افزایش 52 درصدی قیمت برگ سبز چای

حرف آنلاین: رئیس اداره چای رامسر گفت: قیمت برگ سبز چای امسال نسبت به سال قبل 52 درصد افزایش داشته است. اردلان بالابندیان  با اشاره به اینکه خرید تضمینی برگ سبز چای زیر نظر سازمان چای است، اظهار داشت: سه کارخانه در رامسر از 19 اردیبهشت خرید برگ سبز چای را شروع کرده و تاکنون […]

حرف آنلاین:

رئیس اداره چای رامسر گفت: قیمت برگ سبز چای امسال نسبت به سال قبل 52 درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری فارس: افزایش 52 درصدی قیمت برگ سبز چای / قیمت مناسب سبب بازگشت چایکاران شده است

اردلان بالابندیان  با اشاره به اینکه خرید تضمینی برگ سبز چای زیر نظر سازمان چای است، اظهار داشت: سه کارخانه در رامسر از 19 اردیبهشت خرید برگ سبز چای را شروع کرده و تاکنون 478 تن خرید داشته‌اند.

بالابندیان افزود: برگ سبز چای درجه یک به ازای هر کیلو یک‌هزار و 800 تومان و برگ سبز چای درجه دو، یک‌هزار تومان خرید شده است که نسبت به سال گذشته 52 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی بیان داشت: 669 میلیون تومان بهای برگ سبز چایکاران رامسری شده است که از این مبلغ، 500 میلیون تومان به حساب چایکاران رامسری واریز شده است.

این مسئول با اعلام افزایش انگیزه چایکاران در ادامه قیمت‌گذاری برگ سبز چای از سوی دولت اظهار داشت: این افزایش نرخ‌گذاری سبب بازگشت چایکاران به باغ‌های چای شده است.

رئیس اداره چای رامسر بیان داشت: با تلاش نمایندگان مجلس و نیز دولت 100 میلیارد تومان برای خرید برگ سبز چای کشور مصوب شد که در کارخانجات هم ناظرین خرید مالی سازمان چای برای خرید برگ سبز چای مستقر هستند.

بالابندیان تصریح کرد: حدود 60 میلیارد تومان به منظور اصلاح و نوسازی (به‌زراعی) باغ‌های چای کشور برای افزایش تولید در نظر گرفته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به تمرکز و نگاه ویژه دولت بر محصول چای، کشاورزان نیز توجه بیشتری به باغات چای معطوف کرده و باغات را به حال خود رها نکنند.

این مسئول ادامه داد: به چایکاران توصیه می‌کنیم که به موقع و به صورت صحیح برداشت برگ سبز چای را انجام داده و پس از آن با راهنمایی کارشناسان سازمان چای اقدام به اصلاح باغ و بوته‌ها نظیر مبارزه بیولوژیک با آفات و امراض چای و آبیاری تحت فشار و… کنند.

بالابندیان بیان کرد: بیشتر باغ‌های چای در شهرستان رامسر در ارتفاعات واقع شده است و به صورت مخلوط کشت می‌شوند، بدین صورت که هم درختان مرکبات و هم بوته‌های چای در یک باغ قرار دارند.

رئیس اداره چای رامسر باغ‌های چای رامسر اعم از فعال و غیرفعال را یک‌هزار و 700 هکتار دانست و افزود: یک‌هزار و 300 چایکار بر روی این باغ‌ها مشغول فعالیت هستند.

وی در پایان بوته‌های چای را مقاوم و نگه دارنده خاک دانست و گفت: ریشه بوته چای به دلیل طول و اندازه بلند آن که در عمق خاک ریشه می‌دواند سبب استحکام خاک و زمین شده و از فرسایش خاک بر اثر باد و سیل جلوگیری می‌کند./فارس