بدرقه تاریخی برای رئیسیِ عزیز

روزها و شب های بسیاری است که ایران در تب داغ از دست دادن سید محرومان خود می‌سوزد، سیدی که با دلسوزی و بدون خستگی به گوشه و کنار کشور سر می‌کشید تا گوش شنوای همگان باشد، در یکی از همین سفرها به آذربایجان شرقی روحش پرکشید و بر سفرهای خود نقطه پایان گذاشت، اما شد شهیدِ جمهور، این یعنی تا همیشه تو رئیس جمهور ما خواهی بود.

روزها و شب های بسیاری  است که ایران در تب داغ از دست دادن سید محرومان خود می‌سوزد، سیدی که با دلسوزی و بدون خستگی به گوشه و کنار کشور سر می‌کشید تا گوش شنوای همگان باشد، در یکی از همین سفرها به آذربایجان شرقی روحش پرکشید و بر سفرهای خود نقطه پایان گذاشت، اما شد شهیدِ جمهور، این یعنی تا همیشه تو رئیس جمهور ما خواهی بود.

۳۰ اردیبهشت ماه روزی که سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور کشورمان برای افتتاح سد قیزقلعه سی خداآفرین در آذربایجان شرقی وارد فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز شد کسی فکرش را هم نمی کرد که این آخرین سفر استانی این سید بزرگوار باشد، وقتی همراه با الهام علی اف، رییس‌جمهور آذربایجان طرح مشترک سد قیزقلعه سی را افتتاح کردند تبلور توانایی و غرور ایران و ایرانی در دستان این مرد خیره کننده بود، بعد از آن عصر همان روز راهی ورزقان شد تا پروژه ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز را در این منطقه افتتاح کند، مسیری که هیچگاه به پایان نرسید و به حادثه ای تلخ منتهی شد.

ملت ایران اسلامی ثابت کردند که پای امضای خود هستند؛ در دست نوشته‌هایی در آیین‌های تشییع پیکر شهیدِ جمهور آیت الله رئیسی نوشتند: «افتخار می‌کنم به یک شهید رای دادم».

مردم ایران اسلامی در سراسر کشور در مساجد و تکایا به اقامه عزا برای شهادت آیت الله رئیسی پرداختند؛ مردم شهرهای تبریز؛ قم و تهران نیز با حضور پرشکوه در آیین تشییع پیکر مطهر شهدایِ خدمت بار دیگر با آرمان های شهدا تجدید بیعت کردند و ثابت کردند که قدردان تلاشگران عرصه خدمات هستند

آیین تشییع پیکر شهید جمهور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و شهدای همراه روز چهارشنبه دوم خرداد ۱۴۰۳ از میدان انقلاب و پس از اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب، تا میدان آزادی با حضور میلیونی مردم برگزار شد.

مردم ایران این روزها و به دنبال این حادثه تلخ اندوهگین هستند و در جای جای کشورمان مراسم سوگواری برگزار می کنند تا یاد و خاطره و خدمات بی دریغ رئیس جمهور را زنده نگه دارند و از تبریز تا مشهد این زنجیره اتحاد و همدلی امتداد پیدا کرده است و در آخرین وداع با شهید جمهور و همراهان سنگ تمام گذاشتند.

نه تهران کربلا بود و نه امروز عاشورا، ولی مردم ایران با حضور چند میلیونی خود در مراسم تشییع سید شهیدان خدمتثابت کردند که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا.

هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که چهارشنبه – دوم خرداد- به عنوان روز تعطیل اعلام شود؛ آن هم به خاطر تشییع پیکرهای سوخته رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و همراهانی که با رئیسی بودند و بالگردشان هنگام بازگشت از مراسم افتتاح یک سد در مرز آذربایجان شرقی در منطقه ورزقان دچار سانحه شدند و ادامه ماجرا.

رئیسی هزار و نوزدهمین روز خدمتش را در راه بازگشت از ماموریت به پایان رساند و با استقبالی بی‌نظیر نه بر روی دستان مردم در شهرهای تبریز، قم و تهران که بر قلب‌های مردم نشست و فردا هم قرار است در صحن و سرای ثامن الائمه (ع) آرام گیرد؛ خودش هنگام تحویل دادن تولیت آستان قدس رضوی به حجت الاسلام احمد مروی گفته بود که فقط یک درخواست دارد و آن هم این که در جوار امام رضا(ع) دفن شود.

از لحظه ای که پیکر شهدای خدمت وارد تبریز شد، پیام های مردم هم با دیدن تابوت و کفن های آنها آغاز شد. یکی نوشت « بازگشت رئیس‌جمهور از آخرین سفر استانی» روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت «امروز پیکر رئیس‌جمهور شهید از آخرین سفر استانی خود به تهران بازگشته‌ است، خداقوت می‌گوییم خدمت ایشان و امیدواریم که خداوند متعال اجر همه خستگی‌ها و بی‌خوابی‌هایش را در محضر حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) بدهد.»

برخی هم این شعر را زمزمه یا تصاویری با زیرصدای این شعر منتشر می کردند «خداحافظ ای شعر شب‌های روشن، خداحافظ ای قصه عاشقانه، خداحافظ ای آبی روشن عشق، خداحافظ ای عطر شعر شبانه، خداحافظ ای همنشین همیشه، خداحافظ ای داغ بر دل نشسته.

حال و هوای مردم تبریز و قم در استقبال از گل های پرپر شده خدمت، هر آزاده ای را به گریه می انداخت. مردم در قم با فریادهای یا حسین، پیکر سید شهیدان خدمت و همراهانش را به دور ضریح حضرت معصومه (س) طواف دادند. چه رمز و رازی در این زیارت است که کنار هم گذاشتن برخی تصاویر، انسان را به یاد حاج قاسم سلیمانی می اندازد که او هم همچون رئیسی یکی دو هفته بعد از زیارت حرم دختر موسی بن جعفر به آرزویش رسید.

مصلای امام خمینی(ره) غوغا بود؛ به گونه ای که مصلایی به این بزرگی جوابگوی جمعیت نبود. حاج منصور ارضی در وداع با رئیسی این شعر را برای سید مظلومان خواند «با خستگی، زخم زبان هم می شنیدی. مظلوم تر بودی تو حتی از بهشتی. پای شهادتنامه ات امضای سلطان، آمد به استقبال تو شاه خراسان. پیراهن خدمت برای تو کفن شد، نام تو جاویدان کنار نام ایران.»

دیشب هم در مصلای امام خمینی(ره) غوغا بود؛ به گونه ای که مصلایی به این بزرگی جوابگوی جمعیت نبود. حاج منصور ارضی در وداع با رئیسی این شعر را برای سید مظلومان خواند «با خستگی، زخم زبان هم می شنیدی. مظلوم تر بودی تو حتی از بهشتی. پای شهادتنامه ات امضای سلطان، آمد به استقبال تو شاه خراسان. پیراهن خدمت برای تو کفن شد، نام تو جاویدان کنار نام ایران.»

مردم تهران تا ساعت‌ها زیر آفتاب به دنبال تابوت سید محرومان و خادمان ملت بودند و او را بدرقه می‌کردند و می گفتند: ای خادم‌الرضا به رضا می‌سپارمت، با چشمِ تر به موج دعا می‌سپارمت… از شانه‌ مشوش مِه سر بلند کن، گم‌گشته‌ام! به راهنما می‌سپارمت، دل‌ها پر است از ضربان حضور تو، «ای غایب از نظر به خدا می‌سپارمت» مردم، رئیسی را بدرقه کردند تا فردا هم در بیرجند و مشهد، عاشورایی دیگر بر پا کنند و رئیس جمهور شهید و همراهانش را برای آخرین بار همراهی کنند تا رئیسی به تنها خواسته خود یعنی آرام گرفتن در کنار امام رئوف برسد. عاش سعیدا و مات سعیدا.

مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی و همراهان شهیدشان روز سه شنبه -اول خرداد- در تبریز و قم و روز چهارشنبه -دوم خرداد- در تهران برگزار شد و آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب بر پیکر این شهیدان خدمت نماز خواندند؛ تشییع پیکر این شهدای والامقام در ادامه روز پنجشنبه -سوم خرداد- در بیرجند و مشهد برگزار و پیکر شهید رئیسی در حرم مقدس امام هشتم (ع) به خاک سپرده شد.

پیکر شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه فقید کشورمان از خیابان فداییان اسلام تا میدان اصلی شهرری و نهایتا حرم حضرت عبدالعظیم انجام و پیکر مطهر وی در آستان مقدس سیدالکریم به خاک سپرده شد.

همچنین شهید سید مهدی موسوی هم در روز جمعه قبل از نماز جمعه شهرری از محله دولت آباد به سمت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) تشییع و در جوار این حضرت واجب التکریم به خاک سپرده شد.