آمل نیازمند کلینیک ویژه درمانی

آمل-خبرنگار حرف: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل از نیاز این شهرستان به کلینیک ویژه خبرداد. به گزارش حرف آنلاین، حمزه قاسمی در جلسه بررسی وضعیت پزشک خانواده شهری عنوان کرد: مشکل اساسی شهرستان در بخش پزشک خانواده نداشتن کلینیک ویژه در شهرستان بوده و نبود شرایط و مکان مناسب برای انجام این امر […]

3

آمل-خبرنگار حرف: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل از نیاز این شهرستان به کلینیک ویژه خبرداد.

به گزارش حرف آنلاین، حمزه قاسمی در جلسه بررسی وضعیت پزشک خانواده شهری عنوان کرد: مشکل اساسی شهرستان در بخش پزشک خانواده نداشتن کلینیک ویژه در شهرستان بوده و نبود شرایط و مکان مناسب برای انجام این امر مهم معضل به شمار می رود؛ 30درصد پزشکان متخصص با پزشک خانواده قرارداد دارند و بعضی از پزشکان متخصص قراردادی ندارند. تنها دو پزشک قلب در پزشک خانواده فعالیت می کنند اما مهم ترین دغدغه بحث رایگان بودن پزشک خانواده در شهر است. در پزشک خانواده روستا مبالغی از افراد گرفته می شود اما در پزشک خانواده شهری این امر به صورت رایگان انجام می شود. تنها دو استان در سطح کشور پزشک خانواده در آن در حال انجام است که یکی استان مازندران و دیگری استان فارس است.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان آمل گفت: بحث عدم بلوک بندی جمعیت در طرح پزشک خانواده در طول 7 سال هنوز انجام نشده است که امیدواریم با کمک استاندار بتوانیم این مشکل را به خوبی حل کنیم. ده مرکز استیجاری بهداشتی در سطح شهرستان آمل وجود دارد که با کمک شهرداری و خرید زمین مناسب در 10 نقطه از شهر می توان مراکز بهداشتی و درمانی ایجاد کرد تا مردم دچار مشکل نشود و به راحتی دسترسی به اماکن بهداشتی داشته باشند.

وی در ادامه آمار افرادی که از پزشک خانواده در سطح شهرستان استفاده کرده اند را جمعیتی بالغ بر 257 هزار نفر تحت پوشش عنوان کرد و افزود: از تعداد 257 هزار نفر تعداد 221 هزار نفر در طرح پزشک خانواده شهری ثبت نام کردند که از این تعداد 121 هزار نفر بیمه تأمین اجتماعی و 49 هزار نفر بیمه سلامت و 1800 نفر بیمه کمیته امداد هستند. 213هزار نفر تحت پوشش پزشک خانواده و هشت هزار نفر بدون پزشک خانواده و 36هزار نفر جمعیت شهری در پزشک خانواده ثبت نام نکرده اند یعنی 10 درصد جامعه شهری و 18 مرکز دولتی با 25 پزشک در طرح پزشک خانواده مشغول به کارهستند و 11 مرکز تجمیع و 32 مطلب پایگاه پزشک خانواده ثبت شده که 48 پزشک بصورت تمام وقت و 13 پزشک بصورت پاره وقت و 4 بیمارستان و 7 درمانگاه بخش خصوصی در ساعات غیر اداری در قالب پزشک خانواده فعالیت دارند.

وی در ادامه افزود: مشکلات متعدد در حوزه پزشک خانواده شهری این است که از تعداد 9 پزشک متخصص قلب فقط 2 نفر، از 12 جراح عمومی 3 نفر، از 7 جراح داخلی 4 نفر و از 9 ارولوژیست 3 نفر در قالب پزشک خانواده فعالیت دارند که این رقم خوبی نیست.

در پایان سید جعفر رسولی معاون استاندار وفرماندار ویژه شهرستان آمل نیز گفت: در رابطه با بحث پزشک خانواده، هدف دولت در این بخش ارتقای سلامت خانواده ها است تا قبل از اینکه دچار مشکل بشوند و کارشان به مراکز درمانی و بیمارستان ها کشیده شود تحت نظارت و کنترل پزشک خانواده قرار بگیرند و از سلامت خود آگاهی داشته باشند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل گفت: پزشک خانواده برای هر فرد ایرانی لازم و ضروری است و با اجرای این طرح سلامت افراد پایدار می ماند و هر فرد به صورت رایگان نزد پزشک خانواده می رود و می تواند تحت درمان قرار گرفته و خدای نکرده اگر دچار مشکلی شده زود درمان کند.

وی یادآور شد: تابع سیاست های دولت هستیم تا طرح پزشک خانواده در همه کشور این طرح اجرایی شود.