دردسرهای طرح هادی برای اهالی نوده

حرف آنلاین: روستای نوده در5کیلومتری شهرستان ساری قراردارد. برای دسترسی به این روستا دو مسیر وجود دارد که مسیر نخست جنب شرکت نفت ساری و مسیر بعدی از پل تنگه لته می‌گذرد. دهیار روستای نوده با اشاره به مشکلات برخی اهالی این روستا دررابطه با طرح هادی روستایی اظهار داشت : نقشه طرح هادی روستا […]

حرف آنلاین: روستای نوده در5کیلومتری شهرستان ساری قراردارد. برای دسترسی به این روستا دو مسیر وجود دارد که مسیر نخست جنب شرکت نفت ساری و مسیر بعدی از پل تنگه لته می‌گذرد. دهیار روستای نوده با اشاره به مشکلات برخی اهالی این روستا دررابطه با طرح هادی روستایی اظهار داشت : نقشه طرح هادی روستا تهیه شده اما هنوز اجرایی نشده است، حدود15 خانوار روستا نزیدک به سه دهه است که در خارج از بافت زندگی می‌کنند وبه دلیل اجرا نشدن طرح هادی، این تعداد از اهالی برای ساخت و ساز با مشکل مواجه اند.

نجات نقوی مرمتی در این ارتباط می‌گوید: فززندان این افراد به سن ازدواج رسیدند اما به دلیل محدودیت در ساخت و ساز، بچه‌های آنها به شهر مهاجرت کردند، دهیاری با کمک اعضای شورا در تلاش است تا بتواند این15 خانوار را نیز در محدوده بافت روستا قراردهد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد :  ازگذشته های دور ساکنان روستای نوده در کنار حاشیه رودخانه ساکن شدند و پس از سال‌ها مجاورت با رودخانه اما چند سالی است که این روستا با کمبود آب آشامیدنی مواجه است. دهیار روستای نوده با اشاره به وجود یک حلقه چاه در این روستا، گفت: علاوه بر اهالی روستای نوده، آب آشامیدنی روستاهای لاک دشت، آسیاب سر،مرمت، خارکش نیز از چاه نوده تامین می‌شود.

وی افزود: در فصل زمستان نیز مشکل کمبود آب داریم اما در فصل تابستان با قطعی همه روزه آب  در بعضی از ساعات مواجه ایم، حتی در یکی از روزهای تابستان آب آشامیدنی اهالی روستا به مدت 5روز قطع بود. دهیار نوده از دیگر مشکلات این روستا را شکستگی پی درپی لوله ها عنوان کرد و بیان داشت: به دلیل فرسودگی لوله های آبرسانی اغلب با شکستگی لوله مواجه ایم که بخشی از هزینه دهیاری صرف  برطرف کردن این مشکل می‌شود.به گفته نقوی این روستا دارای90خانوار وجمعیت300نفره است که شغل اغلب اهالی باغداری و کشاورزی است.

وی در ادامه افزود: به دلیل چشم انداز زیبا روستا و مجاورت با رودخانه تجن، در بیشترروزهای سال به ویژه بهارو تابستان، این روستا میزبان مهمانان زیادی از راه دور و نزدیک است به همین دلیل دهیاری تصمیم گرفته تا برای جذب گردشگر و کمک به توسعه و اقتصاد روستا طرح گردشگری را اجرا نماید البته با کمک اعضای شورا به دنبال انجام مقدمات این طرح هستند تا بتوانند با پیگیری و کمک مسئولان شهرستانی این پروژه را اجرایی کنند.

نقوی با اشاره به وجود زمینی در حاشیه رودخانه تجن، می‌گوید: 15 هزارمتر مربع زمین خالی در حاشیه رودخانه قرار دارد که قابلیت استفاده پارک و فضای تفریحی و گردشگری را دارد.تنها مدرسه ابتدایی روستا که عمری بالغ بر40سال دارد، هشت سال پیش به دلیل به حد نصاب نرسیدن دانش آموزان تعطیل شده است، قرار بود آموزش و پرورش هزینه سرویس دانش آموزان را پرداخت کند.30دانش آموز این روستا برای تحصیل راهی روستاهای اطراف شدند و در نهایت خانواده ها هزینه سرویس دانش آموزان خود را پرداخت می‌کنند.

دهیار روستا نوده با اشاره به قدیمی بودن آسفالت روستا که در بسیاری از مسیرها آسفالت دارای شکستگی است، گفت: سال گذشته بخشی ازخیابان اصلی روستا آسفالت شده است و در سال جاری نیز باید این طرح نیمه کاره را به پایان برسانیم.

در300متری روستا کارخانه آسفالت قرار دارد اما تردد ماشین های سنگین و سروصدای ناشی از کارخانه اهالی روستا راکلافه کرده است هرچند که وجود این کارخانه برای اهالی مزیت هایی را هم به دنبال داشته است.