کرمانشاه تا ۳ ماه می‌لرزد

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات مسکن گفت:زلزله‌هایی مثل زلزله کرمانشاه ، پس‌لرزه‌های زیادی را به دنبال دارد و انتظار داریم که این پس‌لرزه‌ها تا ۲ یا ۳ ماه آینده نیز در منطقه ادامه داشته باشد. علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات با بیان این مطلب، گفت: به دنبال وقوع زلزله شب […]

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات مسکن گفت:زلزله‌هایی مثل زلزله کرمانشاه ، پس‌لرزه‌های زیادی را به دنبال دارد و انتظار داریم که این پس‌لرزه‌ها تا ۲ یا ۳ ماه آینده نیز در منطقه ادامه داشته باشد.

علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات با بیان این مطلب، گفت: به دنبال وقوع زلزله شب دوشنبه در منطقه مرزی ایران و عراق که سبب خسارات فراوان جانی و مالی در کرمانشاه و شهرهای سرپل ذهاب و قصر شیرین شده است، صبح روز گذشته جلسه اضطراری در بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری این مرکز با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان مرتبط از دیگر بخش‌ها برگزار شد .

وی افزود: تیم کارشناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مشتمل بر متخصصین حوزه‌های ساختمان، حمل و نقل و معماری با حضور در این منطقه، ضمن ارزیابی خسارات وارده و بررسی‌های فنی ساختمان‌ها و حوزه‌های حمل و نقلی، با برگزاری جلسات کارشناسی با مسئولین در منطقه، دیدگاه‌ها و رهنمودهای فنی و تخصصی خود را ارائه خواهند نمود.

بیت‌اللهی در خصوص مختصات و ویژگی‌های زلزله روی داده در منطقه مرزی ایران و عراق گفت: این زلزله در ساعت ۲۱:۴۸ شب با بزرگی ۷.۳ ریشتر در منطقه مرزی ایران و عراق روی داد. نکته جالب توجه در این خصوص این بود که پیش از این زلزله، در ساعت ۲۱:۳۰ زلزله‌ای با بزرگی ۴.۵ و همچنین دو پیش‌لرزه کوچک در ساعت ۲۱:۱۸ به وقوع پیوست و در نهایت پس از نیم ساعت زلزله اصلی رخ داده است.

مدیر بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری ادامه داد: وقوع این زلزله با بزرگی ۷.۳ در این منطقه که تحت عنوان ایالت لرزه زمین‌ساخت زاگرسی از آن یاد می‌شود در چندین دهه گذشته بی سابقه بوده است چرا که در این منطقه همواره شاهد وقوع زلزله‌های کوچک و متوسط بوده‌ایم.

وی با اشاره به ثبت رکوردهای زلزله از سوی دستگاه‌های شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی گفت: با وقوع این زلزله دستگاه شتابنگاری مرکز تحقیقات در ایستگاه بجنورد در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتر از منطقه وقوع زلزله، رکورد را به ثبت رسانده است. همچنین در منطقه وقوع زلزله نیز بیش از ۲۰ ایستگاه، رکورد را ثبت نموده‌اند که این رکوردها به صورت مستمر به روزرسانی می‌شود.

وی در خصوص احتمال بروز پس‌لرزه‌های بزرگ  پس از این زلزله یادآور شد: مسلما زلزله‌هایی در این مقیاس ، پس‌لرزه‌های زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت و انتظار داریم که این پس‌لرزه‌ها تا ۲ یا ۳ ماه آینده نیز در منطقه ادامه داشته باشد. معمولا با گذشت زمان و تخلیه انرژی موجود در زمین، هم تعداد پس‌لرزه‌ها و هم بزرگی آنها کمتر خواهد شد.

این مقام مسئول در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه بر خلاف شایعات این زلزله نمی‌تواند بر گسل‌های سایر شهرها تاثیرگذار باشد، ‌گفت: منطقه وقوع زلزله، یک منطقه کاملا مشخص از نظر لرزه‌خیزی کشور است که سیستم گسلی و زلزله‌های خاص خودش را دارد. بنابراین اگر بخواهیم بین این زلزله با تهران و سایر نقاط کشور ارتباطی را برقرار کنیم یک کار غیرکارشناسی و غیرتخصصی است چرا که با مناطق لرزه‌ای کاملا مجزا روبرو  هستیم.

*۳۴۸ کشته و ۴۰۵۰مجروح

شامگاه یکشنبه به دنبال وقوع زمین‌لرزه‌ در غرب کشور، تعداد زیادی از استان‌ها تکان خوردند، مسئولان از تداوم امدادرسانی به زلزله زده ها خبر می دهند و آمار فوتی‌ها در حال افزایش است.

مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه، آمار کشته شدگان زلزله استان را تا لحظه ارسال خبر ۳۴۸ نفر اعلام کرد.رضا محمودیان در گفتگو با مهر، افزود: آمار زخمی های این حادثه دلخراش نیز تاکنون به ۴۰۵۰ نفر رسیده است.

*۲۰ بالگرد و ۳ هواپیما مسئولیت حمل مصدومان زلزله را بر عهده دارند

وزیر بهداشت در بازدید از مرکز مدیریت عملیات بحران وزارت بهداشت(EOC)، اولویت بر درمان مصدومان زلزله  در محل حادثه را مورد تاکید قرار داد.دکتر سید حسن هاشمی، گفت: تجهیزات پزشکی، بانک خون، دارو و خدمات بهداشتی به صورت کامل تامین شده است.وی با اشاره به اعزام ۱۵۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس و آمبولانس به محل حادثه، افزود: ۴۰۰ نفر در بیمارستان های استان کرمانشاه بستری هستند.

*حضور ۴۱ تیم تخصصی آواربرداری در مناطق زلزله زده

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، از حضور ۴۱ تیم تخصصی آواربرداری در مناطق زلزله زده غرب کشور خبر داد.شاهین فتحی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله زدگان گفت: با توجه به وقوع زلزله شدید در استان‌های غربی، تیم‌های عملیاتی و ارزیاب هلال احمر به این مناطق اعزام شدند.وی افزود: گزارش‌های اولیه حاکی از تاثیرپذیری استان کرمانشاه بود که تیم‌های عملیاتی به این مناطق اعزام شدند.فتحی ادامه داد: از دیشب عملیات جست‌وجو و نجات در دستور کار قرار گرفت که با توجه به سرمای هوا تلاش کردیم عملیات اسکان و تغذیه را نیز همراه با عملیات جستجو و نجات انجام دهیم.

*دستورویژه آملی لاریجانی برای تامین امنیت استان های زلزله زده

رئیس قوه قضائیه بر لزوم تسریع در رسیدگی به مصدومان و مجروحان تاکید کرد و گفت: به روسای کل دادگستری استانهای غربی برای تامین امنیت مناطق زلزله زده دستور اکید داده شده است.رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مسئولان کشوری و استانی باید از تمام توان خود برای کمک رسانی به مجروحان و درمان حادثه دیدگان استفاده کنند، افزود: مساله اصلی در کمک رسانی به مصدومان، توجه به مجروحانی است که احتمال زنده بودن آنها در زیر آوار وجود دارد و جبران خسارت مالی در مرحله بعدی اهمیت است که دولت محترم به این مساله رسیدگی خواهد کرد.

*اعزام 10 تیم واکنش سریع هلال احمر مازندران به مناطق زلزله زده

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران از آمادگی اعزام 10 تیم مجهز امدادی این جمعیت به تعداد 60 نفر از نجاتگران واکنش سریع به مناطق زلزله زده غرب کشور خبرداد. مجتبی اکبری اظهار کرد: در پی وقوع زلزله در استان‌های غربی کشور تمامی عوامل امدادی هلال احمر مازندران به منظور اعزام به مناطق آسیب دیده به حالت آماده باش هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 10 تیم واکنش سریع به همراه ۸ دستگاه خودرو امداد و نجات و یک دستگاه تریلی حمل بار به منظور اعزام به مناطق زلزله زده تجهیز شده اند و آماده دستور فرماندهی منطقه حادثه برای اعزام هستند.مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به حادثه زلزله اخیر در منطقه غرب کشور و اعلام آماده باش به استان مازندران برای کمک رسانی و حضور احتمالی در منطقه عملیاتی به همه واحدها اعم از استانی و شهرستانی آماده باش کامل اعلام و در همه ابعاد شامل پرسنلی، تجهیزاتی و ترابری تمهیدات لازم اندیشیده شد.