راهیان نور، برنامه راهبردی فرهنگی نظام

  حرف آنلاین- حسین زحمتکش:  زمانی که نام راهیان نور برده می شود شاید ذهن برخی ها به سمت بازدید از مناطق عملیاتی برود و صرفا به این فکر کنند که راهیان یک اردوی چند روزه برای بازدید از مناطق عملیاتی است اما علاوه بر درست بودن این ذهنیت باید گفت که راهیان فقط یک […]

 

حرف آنلاین- حسین زحمتکش:  زمانی که نام راهیان نور برده می شود شاید ذهن برخی ها به سمت بازدید از مناطق عملیاتی برود و صرفا به این فکر کنند که راهیان یک اردوی چند روزه برای بازدید از مناطق عملیاتی است اما علاوه بر درست بودن این ذهنیت باید گفت که راهیان فقط یک بازدید یا یک اردو نیست بلکه راهیان نور عملا برنامه راهبردی نظام در مقابله با توطئه های فرهنگی دشمن است. شاید برای خودم نیز تعجب برانگیز است جمعیت یک میلیون نفری چگونه این سختی راه ، کمبودها و مشقت این سفر را تحمل می کنند و پس از سفر نیز بسیاری از این افراد از نظر فرهنگی به صورت بنیادین متحول می شوند!

خیل مردمی که به صورت مشتاقانه و داوطلب در اردوی راهیان نور شرکت می کنند بسیار شگفت انگیز است و جالب آنکه همه ی آن ها این سفر را برای خود توفیقی بزرگ می دانند. مناطق عملیاتی جنوب از خرمشهر شروع شده و تا موسیان ادامه دارد و اردوی راهیان نور این مناطق نیز از 15 اسفند ماه تا 12 فروردین برگزار می شود. سپاه های استانی برای رفاه حال شهروندان خود در خرمشهر، اندیمشک، اهواز و شوش چندین مکان و اردوگاه اسکان ایجاد کرده اند، شاید بزرگترین این اردوگاه ها مربوط به مجموعه ی اردوگاهی شهید باکری در خرمشهر است که مکان اسکان زائران چندین استان است، محل اسکان زائران مازندرانی اردوگاه شهدای مازندران در این مجموعه اردوگاهی است. این اردوگاه از ابتدای مهر ماه برای پذیرش زائران مازندرانی آماده است.

البته قبل از معرفی این اردوگاه باید نامی از اردوگاه شهید جعفر زاده اندیمشک ببرم. تمامی زائران مازندرانی طبق یک برنامه ریزی از قبل طراحی شده در روز ابتدایی ورود به خوزستان در این اردوگاه اسکان می یابند. اردوگاه شهید جعفرزاده در زمان جنگ محل استقرار اولیه و آموزش نیروهای لشکر ویژه 25 کربلا بود و پس از جنگ همزمان با شروع اردوهای راهیان نور،محل اسکان ابتدایی زائران مازندرانی است. زمانیکه با سرهنگ زلیکانی فرمانده اردوگاه صحبت می کردم متوجه شدم این اردوگاه از 15 اسفند تا 12 فروردین ماه پذیرای 15هزار زائر بود به طوریکه هر شب این اردوگاه به صورت میانگین 1700 نفر را پذیرایی میکرد. زائران مازندرانی پس از این اردوگاه از مناطق عملیاتی هفت تپه و فتح المین بازدید می کنند و پس از آن در اردوگاه شهدای مازندران پذیرش می شوند. مسئولیت این اردوگاه با سرهنگ حسین حاجی است، با او نیز در مورد اردوگاه به گفت و گو نشستم و متوجه شدم این اردوگاه 600  تخت دارد و به صورت میانگین در زمان یاد شده با احتساب زائرانی که با خودورهای شخصی به اردوگاه مراجعه کرده اند، روزانه 2 هزار نفر را پذیرش می کند.

زائران مازندرانی در اردوی سه روز بازدید از مناطق عملیاتی ، در روز دوم از مناطق عملیاتی اروند، شلمچه، نهر خین و مسجد جامع بازدید می کنند و در روز آخر پس از منطقه عملیاتی طلائیه در یادمان شهدای هویزه حضور یافته و پس از آن به مازندران باز می گردند.

در این مدت سپاه کربلا مازندران تمام همت خود را به کار می گیرد به طوریکه تمامی فرماندهان نواحی و اکثر مدیران رده های مختلف سپاه کربلا در راهیان نور و اردوگاه های بیان شده حضور می یابند.

نکته قابل توجه این است که بیشتر کاروان های اعزامی راوی دفاع مقدس ندارند و برخی از زائران از عملیات های صورت گرفته اطلاعات چندنی ندارند اما زمانیکه در این مناطق حضور می یابند شاهد خلوت گزینی هر کس در گوشه ای هستید، این خلوت گزینی در بین جوانان بیشتر دیده می شود، جوانی که روزهای عید خود را به سفر به جنوب ترجیح داده، مناطقی که جز دشت و تپه های خالی چیز جذابی ندارند. فقط همین قدر می دانند روزی در این مناطق، عملیاتی شده و جوانان بسیاری به شهادت رسیده اند. این تنها وصفی است که می توان از مناطق عملیاتی برای کسانیکه بدون مطالعه و شناخت حضور یافته اند بیان داشت. اما همین یک خط توضیح موجب چنان تحولی در بین جوانان می شود که می توانی پس از سفر در بین آن ها مشاهده کنی و جالب تر آنکه بدون اغراق بخش قابل توجهی از این جمعیت را جوانانی تشکیل می دهند که برای چندمین بار در این مناطق حضور می یابند.

وقتی از آن ها می پرسی چرا هر سال برای دیدن یک منطقه تکراری این سفر سخت و مشقت بار را تحمل می کنی در جواب می گویند «اگرکلمه تکرار را بخواهیم بکار ببریم پس چرا هر سال روزه می گیریم یا هر روز نماز می خوانیم و یک کار تکراری را انجام می دهیم؟ راهیان نور برای ما مانند یک ادای دین دینی است که هر سال باید به جا آوریم.»

نکته دیگر حضور خادمان شهدا در اردوگاه ها و یادمان ها در مناطق عملیاتی است. این افراد وظیفه خدمت رسانی به زائران را دارند ، بیش از 160 نفر فقط در دو اردوگاه شهید جعفر زاده و شهدای مازندران مشغول خدمت رسانی به زائران بودند. البته اگر در سطح کشوری مقایسه کنیم 29هزار نفر در سایت کوله بار جهت پوشیدن لباس خادمی شهدا ثبت نام کرده اند.جوانان مازندرانی در این حوزه از استان های پیش رو بودند، شوق این جوانان و حالت های معنوی که در این مدت به دست می آورند واقعا مثال زدنی است.

علاوه برجوانان حضور رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برای تجدید عهد با همقطاران شهیدشان نیز مثال زدنی بود، رفتار آن ها نیز الگویی ناب از یک رزمنده اسلام است. زمانیکه در شب دوم در اردوگاه شهد ای مازندران حضور یافتم دو سه نفر در حال واکس زدن کفش زائران بودند، یکی از این افراد اصرار کرد که کفشم را واکس بزند، البته سنی از او گذشته بود ابتدا امتناع کردم اما اصرار او را دیم کفشم را به او دادم اما گویی چهره اش برایم آشنا بود، او که متوجه شده بود که در چهره اش کنجکاوی می کنم سرش را پایین می انداخت، سرش را بالا گرفتم، رنگ از چهره ام پردید با تعجب پرسیدم سردار شالیکار!! فرمانده و یادگار هشت سال دفاع مقدس، فرمانده سابق سپاه کربلا و لشکر 25 کربلا، کفش زائران مازندرانی را با شوق واکس می زد!