گزارش حرف از بررسی نیازهای مازندران در آستانه سفر دوم رئیسی؛ چالش‌های چند وجهی و انتظارات از رئیس‌جمهور

حرف -گروه سیاسی/مازندران در پایان هفته جاری، میزبان رئیس جمهور است. رئیسی قرار است طی دو روز در راستای سفر دوم خود به استان مازندران در این استان حاضر شود.

حرف -گروه سیاسی/مازندران در پایان هفته جاری، میزبان رئیس جمهور است. رئیسی قرار است طی دو روز در راستای سفر دوم خود به استان مازندران در این استان حاضر شود.

سفر نخست آیت‌الله رئیسی همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیئت دولت سیزدهم به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که علاوه بر دیدار با اقشار مختلف مردم و بازدید از برخی طرح‌های زیرساختی، بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

مازندران به واسطه نگاه های چند وجهی مانند کشاورزی، گردشگری و صنعتی به این استان با انتظارات متعددی از دولت  در راستای استفاده از ظرفیتهای متعدد آن مواجه است.

طرح مدیریت پایدار جنگل های شمال “هیرکانی” نیاز ضروری این میراث طبیعی ارزشمند بوده که به گفته مسوولان قرار است تا پنج سال آینده اجرایی شود، کارشناسان معتقدند دولت سیزدهم در دور دوم سفر به مازندران با تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح مهم را به اتمام برساند.

طرح مدیریت پایدار جنگل های شمال تاکنون به دلایلی از جمله مشکل اعتباری و اطلاع رسانی ناقص برای مسوولان منطقه ای و مانع تراشی توسط عده ای به سرانجام نرسیده است در حالی که صاحبنظران امر معتقدند اگر این طرح عملیاتی شود به طور قطع با کاربری های که برای این طرح در نظر گرفته شده چون مدیریت طرح با دولت و مدیریت پروژه ها با مردم است، زندگی مردم متحول خواهد شد.

دست اندارکاران امر می گویند این طرح با توجه به مباحث اعتباری، کمبود لجستکی و نیروی انسانی حداقل پنج سال زمان نیاز دارد.

در همین پیوند، معاون امور جنگل سازمان منابع‌ طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تدوین طرح مدیریت پایدار (طرح جایگزین) جنگل‌های شمال در صورت استفاده از تمام پتانسیل‌ها، پنج سال به طول خواهد انجامید.

مدرس رشته جنگلداری دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با تاکید بر ضرورت حفاظت از عرصه های طبیعی کشور و جنگل های هیرکانی گفت : برآیندها نشان می دهد که دولت ها در ادوار گذشته نسبت به جنگل کم توجهی کردند و از دولت سیزدهم انتظار است که با تخصیص اعتبارات کافی به این اکوسیستم زنده که ریه های سرزمین ما هستند توجه بیشتری بکند.

رضا هرمزی در این باره می گوید: با اتمام طرح مدیریت جنگل شمال به طور قطع بیشتر دغدغه های فراروی این عرصه در شمال ایران پایان می یابد و آنگاه می توان از این عرصه ها بهره برداری علمی و اصولی برد.

وی اتمام زودهنگام طرح مدیریت جنگل های شمال را اجتناب ناپذیر دانست و تصریح کرد : امید است این طرح در دولت مردمی رییسی به اتمام برسد تا عرصه های منابع طبیعی نفسی راحت بکشد و دغدغه ای دیگر نداشته باش

گسترش اقتصاد دریا محور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب درحالی مورد اهتمام استان های شمالی گلستان، گیلان به خصوص مازندران قرار گرفت که عقب نشینی و پس روی آب دریای خزر بسیاری از کاربرهای اقتصادی ساحلی و آبی را در این خطه با چالش مواجه کرده است.

ایجاد چالش در زیرساخت‌ها، کاربری‌های اقتصادی، اجتماعی، اختلال در روند فعالیت بنادر و دریانوردی، صید و صیادی، خشک شدن ذخایر آبی وابسته به دریای خزر مانند تالاب‌ها و خلیج‌ها، افزایش عرصه ساحل، دخل و تصرف انسانی به حریم دریا و اثرات منفی بر آبخوان‌های ساحلی از جمله اثرات عقب‌نشینی و کاهش تراز سطح دریای خزر است.

نخبگان دانشگاهی و صاحبنظران بر این باورند که کاهش تراز آب دریای خزر به تجارت دریایی در شمال ایران آسیب وارد می‌کند و استمرار روند کاهشی تراز آب دریای خزر تهدیدی جدی بر صادرات و واردات بین کشورهای حاشیه خزر محسوب می‌شود. البته کارشناسان آسیب‌های موجود را برای روسیه با توجه به عمق کم ساحل خزر در این کشور که بین چهار تا پنج متر است بیشتر می‌دانند.

چهره ها و نخبگان دانشگاهی مازندران در آستانه سفر رئیس جمهور به مازندران، یکی از جدی ترین آسیبی که در پی کاهش تراز آب دریای خزر برای کشورهای منطقه به ویژه ایران مطرح می‌کنند، تهدید بر تجارت دریایی و تبادلات اقتصادی است.

با توجه به این رخداد طبیعی به تاکید کارشناسان ضرورت دارد در گام نخست به اهمیت موضوع حفاظت از حریم و بستر دریا و گام بعدی ضرورت دارد مسوولان دست اندکار نسبت به پیامد های ناشی از این پدیده توجه جدی و برنامه ریزی اصولی و اساسی داشته باشند.

به اعتقاد نخبگان دانشگاهی تبعات پسروی آب دریای خزر علاوه بر این که اثر گذاری منفی بر ابعاد اقتصادی و تجارت دریایی و گردشگری، چالش زیست محیطی زیادی را به همراه داشته و دارد، نمونه بارز این پیامد کاهش سطح آبی تالاب میانکاله است. به باور کارشناسان پسروی آب خزر که زمینه ساز کاهش سطح آبی تالاب های بزرگ همانند میانکاله سال گذشته باعث شده تا در ۱۶ سال اخیر مهاجرت پرندگان به مازندران حدود ۷۰ درصد کاهش یابد.

دولت مردمی سیزدهم که از همان آغاز فعالیت با هدف رفع مشکلات و تامین نیازهای ملت با همت جهادی پا به میدان کار گذاشته است که تاکنون احداث مرکز تجزیه و مبادلات پستی در نوشهر، ایجاد بزرگترین شهر سلامت کشور در رامسر، تسریع در احداث بیمارستان فوق تخصصی تنکابن، گازرسانی به مناطق کوهستانی، احیای مرکز مطالعات ماهیان سردآبی کشور در تنکابن و صدور مجوز پروازهای خارجی در فرودگاه رامسر از جمله اقدامات دولت سیزدهم در منطقه غرب مازندران است که اهالی را نسبت به حل مشکلات زیرساختی هفت شهرستان غربی استان امیدوار کرده است.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سفر چهارم خرداد سال جاری به غرب مازندران درباره آخرین وضعیت طرح ملی آزاد راه ساحلی چالوس – رامسر گفته بود با توجه به گردشگرپذیری و ورود چشمگیر مسافران و گردشگران اجرای این طرح جزو نیازهای ضروری این منطقه است.

شماری از شهروندان غرب مازندران نیز در آستانه سفر هیات دولت به دیار علویان در اواخر هفته جاری، ترافیک شهری را یکی از معضلات اساسی این منطقه گردشگرپذیر برشمردند که این چالش هرساله حادتر می شود.

غرب مازندران با جلوه بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به بهشت گردشگران داخلی شهرت دارد، منطقه‌ای که همواره در ایام تعطیلات و مناسبت‌ها میزبان میلیون ها مسافران بوده و سال‌ها است با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می‌کند.

سد هراز در شهرستان آمل پس از گذشت سه دهه از مطرح شدن و ۱۳ سال از آغاز عملیات اجرایی که با همت دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته از ۴۰ درصد طبق آمار رسمی شرکت آب منطقه ای به ۶۰ درصد رسید، با توجه به گسترش تنش های خشکسالی در دشت ۱۱۰ هزار هکتاری برنجکاری منطقه مرکزی مازندران تکمیل آن مطالبه فوری و بسیار مهم شالیکاران از آیت الله رئیسی است.

همه این مزیت ها در حالی است که با بررسی ساده و سر انگشتی از فرایند تامین اعتبار بزرگترین طرح عمرانی مازندران و صد البته در خوش بینانه ترین حالت که نرخ تورم بالا نرود و مسوولان هم اهتمام ویژه داشته باشند، نشان می دهد که اگر هر سال اعتبار سد هراز سه برابر افزایش یابد، با توجه به تخصیص اعتبار یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی سال جاری تا ۲۰ سال دیگر نیز این طرح به سرانجام نمی‌رسد.

استان مازندران که به عنوان قطب گردشگری و کشاورزی در کشور معروف است، تامین انرژی پایدار برای جمعیت ثابت و سیار این استان به همراه تامین آب و برق خانگی، صنایع و کشاورزی در این خطه از شمال یکی از دغدغه های جدی دولت محسوب می شود.

حضور میلیونی گردشگران داخلی که هر ساله از سراسر کشور به این استان سفر می کنند، سبب شد تامین انرژی پایدار مازندران یکی از ضرورت های جدی در برنامه ریزی های زیرساختی دولت قرار دارد.

کاهش تنش های آبی برای اراضی کشاورزی به همراه مهار آب های سطحی که به روش های مختلف در دستور کار قرار دارد، از جمله برنامه های جدی دولت در مازندران است و به نظر می رسد باید در برنامه های سفر رئیسی به مازندران قرار گیرد.

دولت مردمی سیزدهم با شعار مردمی سازی اقتصاد در چند سال اخیر توجه ویژه ای به بخش تعاون داشته است و موید این مطلب مهم و اساسی نیز رشد کمی و کیفی تعاونی های مازندران بر اساس ارقام و اطلاعات موجود است که همگی در سایه حمایت های این دولت مردمی حاصل شده است.

یکی از اصلی‌ترین رشد بخش تعاونی، ایجاد و تقویت فرهنگ تعاون است. فرهنگ تعاون باید به‌عنوان یک تفکر و ارزش ملی در ذهن آحاد مردم جامعه نهادینه شود. از دیگر ضرورت‌های رشد بخش تعاونی، شناسایی و حمایت از تعاونی‌های پیشران به ‌مثابه لوکوموتیو کل بخش تعاونی است که به نظر می رسد در مازندران نیاز به حمایت جدی دارد.

ارتقای بخش انرژی و زیر ساخت شهرک های صنعتی مازندران یکی از مطالبه های جدی تولید کنندگان این استان بود که در دور نخست سفر هیات دولت به مازندران مورد توجه قرار گرفت و به نظر می رسد در دور دوم سفر نیز باید به آن پرداخته شود.

سال های گذشته برخی از واحدهای صنعتی مازندران به دلیل ضعف در زیر ساخت ها، به خصوص ولتاژ برق بخشی از واحدهای خط تولید آنها از مدار تولید خارج شده بود که در این راستا گره گشایی برای این مشکل یکی از مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به مازندران بود.

بهره برداری توسعه پست برق ۳۸۵ مگاولت آمپر ناریوران بابل، توسعه پست برق ۱۶۰ مگاولت آمپر بهشهر، احداث پست برق شهرک صنعتی رجه‌ بابل به ظرفیت ۳۰مگاولت آمپر، شروع عملیات اجرایی پست برق شهرک صنعتی تشبندان محمود آباد، بهشهر و نکا از جمله طرح های مهمی دور اول سفر رئیس جمهور به مازندران برای توسعه زیر ساخت شهرک های صنعتی بود.

اهتمام دولت برای پایان طرح های نیمه تمام بیمارستانی و ورزشی از دیگر مطالبات مردمی در این حوزه به شمار می رود.