تجاوز مشترک آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه

  «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه با حضور در جمع خبرنگاران کاخ سفید از آغاز حملات کشورش با مشارکت انگلیس و فرانسه به سمت مواضع دولت سوریه خبر داد و تلویزیون رسمی سوریه در خبری فوری ضمن تایید حمله آمریکا به این کشور اعلام کرد: واشنگتن به همراه پاریس و لندن، دمشق را هدف […]

1

 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه با حضور در جمع خبرنگاران کاخ سفید از آغاز حملات کشورش با مشارکت انگلیس و فرانسه به سمت مواضع دولت سوریه خبر داد و تلویزیون رسمی سوریه در خبری فوری ضمن تایید حمله آمریکا به این کشور اعلام کرد: واشنگتن به همراه پاریس و لندن، دمشق را هدف قرار دادند.

منابع نظامی سوریه اعلام کردند که تجاوز نظامی آمریکا و دو همپیمان غربی‌اش به سوریه حدود کمتر از یک ساعت ادامه داشت و در جریان آنها 10 نقطه، عمدتا در دمشق و حومه آن و نیز حمص، هدف قرار گرفتند.خبرنگار تلویزیون «روسیا الیوم» اهداف بمباران‌شده در جریان تجاوز نظامی چند ملیتی غرب به سوریه را به این ترتیب اعلام کرد:

تیپ 105 گارد ریاست‌جمهوری در دمشق

پایگاه دفاع هوایی در کوه «قاسیون» در دمشق

فرودگاه نظامی «المزه» در دمشق

مرکز تحقیقات علمی در «برزه» دمشق

مرکز تحقیقات علمی در «جمرایا» واقع در ریف دمشق

تیپ 41 نیروهای ویژه در ریف دمشق

مواضع نظامی در نزدیکی «الرحیبه» در قلمون شرقی واقع در ریف دمشق

مواضعی در منطقه «الکسوه» در ریف دمشق

طبق این گزارش، جنگنده‌ها همچنین مرکز تحقیقات علمی در ریف حماه را بمباران کردند. در این حملات، همچنین انبار مهمات ارتش در حمص هدف قرار گرفت.

از سوی دیگر، منابع نظامی و رسانه‌ای سوریه تأکید کردند که در این حملات غربی‌ها فرودگاه بین‌المللی دمشق هدف قرار نگرفته است.

* مقابله پدافند هوایی سوریه با تجاوز کشورهای غربی

خبرگزاری رسمی سوریه نیز گزارش داد، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه با حملات چند ملیتی غرب به این کشور مقابله کردند و ده‌ها موشک را در مناطق هدف قرار گرفته ساقط کردند.به گزارش سانا، 13 موشک مهاجم بر فراز الکسوه منهدم شد. در حالی‌که فعالان اعلام کردند که سامانه‌ها 15 موشک را در الکسوه منهدم کردند.

تلویزیون «الاخباریه» سوریه نیز گزارش داد که سامانه‌های پدافند هوایی ارتش سوریه با موشک‌های مهاجم در منطقه «دنجه» در ریف غربی حمص مقابله کردند.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد دولتی در دمشق اعلام کرد حملات نظامی تحت فرماندهی آمریکا به سوریه پایان یافت و این حملات محدود بود.گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، وابسته به معارضان، نیز اعلام کرد که تمام پایگاه‌ها و تاسیساتی که در جریان این حملات بمباران شدند طی چند روز گذشته توسط ارتش سوریه تخلیه شده بودند.

مسئولان آمریکایی اعلام کردند که در جریان این حمله، حدود 100 تا 120 موشک به اهداف نظامی در سوریه شلیک شده است.

*‎زخمی شدن 6 سرباز سوری

در همین راستا، یک مقام نظامی در سوریه به خبرگزاری آلمان اعلام کرد که در جریان تجاوز نظامی چند ملیتی غرب به سوریه، 6 سرباز این کشور زخمی شدند.خبرگزاری رسمی سوریه( سانا) نیز از زخمی شدن دست‌کم سه غیرنظامی در این تجاوز نظامی غرب خبر داد و خاطرنشان کرد این بمباران، خسارت‌های مادی در منطقه «برزه» در شمال شرق دمشق برجای گذاشت.رسانه ها در خبری به نقل از شاهدان عینی اعلام کردند که مراکز نظامی واقع در شرق دمشق هدف حملات آمریکا و متحدانش قرار گرفته است.

«جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا و «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور بعد از پایان این عملیات در یک کنفرانس خبری اظهارات متناقضی درباره برنامه‌های آتی کشورهای غربی در آمریکا ابراز کردند.

در حالی که وزیر دفاع آمریکا این حمله را «تک‌ضربتی» خواند و به نوعی پایان آن را اعلام کرد «جوزف دانفورد» پایان «موج اول حملات» را اعلام کرد؛ موضوعی که به گمانه‌زنی‌هایی دامن زد مبنی بر اینکه ممکن است حملات دیگری در دستور کار باشند. متیس در جواب سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا آمریکا و متحدانش قصد انجام عملیات بیشتر در سوریه دارند گفت: «اگر بشار اسد در آینده تصمیم به استفاده دوباره از سلاح‌های شیمیایی بگیرد، بله. در حال حاضر این حمله، تک‌ضربتی بود و معتقدم که پیام قدرتمندی به بشار اسد داد تا مانع از اقدام دوباره او در این راستا شود.»

*حال و هوای دمشق بعد از حمله 

ساعاتی پس از تجاوز نظامی چند ملیتی غرب به سوریه، ده‌ها نفر از ساکنان دمشق، پایتخت این کشور به خیابان‌ها آمدند تا حمایت‌شان از دولت قانونی «بشار اسد» را به نمایش بگذارند. (تصاویر بیشتر)حساب کاربری ریاست‌جمهوری سوریه هم فیلمی از ورود بشار اسد به محل کارش در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور منتشر کرده است.

«اوریل لوی» خبرنگار پایگاه خبری صهیونیستی “دفار ریشون” فاش کرد: “اسرائیل از طریق ارائه اطلاعات، در حمله آمریکا و فرانسه و انگلیس به سوریه شرکت کرد. «یواف گلانت» عضو کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در مطلبی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت حملات به فرماندهی آمریکا به سوریه “پیام مهمی” برای ایران و سوریه و حزب الله لبنان بود.

جنبش حزب الله تجاوز نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه را به شدت محکوم و بر ادامه حمایت قاطع خود از ملت و دولت سوریه تاکید کرد.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: تجاوزگری رژیم‌های قلدر و سلطه جوی غربی در نتیجه احساس یأس و ناامیدی آنها به خاطر شکست طرح توطئه آمیز علیه سوریه روی داد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به  آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد.در این بیانیه آمده است؛ این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.

سفیر روسیه در آمریکا در بیانیه‌ای حمله کشورهای غربی به سوریه را «سناریویی از پیش‌طراحی‌شده» خواند و هشدار داد که این اقدامات بدون تبعات نخواهد ماند.