معرفی اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات و جرایم سیاسی مازندران

حرف آنلاین: اعضای جدید هیات منصفه  مطبوعات و جرایم سیاسی مازندران امروز چهارشنبه با حضور رییس‌کل‌ دادگستری و مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان با برگزاری آیین تحلیف ، معرفی شدند. هیات منصفه مطبوعات متشکل از ۱۴ نفر مورد اعتماد عمومی و از بین گروه های مختلف اجتماعی انتخاب می شوند که باید حداقل ۳۰ […]

حرف آنلاین: اعضای جدید هیات منصفه  مطبوعات و جرایم سیاسی مازندران امروز چهارشنبه با حضور رییس‌کل‌ دادگستری و مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان با برگزاری آیین تحلیف ، معرفی شدند.

هیات منصفه مطبوعات متشکل از ۱۴ نفر مورد اعتماد عمومی و از بین گروه های مختلف اجتماعی انتخاب می شوند که باید حداقل ۳۰ سال سن داشته و متاهل باشند. نداشتن سابقه محکومیت موثر کیفری، اشتهار به امانت، صداقت و حسن شهرت هم از دیگر ویژگی های اعضای این هیات است که برای مدت ۲ سال انتخاب می شوند.

 حجت الاسلام محمدجواد قائمی ، سجاد هادیانی، محمد ابراهیمی، حمید رضا هراسانی، حوریه تقوی، عبدالمهدی حق شناس ، صادق رنجبر، عباس رمدانی، علی خانلری، مجتبی کواکبیان، عباس زارع، عادل طهماسبی، علیرضا مردان شاهی و خشایار سالار اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات مازندران هستند که امروز مراسم تحلیفشان برگزار رشد.

اعضای هیأت منصفه مطبوعات مازندران پس از گرفتن احکامشان از رئیس کل دادگستری استان در حضور  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بر دقت و سلامت در انجام وظایف محوله سوگند یاد کردند.

به گزارش روابط عمومی دادگستری مازندران ؛رئیس کل دادگستری استان هم در این مراسم با اظهار این که در مازندران با وجود کثرت  مطبوعات نسبت به دیگر استان کشور شاهد کمترین تعداد پرونده در این حوزه هستیم ، گفت : در حال حاضر با تصویب قانون جرائم سیاسی این جرائم نیز به جرائم مطبوعاتی افزوده شد و امیدواریم مرتکب جرائم سیاسی در استان  نداشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری با بیان اینکه اعضای هیات منصفه مطبوعات وجرائم سیاسی بعد از صدور ابلاغ و معرفی مسئولیت قانونی در جلسات دادگاه را پیدا می کنند ، افزود :  اعضای هیات منصفه باید ضمن احساس مسئولیت حضور منظم ومسئولانه در همه جلسات داشته باشند و با شناخت دقیق  وعمیق از موضوع  ،اظهار نظری درست ومنصفانه  ارائه دهند.

وی تاکید کرد: بی شک یکی از معانی انصاف همان فرموده معروف امام علی (ع) است که می فرمایند « هرچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند » و اعضای هیات منصفه باید به دور  از تاثیرپذیری از اغراض شخصی ، محلی و سیاسی مضر با تاسی از این بیان پر اهمیت، نظر منصفانه، عالمانه و درست در مورد پرونده ها ارائه کنند. 

اکبری با بیان اینکه  اعضای هیات منصفه مطبوعات وجرائم سیاسی  نماینده افکار عمومی جامعه هستند ، گفت : نظرات  اعضا باید جامعه پذیر و منطقی باشد و وقتی هیات منصفه فردی را گناهکار یا بیگناه تشخیص می دهد افکار عمومی و اقشار مختلف جامعه نسبت به این نظر اعتماد پیدا می کنند و همین موضوع بار مسئولیت این عزیزان را چند برابر می کند.

 رییس کل دادگستری مازندران بر نقش محوری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات در پیشگیری از جرائم مطبوعاتی تاکید کرد و افزود : خوشبختانه میان مدیرکل ارشاد استان واصحاب رسانه های مکتوب و دیداری و شنیداری ارتباط خوب و موثری وجود دارد که تاثیر بسیار زیادی در  انتشار درست مطالب  و اخبار و پیشگیری از انتشار مطالب خلاف واقع دارد.
وی ادامه دد : اهالی قلم و رسانه باید در انتشار اخبار و گزارش‌ها درستی وصحت خبر را مد نظر داشته باشند و برای بالا بردن تیراژ و دنبال کنندگان خبر ، موضوعاتی را منتشر نکنند که باعث توهین، خسارت و تشویش اذهان عمومی شود .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این مراسم فضای استان را کاملا رسانه ای و بسیارفعال در حوزه فضای مجازی توصیف کرد و گفت : تاکید همیشگی ما وخانه مطبوعات به رسانه های استان مطالبه گری وایجاد فضای نقد همراه با انصاف بدون توهین وهمراه با راهکارکاربردی بوده است. 

رئیس دادگاه مطبوعات مازندران نیز با اظهار این که تلاش این دادگاه ایجاد صلح و سازش در پرونده ها بوده است ، گفت که طی دو سال گذشته ۲۴ فقره پرونده در دادگاه مطبوعات تشکیل شد که پس از بررسی برای کمتر از سه پرونده محکومیت مطبوعاتی صادر شد که دو مورد تعلیق امتیاز و یک مورد هم جریمه نقدی بوده است.

وی با اظهار این که تنها در یکی از  این پرونده ها نظر نظر دادگاه و هیات منصفه متفاوت بود ف افزود : همین موضوع نشان از اشراف کامل هیات منصفه مطبوعات به فضای مطبوعاتی دارد.

طبق آمار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تعداد  رسانه های موجود در این استان  حدود ۵۰۰ رسانه شامل خبرگزاری، روزنامه(اعم از محلی وسرپرستی روزنامه های کشوری)، هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه، سالنامه و پایگاه خبری است و  ۶۰۰ نفر در این رسانه ها در انعکاس اخبار فعالیت دارند./ایرنا