نقش کار آفرینی در توسعه روستا

حرف آنلاین: کشورهای پیشرفته،مطالعات و برنامه های زیادی را در راستای توسعه و کار آفرینی در روستاها انجام دادند، گرچه نمی‌توانیم این برنامه ها را در کشور خود عملیاتی کنیم اما می‌توانیم با مطالعه والگو برداری از آنها، طرح های موفق کارآفرینی را در روستاها توسعه دهیم. توزیع ثروت  نه تنها در شهرها و روستای […]

حرف آنلاین: کشورهای پیشرفته،مطالعات و برنامه های زیادی را در راستای توسعه و کار آفرینی در روستاها انجام دادند، گرچه نمی‌توانیم این برنامه ها را در کشور خود عملیاتی کنیم اما می‌توانیم با مطالعه والگو برداری از آنها، طرح های موفق کارآفرینی را در روستاها توسعه دهیم.

توزیع ثروت  نه تنها در شهرها و روستای ایران بلکه در سطح جهان نیز نا برابر است و این نابرابری توزیع در روستاها بیشتر قابل روئیت است.

مازندران به دلیل  دارا بودن شرایط ویژه جغرافیایی همواره می‌تواند معرف الگوهای جدید کارآفرینی در روستاها باشد اما عدم حمایت از کارآفرین و یا یک هنرمند سبب می‌شود تا او نتواند به تولیدات بیشتر دست یابد و به دلیل مشکلات موجود از ادامه کار خودداری می‌کند.

عدم دسترسی به سرمایه و امکانات، مشکلات در عرضه کالا و کمبود و حتی نبود سازمان‌های حمایت گر از جمله عوامل بازدارنده در توسعه کسب و کار موفق به شمار می آید. به دلیل امکانات  و منابع مالی محدود در روستا، امکان جذب سرمایه کمتری وجود دارد و در پاره ای ازموارد به دلیل عدم آگاهی کافی، فرصت سوزی می‌شود.

کشاورزی و جنگلداری بخش اصلی اقتصاد روستایی را تشکیل می‌دهد اما طبق مطالعات انجام شده چون کشاورزی متکی به منابع طبیعی است ومحدودیت هایی  نیزدر این بخش وجود دارد همین مساله خود موجب رکود کشاورزی در بعضی از روستاها شده است.

با توجه به رشد روز افزون علم و فناوری، تکنولوزی باید در خدمت کشاورزی قرار گیرد، تولیدات بیشتر و با کیفیت موجب رشد وشکوفایی اقتصاد روستاها می‌شود. طبیعت زیبا و آرام مازندران موجب بروز خلاقیت‌های بیشتری شده است به عنوان مثال می‌توان به حرفه جاروبافی اشاره کرد. پیرمردی  که از دوران جوانی خود در گوشه ای از یک روستا به جاروبافی مشغول است و مشتریانش هم  تنها اهالی آن روستا هستند. اگر این مرد روستایی در وهله اول هنرش را خود بارو می‌داشت و بعد مسئولان از تولیدات او حمایت می‌کردند امروز می‌توانست در کارگاه کوچکی  علاوه بر انتقال هنر و تجربه به رونق اقتصادی خانواده و روستا نیزکمک کند.

و یا آن جوان روستایی که به دلیل علاقه اش سوخته نگاری می‌کند، نیز اگر امکانات در اختیارش قرار می‌گرفت می‌توانست  به عنوان کارآفرین، بخشی از چرخ اقتصاد روستا را به حرکت درآورد. شناسایی این افراد کار چندان سختی نیست، می‌توان با ایجاد یک تیم مطالعاتی این افراد را شناسایی و با در اختیار قرار دادن تسهیلات از آن‌ها حمایت کرد.

داستان کارآفرین  جوان موفق روستای “بزم” از توابع بوانات استان فارس را همه شنیده اند که برحسب اتفاق پذیرای دو گردشگر آلمانی شد و بعدها این گردشگران با تعدادی دیگر از دوستان خود بار دیگر به خانه “عباس برزگر”  آمدند و همین موضوع سبب نخستین جرقه دهکده گردشگری خانواده برزگر و پذیرایی از گردشگران با غذاهای محلی شد.

بسیاری از روستاهای مازندران دارای قنات‌های قدیمی و مخروبه ای هستند که  دهیاران روستا می‌توانند با بازسازی آن علاوه بررونق گردشگری روستا به اقتصاد روستا نیز کمک کنند.از مسافران وگردشگران نیز می‌توان با انواغ غذاها و شیرینی های محلی پذیرایی کرد، در هر فصلی از سال زنان و مردان مازندرانی با مشارکت یکدیگر به نشاکاری، تهیه  بهارنارنج و انواع عرقیجات، تهیه رب انار و آب نارنج  مشغول هستند و با اندکی تبلیغات در فضای رسانه ای می‌توان ضمن معرفی و تولیدات روستا به رونق اقتصادی روستا کمک کرد،حتی می‌توان دهیار روستارا به عنوان کار آفرین معرفی کرد.

مشکلات و معضلات روستاها در تمامی جهان ناشی از دو مساله، کمبود امکانات اجتماعی و کمبود درآمد است؛ کمبود امکانات اجتماعی نیز ناشی از ضعف زیر ساخت ها همچون خدمان بهداشتی، آموزشی، آب آشامیدنی،جاده، برق، سوخت و… است.گرچه رفع این مشکلات از نخستین برنامه های تمامی دولت ها چه در گذشته و چه حال است و برنامه های گسترده و پر هزینه ای را برای رفع این مشکلات انجام داده اند و در بخش هایی نیز کوتاهی هایی را داشته اند اما باید اذعان داشت که دولت ها به تنهایی نتوانسته اند مشکلات روستاها را برطرف کنند برای همین مهاجرت به شهرها و حاشیه شهرها افزایش یافت.

کمبود در آمد نیز از دیگر مشکلاتی است که سبب شده روستاییان به سمت شهرها حرکت کنند و طبق مطالعات انجام شده کمبود درآمد روستاییان نیز ناشی ازافزایش جمعیت روستا، بیکاری(کامل و یا فصلی)، بهره وری پایین افراد و منابع، عدم جذابیت برای سرمایه گذاری وضعف فضای کسب و کار است. اگر به این مشکلات پاسخ داده شود دیگر هیچ روستایی حاضر به ترک دیار خود نیست.

کارآفرینی یکی از ابزارهای مهم ایجاد توسعه اقتصادی در سطح شهرها و روستا ها است وپرداختن به این موضوع و حمایت از کارآفرین علاوه برکاهش بیکاری موجب افزایش درآمد روستاییان می‌شود.

فاطمه عربی