توسعه صادرات درپی ارتقا روابط‌ خارجی

بدون شک در دنیای امروز توسعه و پیشرفت چه در سطح ملی و یا استانی بدون حضور و ایفای نقش توسط وزارت امور خارجه دست یافتنی نیست و لاجرم در هرگونه ارتباط با دنیای خارج که لازمه توسعه سیاسی و اقتصادی است وزارت امور خارجه باید بسترسازی مناسب را انجام دهد. به گزارش حرف، از […]

1
بدون شک در دنیای امروز توسعه و پیشرفت چه در سطح ملی و یا استانی بدون حضور و ایفای نقش توسط وزارت امور خارجه دست یافتنی نیست و لاجرم در هرگونه ارتباط با دنیای خارج که لازمه توسعه سیاسی و اقتصادی است وزارت امور خارجه باید بسترسازی مناسب را انجام دهد.
به گزارش حرف، از گذشته نه چندان دور، دیپلماسی در کشور یک مبحث تخصصی بشمار می رفت و با محدودیت خود، انعکاس چندانی در سطح عامه جامعه نداشته است. با گسترش علوم و فناوری های روز دنیا، کارویژه برخی نهادها و دستگاهها از جمله وزارت امور خارجه دستخوش تغییرات عمده ای شد و بدین سان دیپلماسی، خود را به حوزه مردمی نزدیک کرد و با فراهم شدن بسترهای موثر و نقش های وسیع تر، با حوزه اقتصاد عجین شد.
اسرافیل امیری رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران به حرف مازندران می گوید که نمایندگی های وزارت امور خارجه در استانها در حقیقت نسخه کوچک شده وزارت امور خارجه بوده و فلسفه وجودی و هدف از تاسیس آنها را می توان در مفاهیمی چون تمرکز زدایی، منطقه گرایی، توسعه یافتگی، دهکده جهانی جستجو کرد. طی یک دهه گذشته تحولات مهمی در اطراف مرزهای کشورمان به وقوع پیوست که ضرورت تاسیس نمایندگیهای وزارت امور خارجه در داخل کشور را دوچندان کرد. افزایش جمعیت ایرانیان خارج از کشور، حضور اتباع خارجی در استانها، راه اندازی دفاتر بین المللی و سرکنسولگریهای کشورهای خارجی در برخی استانها، افزایش فرودگاههای بین المللی، تقویت مراودات مرزی، ابراز تمایل مسئولین استانها به داشتن ارتباط وسیع تر با استانهای همجوار خارجی، تدوین و اجرای اقتصاد مقاومتی به ویژه نگاه درون زا بودن این اقتصاد و ضرورت خدمات رسانی به هموطنان ایرانی در اقصی نقاط جهان، از جمله ضروریات تاسیس نمایندگیهای استانی وزارت امور خارجه عنوان شده است.
وی می گوید: شاید بتوان از اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین سند راهبردی و راهگشا جهت شکست حصار و تحریم ها و خروج از بن بست کشور نام برد. براساس نگاه کلان این سند، اقتصاد ایران درون زا و برونگرا است. از این رو، یکی دیگر از کارکردهای مهم نمایندگی های استانی وزارت امور خارجه نمایان می شود و در این چارچوب نمایندگیهای استانی به دنبال ایجاد ارتباط بین استانها و خارج از کشور از طریق هماهنگی با نهادهای استانی به منظور تدوین و اجرای طرح های استانی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، سرمایه گذاری، فرهنگی، گردشگری، علمی و آموزشی و غیره جهت کسب منافع حداکثری برای کشور و استان از محیط پیرامونی و فرامنطقه ای می باشند.
امیری تاکید می کند: در همین حال وزارت امور خارجه با تغییر ساختار و ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی که در این معاونت اداراتی مانند تنظیم روابط خارجی استانها، تسهیل سرمایه گذاری، صادرات غیر نفتی، جذب گردشگر و جلب همکاری ایرانیان طراحی گردید، بخشی از توان خویش را برای بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های استانی با هدف شکستن فشارهای تحریم بکار گرفته است. در شرایط کنونی، با پیگیریهای نیروهای متخصص وزارت امور خارجه در نمایندگیها و همدلی مسئولین استانی، زمینه های گسترده ای برای فعالیت نمایندگیهای استانی شناسایی شده و در حال تدوین است. تبدیل این برنامه ها از قوه به فعل، مستلزم تلاش مضاعف نمایندگیها و مسئولین استانها می باشد.
وی با بیان اینکه بطور کلی اهم برنامه هایی که در دستور کار نمایندگیهای داخلی وزارت امور خارجه قرار گرفته ، ادامه می دهد: تقویت و توسعه روابط خارجی استان از طریق تبادل هیاتها به ویژه سیاسی و اقتصادی در بالاترین سطح بین استانهای کشور با هر یک از استانهای خارجی همجوار و تنظیم یادداشت تفاهم بین استانی در چارچوب مناسبات دوجانبه از مهم ترین این برنامه ها است. تقویت و توسعه مناسبات بازرگانی و تجاری از طریق تبادل هیاتهای اقتصادی بین استان با کشورهای هدف و توسعه و تقویت صادرات استان در زمینه های مختلف و تلاش برای اجرایی شدن اهداف استان در زمینه صنعت گردشگری و بسترسازی جهت حضور گردشگران مختلف در استان نیز از این طریق صورت می گیرد.
امیری با اشاره به اینکه ارتباط و هماهنگی با سفرای مقیم خارجی در مرکز و فراهم نمودن سفر آنان به استان با هدف آشنایی از ظرفیت ها و توانمندیهای استان بویژه کشورهای حوزه اورآسیا و سازمان اکو و شناسائی ظرفیت ها و امکانات ویژه استان و تلاش برای استفاده از آن برای توسعه مناسبات در عرصه های مختلف با استانهای همجوار خارجی در برنامه های نمایندگی وزارت خارجه قرار دارد، عنوان می کند:
زمینه سازی برای همکاری و تعامل محافل دانشگاهی و علمی، آموزشی و تحقیقاتی استان با طرف های خارجی و بررسی امکان عقد قرارداد خواهرخواندگی بین شهرهای استان با شهرهای هموند جهانی و همجوار به منظور استفاده از امکانات و ظرفیت های آنان، تلاش برای برپایی نمایشگاههای تجاری، صنعتی، فرهنگی، هنری و فراهم نمودن زمینه دعوت از مقامات دولتی و بخش خصوصی خارجی برای شرکت در این نمایشگاهها نیز در این برنامه ها دیده شده است.
وی تاکید می کند که تلاش برای شناسایی ظرفیت ها و توانمندیهای هم استانی های مقیم خارج از کشور و جذب آنان در طرح های سرمایه گذاری در سطح استان؛ کمک به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی استان و هماهنگی جهت اعزام هیات و پذیرش هیاتهای خارجی براساس همکاری نزدیک با این اتاق؛تقویت حضور نمایندگان سیاست خارجی کشور در دانشگاههای محلی و استانی به منظور ارائه آخرین تحولات و پیشرفت ها در حوزه سیاست خارجی؛ تبادل نظر با استانهای همجوار خارجی به هنگام مواجهه با مشکلات و نارسایی های منطقه ای به منظور تبادل تجارب و همکاری بویژه در حوزه های انتظامی و امنیتی، بهداشتی، کشاورزی، صنعتی و غیره؛ برگزاری جلسات و نشست های هماهنگی با مدیران استانی در حوزه تجارت خارجی، سرمایه گذاری خارجی، گردشگری، صنایع، معادن و کشاورزی به منظور دریافت نظرات آنها برای تبدیل این نظرات به طرح همکاری دوجانبه در ایجاد دفتر نمایندگی وبرنامه های پیش روی آن گنجانده شده است.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران می گوید: گسترش و ارائه خدمات کنسولی به هموطنان ساکن استان و رسیدگی به امور زندانیان استان در خارج از کشور، تائید اسناد، رفع مشکلات هم استانی های مقیم خارج از کشور، حل مشکلات تردد مشمولین مقیم خارج از کشور، صدور روادید فرودگاهی، انجام امور اتباع خارجی مقیم استان و غیره؛ حضور و ارائه گزارشات موثر در شورای اداری و شورای تامین استان در زمینه وضعیت اتباع خارجی، متقاضیات تابعیت و ازدواج با تبعه خارجی، بررسی مسائل مرزی، انتظامی، سیاسی و امنیت استان مرتبط با سیاست خارجی و …؛ راه اندازی نمایندگیهای استانی، ابتکار بی نظیری است که در جمهوری اسلامی ایران عینیت یافته و این نمایندگیها نقش موثری در انجام وظایف محوله ایفاء نموده اند و ضمن رفع بسیاری از مشکلات مراجعه کنندگان در سطح استان، در توسعه و شکوفایی این مناطق و معرفی فرصت های آنان جهت حضور در خارج از کشور تلاش های زیادی را بعمل آورده اند.
وی تاکید می کند: برای ارتقای جایگاه و استفاده بهینه از ظرفیت های نمایندگیهای استانی وزارت امور خارجه، مدیران استانی نقش مهمی را برعهده دارند. هر اندازه مدیریت استانها اراده جدی و اقدام عملی در خصوص حمایت از نمایندگیهای استانی از خود نشان دهند، از خدمات و امتیازات آنها در بخش های مختلف از جمله خدمات کنسولی و تسهیل مناسبات و مراودات سیاسی، اقتصادی، تجاری، بازرگانی، صنعتی، گردشگری، سرمایه گذاری، فرهنگی، علمی، آموزشی و غیره بیشتر بهره خواهند برد.
امیری در پایان می گوید: اینکه نمایندگی وزارت امور خارجه در استان مازندران آمادگی کامل دارد تا در حوزه وظایف و ماموریت های ذاتی خود و با هدف ارتقاء روابط خارجی استان در چارچوب اسناد بالا دستی شامل سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و نیز جهت تحقق محورها و اولویت های اعلامی بالاترین مقام اجرایی استان و نیز با بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، تلاش همه جانبه خویش را برای رونق، شکوفایی، توسعه و پیشرفت استان زیبا و زرخیز مازندران مصروف داشته و در این مسیر نهایت همکاری، تعاون و تعامل را با همه مقامات، مسئولین و مدیران استانی بویژه شخص استاندار مازندران بکار گیرد.
امید می رود در سال «حمایت از کالای ایرانی» مجموعه تلاش، همکاری و اقدامات نمایندگی وزارت امور خارجه در استان مازندران و نمایندگان ارشد دولت در استان و با اتخاذ رویکردی هدفمند و واحد مبتنی بر منافع ملی و استانی، بسترهای لازم جهت انتفاع آحاد ملت ایران و مردم شریف استان مازندران از شرایط کنونی حاکم بر کشور مهیا گردد.