اعلام حمایت خارجی‌ها در سکوت مسئولان مازندران

حرف آنلاین/  فاطمه عربی: نمایشگاه عترت و قرآن مازندران امسال میهمان هنرمندی است که برای نخستین بار در جهان، در حال كتابت قرآن مجید را به لاتین است. استاد علیرضا اکرمی متولد1345 ساری فارغ التحصیل رشته خوشنویسی از دانشگاه شیراز است. پس از اتمام دانشگاه  جذب آموزش و پرورش مازندران شد  و هم اینک با […]

حرف آنلاین/  فاطمه عربی: نمایشگاه عترت و قرآن مازندران امسال میهمان هنرمندی است که برای نخستین بار در جهان، در حال كتابت قرآن مجید را به لاتین است. استاد علیرضا اکرمی متولد1345 ساری فارغ التحصیل رشته خوشنویسی از دانشگاه شیراز است. پس از اتمام دانشگاه  جذب آموزش و پرورش مازندران شد  و هم اینک با سابقه 27 سال تدریس، در مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک ساری به دانش آموزان درس هنر می دهد.استاد فعالیت هنری خود را از 32سال پیش در زمینه خوشنویسی ” خط نستعلیق” آغاز کرد. دارای مدرک فوق ممتاز است و به عنوان مدرس در انجمن خوشونیسان ساری تدریس می کند. اکرمی سال61 زمانی که هنوز دانش آموز دبیرستانی بود همانند دیگر نوجوان های آن سال ها عازم جبهه ها می شود. او سابقه حضور9 ماهه در جبهه را دارد ضمن این که برادر او نیز در دفاع مقدس به شهادت رسيده است.فرصتی دست داد تا در حاشیه این نمایشگاه گفت و گویی را با استاد داشته باشیم که ماحصل آن در ذیل آمده است.

*از چه سالی کتابت قرآن به لاتین را شروع کردید و تا کنون چند جزء آن را به اتمام رساندید؟

تقریبا دو سالی می شود که کتابت به لاتین را شروع کردم اگر بخواهم دقیق تر بگویم از اسفند 91بود. تاکنون20جز را نوشته ام و تمام تلاش خود را خواهم کرد که تا پایان 93کتابت را به پایان برسانم.به دلیل این که با زبان لاتین آشنایی نداشتم، قرآن را دوبار به لاتین نوشتم یک بار با خودکار که حدود 20جز نوشتم و پس از آن نوشتن با قلم را شروع کردم.

*با توجه به آشنا نبودن شما به زبان لاتین آیا در این راه از محضر اساتیدی هم بهره برده اید؟

خیر.هیچ استادی نداشتم و با تحقیق و پژوهش توانستم خط لاتین را یادبگیرم. به تمامی نوشته ها و بسته بندی روی نوشته ها که به انگلیسی بود به دقت نگاه می کردم. به تمام فروشگاه ها سر می زدم و نوشته روی آن ها را با دقت می دیدم.

 چه انگیزه ای موجب شد تا شما قرآن را به لاتین كتابت كنيد، در واقع از نخستین جرقه فکری تان برای خوانندگان ما بگویید؟

اصرار همسر و پسرم که به من گفتند توانایی خود را در این بخش نیز امتحان کنم و اما شاید اصلی ترین دلیل آن توهين آن فرد اتریشی بود. واقعا علاقمند هستم که توریست های خارجی که به ایران می آیند ببینند که قرآن به زبان آن ها هم نوشته شده است و ایرانی ها این هنر و این توانایی را دارند.

*قطعا در این مدتی که به کتابت مشغول بودید برای ادامه راه با مشکلات مالی هم مواجه شدید آیا مسئولان استانی به شما مساعدت هم داشتند؟

تا حالا هر هزینه ای انجام دادم شخصی بود و هیچ مسئول و ارگانی کمکی نکرده است. برای صحافی هر جز50هزارتومان هزینه می کنم و هزینه های کاغذ را هم باید به این مبلغ اضافه کرد.برای تذهیب آن نیاز به مساعدت خیران و مسئولان استانی دارم. سال گذشته برای نخستین بار که این آثار را درنمایشگاه قرآن تهران به نمایش گذاشتم، کشورهایی نظیر تایلند، بحرین، ترکیه پیشنهاد دادند که پس از اتمام کار کتابت لاتین را ازمن  بخرند. حتی از موزه لوور پاریس و گرجستان هم پیشنهاد داشتم. اما من علاقمند هستم تا این میراث فرهنگی در کشور خودم نگهداری شود. بنده تنها یک معلم ساده و مستاجر هستم و با این حقوق کارمندی نمی توانم از عهده مخارج دیگر بربیایم. البته آقای استاندار در روز افتتاحیه مراسم به من قول هایی را برای کمک داده است، احمدی عضو شورای شهر ساری و مسئول هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان  نیز قول کمک داده اند.

*از تاثیر قرآن در زندگی تان بگویید، آیا هنگام نوشتن حس و حالتان تغییر می کند؟

روزی چهارساعت برای نوشتن وقت می گذارم و وقتی شب ها به نوشتن مشغول می شوم احساس می کنم با یک نفر مشغول صحبت می شوم و همسرم  همیشه از من می پرسد که با چه کسی صحبت می کنم. این حس غیر قابل توصیف است و از گفتن آن عاجزم. صبح ها که از خواب بیدار می شوم حس سبک بودن دارم آنقدر سبک که احساس می کنم می توانم پرواز کنم. من این آرامش را در پناه قرآن از خدای خودم دارم. من با زبان انگلیسی بیگانه بودم اما الان با یک نگاه متوجه می شوم و به راحتی می توانم بنویسم و همه این لطف خدا را مدیون قرآن هستم.

*تاکنون چه کتاب ها و آثاری را به رشته تحریر و تالیف در آوردید؟

آثاری همچون 300 اثر قرآنی به خط نستعلیق ، 50 اثر چلیپا به خط نستعلیق ، 350 اثر قرآنی (مرقع قرآنی) ، گزیده غزلیات خواجوی کرمانی ، کتاب شعر قصیده های قرآنی نوشته محی الدین الهی قمشه ای  ،237 اثر نفیس قرآنی ، دعای کمیل ، 100 سرمشق به خط نستعلیق و تعداد دیگری از آثار خوشنویسی را به رشته تحریر و تالیف درآوردم. تمامی آثار خود را تقدیم به آستان مقدس رضوی (ع) ، شاهچراغ (ص) ، حضرت معصومه (س) و همچنین کتابخانه ملی ایران، کتابخانه و موزه مجلس شورای اسلامی ، کتابخانه مرکزی گرگان و کتابخانه گروه های آموزشی آموزش و پرورش استان های مازندران و گلستان (شهرستان مینودشت) نموده ام.

*و سخن آخر…

در این دنیای ماشینی پر از اضطراب و استرس و افسردگی واقعا قرآن مداوا کننده حس و حال ما است. از مردم می خواهم برای رسیدن به آرامش در پناه قرآن قرار گیرند و واقعا تاثیر برکت و آرامش را در زندگی خود خواهند دید. متاسفانه کاربرد قرآن در جامعه ما تزیینی است و برخی جوان ها فقط در لحظه جاری شدن خطبه عقد قرآن را می خوانند و بعد از آن بر روی طاقچه قرار می گیرد. به اعتقاد بنده تهاجم فرهنگی ریشه در بیگانگی با قرآن دارد. و در آخر یک پیشنهاد هم برای مدیرکل آموزش و پروش دارم. برای تشویق  و ترغیب دانش آموزان به خواندن قرآن، همزمان با جشن آغاز سال تحصیلی در اول مهرماه ، قرآن کتابت شده به لاتین در مدارس استان رونمایی شود.

… و اما برای حمایت از هنرمندان  چه بهتر است در زمان حیات شان برای آن ها قدمی برداشه شود و مورد تشویق و توجه قرار گیرند. استاندار مازندران و معاون سیاسی او که خود در زمینه تالیف کتاب دستی بر آتش دارند می توانند حامی خود برای این هنرمند بزرگ مازندرانی شوند. شهردار مرکز استان نیز با فعالیت های فرهنگی و هنری که در سطح شهر انجام داده است نشان داده است که به هنر و فرهنگ این خطه علاقمند است، وي نیز می تواند برای نگهداری این میراث فرهنگی به این هنرمند جهانی کمک کند.