اختصاص دومیلیارد و۷۰۰ میلیون تومان به پروژه‌های آبخیزداری کجور

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر گفت: دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از صندوق توسعهٔ ملی به پروژه‌های آبخیزداری و مهار سیل در حوزهٔ منابع طبیعی کُجُور در شهرستان نوشهر اختصاص یافت. به گزارش حرف، قربانعلی حدادی در نشست دست‌اندرکاران حوزهٔ منابع طبیعی نوشهر و کُجُور، […]

2
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر گفت: دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از صندوق توسعهٔ ملی به پروژه‌های آبخیزداری و مهار سیل در حوزهٔ منابع طبیعی کُجُور در شهرستان نوشهر اختصاص یافت.
به گزارش حرف، قربانعلی حدادی در نشست دست‌اندرکاران حوزهٔ منابع طبیعی نوشهر و کُجُور، ویژهٔ صندوق توسعهٔ ملی، که با حضور مسؤولان و نمایندگان ادارات مختلف، در اتاق جلسات اداره کل منابع طبیعی نوشهر برگزار شد افزود: در انتخاب و اجرای پروژه‌ها، به خواست و نیاز مردم منطقه توجه کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: با توجه به خسارات سیل در سال‌های قبل در بخش کُجُور، با وجود کمبود زمان، به صورت ضربتی گروهی را تشکیل دادیم و پس از مطالعه، و طرح و تصویب در کارگروه فنی، اقدام لازم برای عملی شدن پروژه‌های مورد نظر انجام شد.
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر یادآور شد: چنین پروژه‌هایی باید وحدت و هماهنگی با ادارات مختلف انجام شود که برای همین، جدا از برگزاری جلساتی نظیر نشستِ امروز، سرتسهیلگر انتخاب شده است تا این هماهنگی را با ادارات و مردم محلی انجام دهد.
حدادی تصریح کرد: ۹۱ میلیون هکتار یعنی ۵۵ درصد از مساحت کشور، سیل‌خیز است و اگر سال ۱۳۴۸ را که نخستین فعالیت‌های آبخیزداری در حوضهٔ آبریز سد کرج آغاز شد در نظر بگیریم، تا کنون فقط ۲۵ درصد از کارهای لازم در کشور انجام شده است.
او بیان کرد: بخش‌های زیادی از حوزهٔ منابع طبیعی غرب مازندران نیز مانند بسیاری از مناطق کشور در خطر سیل قرار دارد که هدف اصلی اجرای پروژه‌های آبخیزداری، کاهش خسارات این بلای طبیعی است.رئیس ادارهٔ منابع طبیعی و آبخیزداری کُجُور در این نشست گفت: اکنون شش پروژه در حوزهٔ منابع طبیعی کجور در حال اجرا است و برخی از آنها تمام شده است.محرم‌علی دیلم‌صالحی افزود: عملیات اصلاح مراتع و کُپّه‌کاری با گونه‌های اِسْپِرْس و چاودار با مجموع مساحت ۱۲۰ هکتار و اعتبار ۴۶ میلیون تومان که پایان یافته، از پروژه‌های شاخص کجور است.
وی ادامه داد: در بخش عملیات مکانیکی نیز چند بند و دیوارهٔ ساحلی در حال ساخت است و یا به طور کامل احداث شده که سه بند سنگی – ملاطی در سینَک با حجم دو هزار مترمکعب و اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان، شایان ذکر است.رئیس ادارهٔ منابع طبیعی و آبخیزداری کُجُور تأکید کرد: ساخت دیوار ساحلی در روستای صالحان با حجم 200 مترمکعب و در وَرازان با حجم 650 مترمکعب که با اعتبار ۲۷۰ میلیون تومان انجام شد، نقش مهمی در کاهش خطر سیل خواهد داشت.
دیلم‌صالحی افزود: با هدف مشخص کردن مرز اراضی ملی و مستثنیات اشخاص، تعداد هزار نشانهٔ ارتفاعی نیز نصب شد.
در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۱۴ میلیارد تومان از صندوق توسعهٔ ملی به پروژه‌های آبخیزداری در حوزهٔ منابع طبیعی استان مازندران – نوشهر اختصاص یافته است.