ای کاش پایتخت۶ ساخته نمی شد!

شکرالله_رضازاده سرانجام بعد از کلی تبلیغات که گروه سازنده «پایتخت» در شبکه های مختلف تلویزیونی و‌ نیز فضای مجازی کردند قسمت اول فصل ششم آن از اول فروردین ۹۹ روی آنتن شبکه اول رفت، قسمت اول که معمولا باید گل کار باشد تا بیننده را به تماشای سریالی مطلوب مژده دهد خیلی چنگی به دل […]


شکرالله_رضازاده

سرانجام بعد از کلی تبلیغات که گروه سازنده «پایتخت» در شبکه های مختلف تلویزیونی و‌ نیز فضای مجازی کردند قسمت اول فصل ششم آن از اول فروردین ۹۹ روی آنتن شبکه اول رفت، قسمت اول که معمولا باید گل کار باشد تا بیننده را به تماشای سریالی مطلوب مژده دهد خیلی چنگی به دل نزد. تغییر در چهره برخی از کاراکترهای سریال که مخاطب آنها را با آن سادگی و بی آلایشی در چهره می شناخت، در این به دل ننشستن بسیار موثر بود.

سریال هر چه که به جلو‌می رفت دیگر از آن دیالوگ های گرم خانوادگی و فامیلی با چاشنی طنز که مخاطب «پایتخت» از قبل در ذهن داشت خبری نبود و بجای آن، حرکات اغراق آمیز و دور از ذهن توام با بالاو پایین پریدن های متعدد و بی معنی در سریال جا خوش کرده بودند. هیچ خط قرمز کلامی ، پوششی و رفتاری نبود که این فصل از «پایتخت» آن را رد نکرده باشد. بنظر می رسد وادادگی مدیران صدا و سیما مسیر را برای این رد کردن بسیار هموار کرده بود.

شاید اگر ببینده سابقه قبلی از سریال «پایتخت» نداشت از شب سوم و‌چهارم به بعد بی خیال دیدن سریال می شد. بعبارت دیگر «پایتخت» ۶ اگر بخاطر «پایتخت» های قبل نبود کمترین میزان بیننده را در میان سریال های پخش شده نوروز۹۹ کسب می کرد. «پایتخت» ۶ در حقیقت بر سر سفره فصل های قبلی این سریال نشست. چرا که این جذابیت و اعتبار فصل اول تا پنجم بود که مخاطب را به تماشای فصل ۶ کشاند.

بنظر می رسد با درگذشت«خشایار الوند» نویسنده توانای فصل اول تا پنجم«پایتخت» باید پرونده این سریال را بسته دید.فصل ۶ نشان داد که این قلم مرحوم «الوند» بود که به سریال جذابیت و نیز طنازی باور پذیر داده بود.

ای کاش این فصل هرگز ساخته نمی شد تا خاطرات خوش این سریال همچنان در اذهان ماندگار و باقی می ماند. فصل ۶ اگر بدون سابقه ذهنی قبلی مخاطب تلویزیون روی آنتن می رفت بدون شک ضعیف ترین سریال نوروزی امسال نام می گرفت. سریالی که بشدت از سادگی و بی پیرایه ای و نیز صفا و صمیمیت خانواده «نقی معمولی» فاصله گرفته بود و در حقیقت این سریال را باید محصول خودخواهی «محسن تنابنده» دانست که بیشتر بدنبال قرائت یک بیانیه سیاسی بود تا ساخت سریالی برای سرگرمی درست مخاطب.

سیروس مقدم کارگردان و نیز مهدی فرجی مشاور این سریال در دو مصاحبه جداگانه در واکنش به حجم عظیم انتقادات مردمی از پایتخت فصل ۶، همه را به قسمت های پایانی حواله دادند که البته جمعه شب آن قسمت های وعده داده شده پخش شد اما نه تنها بر میزان انتقادات نکاست بلکه آتش انتقادات را بیشتر هم کرد.شاید منظور مقدم و فرجی دو قسمت ضبط نشده فصل ۶ که ظاهرا بعد از فروکش کردن قصه کرونا ساخته خواهد شد باشد که البته باید گفت با این وضعی که در تیم فعلی «پایتخت» وجود دارد احتمالا درب روی همان پاشنه خواهد چرخید و نه تنها اتفاق خاصی نخواهد افتاد بلکه فقط سر کیسه بیت المال برای افزایش دستمزد درخواستی بازیگران، شل تر و بازتر خواهد شد!