقه آنها در کنار عرضه محصولات بادوام و به‎روز صنعت ساختمان این شرکت را به سوی پیشرفت سوق داد.گروه تولیدی صنعتی ایران‎زمین واقع در کیلومتر چهار جاده نکا به بهشهر، با ۲۰ سال سابقه تأسیس و فعالیت مستمر، با ۱۰۰ پرسنل و هفت خط تولید بلوک‌های بتنی فوق سبک، بلوک، دیوارهای پیش‌ساخته، سنگ‌های زینتی، نما، کف و کاشی بام، از ابتدای آذرماه جاری تاکنون به‌علت قطعی گاز تعطیل شده است.مدیر گروه تولیدی صنعتی ایران‎زمین در گفت‎وگو با خبرنگار ما، گفت: از سال گذشته این مجموعه را تحویل گرفتم و چند میلیارد تومان برای راه‌اندازی پنج خط جدید هزینه شد تا شرکت سر و سامانی به‎خود بگیرد.غلام‌عباس صاحب‎جلال با بیان اینکه در این مدت، مجموعه تولیدی ما از اخطارهای محیط زیست، دارایی و شرکت گاز بی‌بهره نبوده و سعی کردیم تا مشکلات را حل کنیم، اظهار کرد: اکنون مهم‎ترین مشکل ما با شرکت گاز مازندران است با این توضیح که قبل از سال‌جاری طبق توافق به‎عمل آمده در استانداري مازندران، براي اقساط چك گرفته شده و چك ضمانات به مبلغ ٣٥٠ ميليون تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت گاز مازندران اذعان داشته که یکی از کارمندان این شرکت نسبت به دست‎کاری کنتورهای تعدادی از شرکت‎های مازندران و از جمله شرکت ایران‎زمین اقدام و اعتراف کرده است، افزود: شركت گاز قبل از متهم كردن ما مي‌بايست موضوع را از طريق محاكم قضایي پيگيري و در صورت اثبات و محقق شدن جرم، نسبت به تعیین جريمه و يا مجازات اقدام مي‌كرد نه اينكه خود متهم كند، خود قضاوت كند و خود جريمه تعيين كرده و خود نیز اجرا كند؛ آن‌هم بدون اطلاع شركت.

این کارآفرین با یادآوری اینکه در سال جديد به‌دليل مسافرت عمره اينجانب چند روز پرداخت صورت‌حساب به تعويق افتاد و مكاتبات با شركت گاز جهت تعيين تكليف اقساط بعدي موجود است، تصریح کرد: مجدداً طی چند مرحله قطع گاز و تحميل خسارت زيادي به شركت، بالاخره مديرعامل شرکت گاز مازندران موافقت کرد که پانزدهم هر ماه مبلغ ١٥ ميليون تومان و تا اعلام نتيجه دادگاه پرداخت شود كه تا پایان آبان‌ماه امسال تماماً پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت سفال ایران‌زمین با بیان اینکه هرچند این بدهی به مدیریت قبلی بازمی گردد و مدیریت جدید، هزینه گاز مصرفی در زمان حضور خود را تا ماه قبلی به‌طور کامل پرداخته است، افزود: ادعای شرکت گاز مازندران وقتی صحت دارد که این تغییر در قبض مصرفی گاز مشخص باشد در حالی‎که چنین چیزی نبوده و هيچ‌گونه كاهشي در روند مصرف و گراف رسم‌شده نشان نمي‌دهد که ما به آنها بدهکاریم.

این سرمایه‌گذار شرکت تولیدی صنعتی گفت: روز چهارشنبه ۲۹ آبان‎ماه سال‌جاری، اخطار قطع گاز به این شرکت اعلام شد و روز جمعه اول آذرماه نیز گاز شرکت را قطع کردند.

مدیر گروه تولیدی صنعتی ایران‌زمین با بیان اینکه با قطع گاز، هزاران قالب سفال از بین رفت و شرکت متضرر شده است، اظهار کرد: در مبلغ آخرین بدهی، فقط برای یک کوره آجرپذیری ۴۰ مییلون تومان هزینه گاز مصرفی تعیین شده که انصاف نیست.

صاحب‌جلال گفت: من یک تولیدکننده هستم و در شرایط فعلی که تورم برای دولت و رکود از آن تولید کننده است، بازدهی خوبی صورت نمی‎گیرد که حتی توان پرداخت به‎موقع بدهی‌ها را داشته باشیم اما با این حال، تا ماه گذشته تمام هزینه‎های جاری پرداخته شده است.

وی با اشاره به تسهیلات دولت آن‌هم با سودهای ۲۱ و ۲۴ درصد، گفت: این تسهیلات دردی را از تولید کننده دوا نمی‌کند و سودی برای او ندارد.

این سرمایه‌گذار با بیان اینکه ۱۰۰ کارگر در شرکت سفال ایران‎زمین مشغول به‌کار بودند و حقوق و بیمه آنها نیز به‎موقع پرداخت شده است، افزود: از ابتدای آذرماه جاری تاکنون، شرکت به‌دلیل قطعی گاز تعطیل است و این برای یک تولید کننده فقط ضرر محسوب می‎شود.

وی در پایان گفت: حداقل ۷۰ هزار قالب انواع سفال و سنگ‌های تزئینی روزانه در شرکت تولیدی صنعتی ایران‎زمین تولید و بنا به سلیقه مشتری در ۳ هزار رنگ به بازار عرضه می‎شود.

با پیگیری کوچکی از شرکت گاز مازندران به این نتیجه رسیدیم که این شرکت اذعان می‌دارد در زمان مدیریت قبلی کارخانه سفال ایران‎زمین، کنتور گاز این شرکت دست‎کاری و از گاز سرقت شده است به‌طوری که کارشناسی‌های لازم نیز صورت پذیرفته و ضمن اثبات موضوع، شخص متخلف به جرم خود اعتراف کرده است!

با این اوصاف، دریافت بها ربطی به مدیریت ندارد و با ملک و واحد تولیدی مرتبط است، لذا شرکت گاز طبق قانون باید مابه‎التفاوت گاز مصرفی به‌ازای جریمه سرقت انجام‌شده را دریافت کند اما مدیر شرکت ایران‎زمین خواستار اثبات ادعای شرکت گاز و در صورت تأیید یا عدم تأیید نیز خواستار اعلام رسمی آن است.

اکنون با مرور مطالب گفته‌شده به این نکته می‌رسیم که شرکت تولیدی صنعتی سفال ایران‎زمین بنا به ادعای مذکور، به‌دلیل بدهی به شرکت گاز مازندران تعطیل شده و از آنجا که فعالیت‌های آن بدون گاز امکان‌پذیر نیست، عملا‌ تولیداتی ندارد و این یعنی شرکت در حال حاضر هیچ درآمدی هم ندارد که بتواند هزینه گاز مصرفی یا بدهی‌های قبلی خود را بپردازد.

روزهاست که چرخ کارخانه نمی‌چرخد، کوره‎ها خاموشند، کارگران به خانه‎های خود بازگشتند، ۱۰۰ کارگر بیکار یعنی به‌خطر افتادن معیشت روزانه حداقل ۳۰۰ نفر و اینکه تعداد زیادي شغل براي راه‌اندازي خطوط جديد در حال از دست رفتن است، با این اوضاع هزینه گاز نیز پرداخت نمی‎شود و مدیر شرکت به‎جای چرخاندن چرخ‎های یک شرکت تولیدی باید به فکر پرونده‎های حقوقی در راهروهای دادگستری باشد یا اتفاق ناخوشایند دیگری بیفتد.

شرکت گاز مازندران نیز مدعی شده که فرد متخلف یعنی یکی از کارمندان خودش، با مدیران تعدادی از شرکت‌های منطقه برای سرقت گاز هم‌دست شده، لذا از کارمند مذکور شاکی است و ماجرا را پیگیری‎ می‌کند.

مدیر شرکت ایران‎زمین به دنبال پرداخت بدهی‌هاست اما کارخانه تعطیل است و تولیدی ندارد، شرکت گاز نیز تنها به دنبال دریافت بدهی خود است اما طرف حساب او یک تولیدکننده است و در حال حاضر هیچ تولیدی ندارد چون همه‌چیز به اداره گاز بازمی‎گردد.

با این اوصاف، شرکت گاز می‎تواند در راستای کمک به تولید کشور، مهلت دوباره‎ای به تولید کننده بدهد تا بتواند به بازیابی خود پرداخته و زمانی برای تنفس داشته باشد، آنگاه به‎مرور زمان مطالبات خود را دریافت کند.

با توجه به اینکه یکی از مشکلات بیشتر تولید کنندگان در زمان رکود اقتصادی نبود سرمایه در گردش است و بانک مرکزی نیز اولویت اساسی سیاست‎های پولی و اعتباری خود در سال‌جاری را تأمین سرمایه در گردش تولیدکنندگان اعلام کرده است، لذا بانک‎ها نیز می‌توانند در این شرایط با تأمین منابع و در نظر گرفتن اولویت‎ها به تولید کنندگان کمک کنند.

اي كاش! مسئولان ترتيبي اتخاذ مي‌کردند تا با كاهش هزينه توليد، قدرت خريد مردم افزايش می‌یافت، اين موضوع سالهاست (حداقل در ۱۰ سال گذشته) با توجه به نام‌هايي كه رهبر معظم انقلاب براي سال انتخاب کردند و همه در مورد اقتصاد كشور است؛ مورد تأکید ایشان قرار داشت تا بدین‌وسیله  توجه مسئولان را به وظيفه خود و  مشكلاتی که در انتظار مردم است جلب کنند، اما متاسفانه توسط دولت‌مردان توجه بايسته‌ای صورت نگرفت و ما روزبه‎روز شاهد تورمي غيرضروري در کشور هستيم.