برنامه های نوروزی و تورهای گردشگری، متناسب با ایام فاطمیه باشد

حرف آنلاین: سارا ربیعی/نوروز یکی از آیین‌ های ایرانیان به شمار می‌رود و  ارزش‌های اسلامی نیز جز جدایی ناپذیر از فرهنگ و اقوام ملت ما محسوب می‌شوند، لذا می‌توانیم ایام شاد نوروز را فاطمی برگزار کنیم و باجایگزین کردن تورهای گردشگری مذهبی دربرنامه های نوروزی خود با یک تیردونشان راهدف بگیریم.یکی از انواع گردشگری، گردشگری مذهبی است. […]

حرف آنلاین:

سارا ربیعی/نوروز یکی از آیین‌ های ایرانیان به شمار می‌رود و  ارزش‌های اسلامی نیز جز جدایی ناپذیر از فرهنگ و اقوام ملت ما محسوب می‌شوند، لذا می‌توانیم ایام شاد نوروز را فاطمی برگزار کنیم و باجایگزین کردن تورهای گردشگری مذهبی دربرنامه های نوروزی خود با یک تیردونشان راهدف بگیریم.یکی از انواع گردشگری، گردشگری مذهبی است. صاحب نظران صنعت گردشگری بر این باورند که به لحاظ موقعیت فرهنگی ـ مذهبی خاص ایران در میان کشورهای دیگر، گردشگری مذهبی جای رشد و توسعه بسیاری در کشور ما دارد؛ با این وجود گردشگری مذهبی در ایران با وجود 8 هزار و 919 مکان مذهبی مقدس، هنوز فاقد ساماندهی تخصصی و متمرکز بوده و این وضعیت نابسامان حتی در شهرهای مهمی چون مشهد و قم نیز مشاهده می شود.این در حالی است که از این تعداد، دست کم 4 هزار و 319 اثر در زمره آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی نیز قرار دارند و علاوه بر داشتن جاذبه زیارتی، دارای جاذبه های فرهنگی ـ تاریخی هم هستند.جاذبه های مذهبی ،زیارتگاهها و اماکن مقدس هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می کنند ،تاسیسات اقامتی و پذیرایی این نوع از گردشگری مانند مسافرخانه ها و زائرسراها با توجه به بافت اجتماعی – فرهنگی و عقیدتی گردشگران و جامعه میزبان دارای ویژگی های خاص خود است که در هر کشوری از تنوع بسیار بالایی برخوردار می باشد و نكته  قابل توجه در اين زمينه اين است كه گردشگری مذهبی تنها شکل از اشکال گردشگری می باشد که بر موانع آب و هوایی غلبه می نماید .

*گردشگري حلال

بنا بر بررسي‌هاي سازمان جهاني گردشگرى، گردشگري حلال به صورت نوع خاصي از گردشگري مذهبى، منافع كشف نشده بسيار و شانس‌هاي تجاري زيادي را به كشورهاي مسلمان و به‌ويژه آسياي ميانه ارائه مي‌كند. گردشگري حلال، نوعي از گردشگري مذهبي است كه تمام فعاليت‌هاي آن از نظر قوانين اسلامي مجاز شمرده مي‌شود.در اين‌باره، واتيكان در سال ۲۰۰۷ خطوط هواپيمايي مخصوص به زائران خود را راه‌اندازي كرد كه مي‌تواند الگويي براي خطوط حلال باشد. اين خطوط مي‌توانند فاكتورهايي مانند ارائه غذاي حلال، در نظر گرفتن وقت نماز و … را در برگيرند تا سفر را براي مسلمانان به‌ويژه هنگامي كه براي زيارت و يا ساير مسائل مذهبي مسافرت مي‌كنند، راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر كند.

*قابلیت مازندران برای تبدیل شدن به قطب گردشگری مذهبی در ایران

امامزادگان بازتاب هنر و ارادت مردمانی است که در دل طبیعت مازندران آرام گرفته‌ و به شهرها و روستاهای این استان زینت و معنویت بخشیده‌اند. مازندران با داشتن بیش ازهزار و 300 بقعه متبرکه و امامزاده میتواند به یکی از قطبهای گردشگری مذهبی کشور تبدیل گردد بخصوص در ایام نوروز که مصادف با ایام فاطمیه است این خطه می تواند پذیرای زائرین از گوشه و کنارکشور باشد. اوضاع جوي و موقعيت اقليمي در طرح بناهاي تاريخي و مصالح به كار رفته در آن‌ها بسيار مؤثر بوده، شكل آن‌ها را دگرگون كرده است، تا آن جا كه شباهت كمتري بين بناهاي تاريخي و مذهبي اين منطقه با ساير نقاط ايران وجود دارد. از جنبه‌ معماري مصالح اصلي بناي مسجد و بقاع متبركه در اين مناطق، گاهي تنها چوب بوده كه ماندگاري و استحكام آن در مناطق مرطوب زياد نيست، از گنبدهاي كاشي‌كاري و گلدسته‌هاي مزين، در اين مناطق كمتر نشاني است. بناهاي تاريخي اين منطقه بسيار ساده است و بيشتر آن‌ها به شكل مربع يا مستطيل ساخته شده‌اند. براي مثال، با تفاوت‌هايي در اكثر مناطق تنكابن و رامسر، ديوار بقاع را به همان روش‌ خانه‌هاي روستايي، يعني با چوب و شاخ و برگ درختان و گل و گاهي هم آهك، ساخته‌اند. بام بقاع نيز مشابه همين خانه‌ها ايجاد شده، گاه آن را با سفال و حلب و در مناطق ييلاقي با چوب‌هايي به نام لت مي‌پوشانند.امامزاده ابراهیم(ع) آمل، با بنا و پلان مربع شکل و بدنه آجری و گنبد هرمی شکل در قرن نهم هجری در شهر آمل ساخته شده است و بر روی در و صندوق چوبین روی مرقد کتیبه های زیبایی به خط رقاع حک شده که طبق مفاد آنها، مزار مربوط به ابومحمد ابراهیم از فرزندان امام موسی (ع) است.بقعه شیخ موسی و امامزاده عبدالله بابل در روستای ییلاقی شیخ موسی در حدود 80 کیلومتری شهر بابل در منتهی الیه بخش بندی پی شرقی قرار دارد و کتیبه ها و نقش نگارهای موجود روی درها و ضریح زیارتگاه در نوع خود بی نظیر و دیدنی است.بقعه تاریخی امامزاده ابراهیم بابلسر مربوط به قرن نهم هجری است که در مرکز شهر بابلسر ساخته شده و یکی از زیارتگاههای مهم مازندران است و بین اهالی به امامزاده ابوجواب معروف است.
مصالح این آجر، ملاط، ساروچ و کاشی بوده و گنبد هرمی شکل آن عظمتی خاص دارد.امامزاده عباس ساری در حاشیه شمالی ورودی شهر ساری واقع شده و از نظر شیوه معماری، گنبد هرمی شکل و صندوق چوبی نفیس یکی از بناهای معروف استان مازندران است که تاریخ ساخت آن به سال 897 هجری قمری می رسد و سه امامزاده به نامهای عباس، محمد و حسین در آن مدفون است.در شهرستان میاندورد نیز 23 امامزاده وی وجود دارد که آمار بقاع متبرکه دارای شجره‌نامه در میاندرود به نسبت شهرستان‌های دیگر استان بیش‌تر است؛ هفت یا هشت امامزاده از جمله امامزادگان جعفر «دارابکلا»، جمال‌الدین «ورکلا» و امام‌زاده علی‌اکبر «اوسا» دارای شجره‌نامه هستند.در شهرستان آمل نیز در کنار این همه زیبایی‌ها، شهرستان آمل دارای 81 مکان متبرکه است که 101 امامزاده در دامان آن آرمیده‌اند. آرامگاه‌های عالی‌کیا سلطان (ره) در روستای خشک‌رود، درویش سهراب (ره) در روستای کلاصفا، علمدار حسین(ع) در روستای آبسرفت، همچنین زیارتگاه‌های شاه‌زید (ع) در روستای شاه‌زید، عالی‌کیا سلطان (ره) در روستایی به همین نام، و قدمگاه سراسر نور و معنویت« شاه‌نور» در روستای ابیاک‌محله و حسینیه معروف معصوم‌زاده (قادیکلا) در روستای چندرمحله، در لیست اماکن متبرکه شهرستان تاریخی آمل هستند.درشهرستان سوادکوه نیز بقعه امامزاده عبدالحق نامی آشنا برای زائرین می باشد.باتوجه به این آمارمی توان از تمامی امکانات و ظرفیت های موجود برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و گردشگری البته با رعایت شئونات فرهنگ گردشگری اسلامی به شکل مطلوب استفاده کردکه این امریست که مدتها از دید مسئولان حوزه گردشگری مغفول مانده است.

*تورگردانی در ایام فاطمیه،توسعه گردشگری بارنگ و بوی مذهبی

برنامه ریزی و شرکت های خصوصی برگزار کننده برنامه های نوروزی و همچنین تورهای گردشگری و کویر نوردی باید در ایام فاطمیه متفاوت تر از روزهای دیگر باشد به طوری که برنامه های خود را به تناسب ایام دهه فاطمیه برگزار کنند و برنامه های اجرا شده در راستای ارزش های دینی باشد.