گل‌وگیاه محور اشتغال‌زایی در نعمت‌آباد

نعمت‌آباد نام روستایی در هشت کیلومتری شهرستان تنکابن است که جمعیت ثابت آن ۳ هزار و ۷۵۰ نفر و به‌صورت متغیر در ایام تعطیلات سال حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر است. این روستا تابعه بخش خرم‎آباد بوده و با مساحتی حدود ۱۳ هزار کیلومترمربع، یکی از بزرگ‌ترین روستاهای شهرستان و استان محسوب می‌شود که […]

1

نعمت‌آباد نام روستایی در هشت کیلومتری شهرستان تنکابن است که جمعیت ثابت آن ۳ هزار و ۷۵۰ نفر و به‌صورت متغیر در ایام تعطیلات سال حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر است.

این روستا تابعه بخش خرم‎آباد بوده و با مساحتی حدود ۱۳ هزار کیلومترمربع، یکی از بزرگ‌ترین روستاهای شهرستان و استان محسوب می‌شود که ضمن قرارگیری در منطقه‌ای کوهپایه‌ای و بهره‌مندی از منابع طبیعی چون جنگل و کوه، چشم‎اندازی بسیار زیبا دارد.بیش از ۸۵ درصد مردم روستا نعمت‌آباد از طریق خوداشتغالی در بحث تولید و تکثیر گل‌های گلخانه‌ای و بیرونی، فعالیت دارند و محصولات‌شان به اقصی نقاط ایران و نیز کشورهای خارجی ارسال می‌شود و به همین دلیل این روستا به‌عنوان مهد گل و گیاه کشور معروف است.

* لزوم اعطای وام‌های کم‌بهره

محجوب یکی از گلخانه‌داران این روستا پرورش‌دهنده گیاهان آپارتمانی است که با ۵ برادر خود، دنباله‌رو راه و کار پدر هستند.وی می‌گوید: خانواده محجوب از سال ۵۶ این حرفه را آغاز کرده و امروز با کار در گلخانه‌ای به مساحت یک‌هکتار امرار معاش می‌کنند.

این تولیدکننده گل و گیاه با نشان دادن یک نوع گل زینتی خاطرنشان می‌کند: یک شاخه از این گونه با یک بشکه نفت برابری می‌کند.محجوب با بیان اینکه با اعطای وام‌های کم‌بهره می‌توان سقف تولید را بالا برد و در کنار آن اشتغال بیشتری ایجاد کرد، گفت: حمایت از تولید و تولیدکنندگان در روستاها، مانع مهاجرت روستائیان به شهرها می‌شود.

رئیس شورای اسلامی این روستا در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: با توجه به اینکه روستای نعمت‌آباد در ۴ کیلومتری دریا و در بستر جنگل قرار دارد و در بحث تولید گل و گیاه حرف اول منطقه را می‌زند، لذا می‌طلبد نگاه ویژه‌ای به آن شود.

علیرضا قاسمی تصریح کرد: امروزه بیشتر مردم از روستاها به سمت شهرها مهاجرت می‌کنند و این موضوع به مسائل و مشکلات روستائیان در کشاورزی بازمی‌گردد، مشکلاتی از جمله کمبود آب، سموم کشاورزی، قیمت‌گذاری نامناسب محصولات و … .

وی همچنین متذکر شد: مسؤولان بیشتر باید در دل مردم قرار گیرند تا از نزدیک مشکلات آنان را درک کرده و برای حل آن، کمک کنند.رئیس شورای اسلامی روستای نعمت‌آباد بزرگ‌ترین معضل این روستا را آب شرب عنوان کرد و گفت: مردم در تابستان و در اوج پیک مصرف آب، از ۲۴ ساعت تنها ۲ ساعت آب شرب مناسب دارند که تقاضای به‌حق مردم بهره‌مندی از آب شرب مناسب است.

این مسؤول اضافه کرد: به‌حمدالله وفاق و همدلی خوبی در بین مردم روستا وجود دارد که رسیدگی به روستاهایی این‌چنینی می‌تواند به چرخه‌ اقتصاد کمک بزرگی کند.قاسمی تأکید کرد: از آنجا که عدم اشتغال و درآمد کافی موجب وقوع جرم و یا بزهکاری می‌شود، مردم روستای نعمت‌آباد با اشتغال بیش از ۸۵ درصدی توانستند در بحث اشتغال پیش‌گام بوده و از این معضلات دور باشند.وی یادآور شد: نعمت‌آباد از ابتدای انقلاب به‌عنوان مرکزیت روستاهای مجاور بود و با دارد امکاناتی چون مسجد، مرکز بهداشتی و خانه بهداشت، مهدکودک، دبستان و دبیرستان، مرکز مخابرات، شرکت تعاونی و سه سردخانه و نیز یک هتل، می‌توان با احداث یک بیمارستان در این منطقه، ظرفیت روستا برای خدمات‌دهی بهتر را بالا برد.

آنچه از دل سخنان این روستائیان برمی‌آید، لزوم توجه و تقویت زیرساخت‌ها در این قسمت است تا بار دیگر افراد مهاجرت کرده جهت بازگشت به روستا ترغیب شوند و با کار و فعالیت در زادگاه خویش، چرخه تولید و اقتصاد کشور را از پایه اصلی آن یعنی روستا بچرخانند.