افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران

حرف آنلاین: با حضور رئیس کتابخانه ملی ایران مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران به بهره برداری رسید. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، از فرهنگ بعنوان بن مایه فضیلتهای جامعه یاد کرد و گفت: فقر فرهنگی مهمترین مشکل جامعه است و ریشه بی عدالتی در اقتصاد، فقر فرهنگی است. سیدرضا صالحی امیری عصر […]

حرف آنلاین: با حضور رئیس کتابخانه ملی ایران مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران به بهره برداری رسید.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، از فرهنگ بعنوان بن مایه فضیلتهای جامعه یاد کرد و گفت: فقر فرهنگی مهمترین مشکل جامعه است و ریشه بی عدالتی در اقتصاد، فقر فرهنگی است.

سیدرضا صالحی امیری عصر شنبه در مراسم افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران با بیان اینکه ریشه های مسئله اصلی کشور در چند سال کشور فرهنگی است گفت: بازگشت به اخلاق، معنویت و فضیلت نیاز اصلی کشور است.

وی اظهار داشت: غفلت از مقوله فرهنگی مجموعه ای از چالشها را برای کشور ایجاد کرده است و اگر می بینیم اعتیاد رشد یافته و طلاق سه درصدی به بیش از 20 درصد رسیده و اگر فساد، خشونت و بی اعتمادی در جامعه رسوخ پیدا کرده، ناشی از غفلت از مسائل فرهنگی است.

وی عنون کرد: اگر امروز، فقر، بی عدالتی و ناامنی وجود دارد و درصد زیادی از جامعه احساس ناامنی دارند، بر می گردد به اینکه از فرهنگ غفلت کرده ایم و نگاهمان به فرهنگ تشریفاتی و تبلیغاتی است.

صالحی امیری گفت: انتقامجویی و بداخلاقی در سیاست ناشی از بداخلاقی است و امروز با مبانی فرهنگی فاصله داریم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: ما میراث دار فرهنگ بزرگی هستیم و باید به نسل های مختلف منتقل شود .

بیشترین ظرفیت فرهنگی کره خاکی مربوط به ایران است

وی فرهنگ هگمتانه و تمدن جیرفت را از دیگر بخش های پرافتخار فرهنگی کشور برشمرد و گفت: بیشترین ظرفیت فرهنگی در کره خاکی مربوط به ایران است ولی ما همانند فرزندی، سرمایه پدر را به تاراج برده ایم.

وی با بیان اینکه کشور ایران رمزآلود است گفت: هرجای این سرزمین که شکافته شد، هویتی جدید کشف شد ولی ما با موزه هایمان نتوانستیم برای کشور کاری کنیم.

میراث نفتی ما را از میراث معنوی جدا کرد

صالحی با عنوان اینکه با میراث معنوی و ملموس می توانیم اقتصاد کشور را نجات دهیم گفت: میراث نفتی ما را از میراث معنوی جدا کرده است.

وی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند اصلاح چهره ایران فرهنگی هستیم گفت: ایران فرهنگی زیباست ولی تصویر جهان از ایران، فرهنگی نیست.

رئیس سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: در مخازن کشور 38 هزار نسخه خطی نفیس داریم ولی در آسیای میانه بیش از 500 هزار جلد نسخ خطی و در خانه های مردم 380 هزار جلد وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه قدرت جمع آوری سرمایه های خود را نداریم، گفت: در چنین وضعیتی، تصویر فرهنگی دنیا از ایران ناشناخته است و کشورهای دیگر درآمد بسیاری از حوزه توریسم فرهنگی دارند و ما با داشتن منابع و ذخایر فراوان از حداقل توریست محروم هستیم./مهر