جنگلداری شهری، یک تصمیم استراتژیک

حرف آنلاین- اسحق پاک نیا: یک استاد دانشگاه در سخنرانی علمی و تخصصی خود با عنوان "مبانی عملی _ اقتصادی اداره جنگل‌ها"، اظهار کرد: اجرای طرح تنفس جنگل‌ها و ممنوعیت هر گونه برداشت چوب از جنگل‌های شمال، حرکت جهادی در حوزه زراعت چوب، آگرو فارستری و جنگل‌داری شهری با گونه‌هایی همچون؛ <صنوبر سریع الرشد، اکالیپتوس، توسکا، افرا و غیره> در جهت تامین نیاز چوبی صنایع سلولزی و مکانیکی چوب، و تعادل قیمت محصولات چوبی در کشور و کاهش فشار اقتصادی روی اقشار آسیب‌پذیر جامعه، ضروری است.

دکتر ولی‌الله عزيزی فر در دومین اجلاسیه سراسری مجمع بسیجیان استان مازندران همراه با رونمایی از برنامه پنج ساله توسعه و پیشرفت استان در سالن اجتماعات الغدیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مازندران، گفت که جنگل صرفا یک کارخانه تولید چوب نیست بلکه یک اکوسیستم پیچیده‌ای شامل درختان، درختچه‌ها، گونه‌های علفی، خشبی، باکتری‌ها و قارچ‌ها، خزه‌ها، گلسنگ‌ها، پستانداران، پرندگان و حتی آب و خاک جنگل‌ هم بخشی از این اکوسیستم هستند.
وی با بیان اینکه درختان اگر چه عنصر اصلی این اکوسیستم هستند اما تنها عنصر آن نیستند، تاکید کرد که جنگل‌ها در تعدیل آب وهوا به مباحثی همچون کمک به ایجاد مزوکلیما و کاهش مخاطرات محیطی ناشی از پیامدهای‌های تغییر اقلیم، حمایت از کشاورزی و پیشگیری از تغییرات اجباری الگوی کشت، پدافند غیرعامل و مبارزه با بیوتروریسم نقش موثری دارند.
این استاد دانشگاه اعلام کرد که سالانه حدود یک میلیون هکتار جنگل‌کاری توسط کشور چین انجام می‌شود که این اقدام را هوشمندانه با هدف استفاده از خدمات محیط‌زیستی جنگل‌ها به‌خصوص در حوزه تعدیل آب و هوا و حفظ مزوکلیما صورت می‌گیرد.
وی در خصوص نقش جنگل‌ها و پوشش گیاهی در حفاظت خاک، ضمن تحلیل مسائل فرسایش خاک در ایران، به‌خطر انتشار آلودگی در این جابه‌جایی خاک‌دانه، به‌ویژه در خاک‌های سرپانتین، که میزان نسبت کلسیم به منیزیم پائینی دارند ک حاوی عناصر سنگین مانند نیکل، کروم اهن و کبالت بالایی هستند اشاره کرد و ارزیابی اثرات زیستی را مورد بررسی قرار داد.
عزیزی فر خاطرنشان کرد که بنا به تعریف، “درختان نمی‌گذارند جنگل را ببینیم “، طبق نتایج یک پژوهش نقش جنگل‌ها را در ذخیره آب‌های زیرزمینی، ۱۳ تا ۱۴ برابر تولید چوب و نقش جنگل‌ها را در آکوتوریسم ۲ برابر تولید چوب برآورد کرده‌اند.
این فعال دانشگاهی در پایان، آزادسازی حریم قانونی سواحل و اجرای طرح زراعت چوب و جنگلداری شهری در این مناطق را یک تصمیم استراتژیک و یک فرصت بسیار مهم جهت تولید چوب، تامین نیاز چوبی صنایع دانست تا ضمن استفاده از خدمات پوشش گیاهی، امکان استفاده موثر از کارکردهای محیط‌زیستی و اقتصادی این عرصه‌ها، برای مردم مهیا شود.