دردسر جدید در بازار برنج؛

گرانی شالیکوبی‌ ها، غول آخر کشاورزی در مازندران!

حرف آنلاین: همزمان با آغاز فصل برداشت برنج در مازندران در سال جاری، بحث افزایش حق‌العمل کاری شالیکوبی‌ ها، گلایه کشاورزان را به همراه داشت.

در سال جاری، حواشی بحث واردات برنج، گرانی هزینه‌های کشت تا برداشت برنج و سودبری دلالان از جمله موضوعاتی هستند که انتقاد کشاورزان را در پی داشت حالا گرانی حق العمل شالیکوبی‌ها نیز به آن اضافه شد.

به گفته کشاورز پیشروی ساروی، دستمزد شالیکوبی‌ها در سال ۱۴۰۰، به ازای هر کیسه شلتوک بر مبنای پول حدود ۷۰ هزار تومان آب می‌خورد اما در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰ هزار تومان رسیده است.

جعفر بهاری با بیش از ۴۵ سال سابقه در کشت برنج در ۲۲ هکتار از زمین‌های روستای پنبه چوله ساری در گفت‌وگو با حرف مازندران اظهار کرد: بنده تاکنون ۱۹۸ کیسه شلتوک با میانگین وزن ۸۰کیلو به شالیکوبی فرستادم، قیمت فروش شالی امسال تقریبا از کیلویی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود، ۵۵ تا ۶۰ درصد آن تبدیل به برنج می‌شود، برای هر کیسه باید ۱۱۰ هزار تومان حق العمل شالیکوبی پرداخت کنیم در حالی که سال گذشته ۴۰ هزار تومان کمتر پرداخت می‌کردیم.

کشاورزان سنتی کار بیشتر نگران هستند

وی از برداشت طارم پرمحصول از ۲۰ روز تا یک ماه دیگر خبر داد و گفت: در سال جاری قیمت برنج طارم از ۹۰ هزار تومان تا ۱۱۰ هزار تومان متغیر است، کیفیت آن در بازار پایین و در دستان کشاورزان بالاست، چرا که در بازار برنج ترکیبی ریز و درست از ارقام مختلف عرضه می‌شود، به‌طوری که به جرات میتوان گفت ۹۰ درصد برنج‌های موجود در بازار ترکیبی است.

بهاری با بیان اینکه گرانی هزینه‌ها برای کشاورزان سنتی نمی‌صرفد، یادآور شد: بنده از سال ۱۳۸۴ به سمت تلفیق علم و تجربه در کشت برنج رفتم، به‌طوری که پس از آزمون و خطاها با استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، به این نتیجه رسیدیم که گیاه باید زمان تنش یعنی آبستنی یا همان رویش خوشه با تغذیه مناسب مسلح شود، تا به بالاترین بازدهی و ارزش غذایی برسیم، یعنی اگر در کشت سنتی حدود ۳ هزار تن شلتوک برداشت میشود در این نوع کشت هکتاری ۷ هزار و ۲۰۰ کیلو شلتوک برداشت میشود، به‌نوعی با هزینه‌کرد اضافه حدود ۵ میلیون تومانی در زمان داشت درآمد حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا میکند و این یعنی سود بیشتر، این راهکاری است که منجر به کاهش نگرانی کشاورزان سنتی کار را بابت افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

حق‌العمل کاری شالیکوبی‌ها چقدر گران شد؟ 

معاون امور زراعت و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با حرف مازندران با بیان اینکه دستمزد شالیکاران نرخ معین دارد و سالانه مصوب می‌شود، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰، حق العمل شالیکوبی به ازای هر کیلو شلتوک ۸۵۰ تومان و در سال ۱۴۰۱ کیلویی ۱۴۵ تومان است.

احسان عباسپور یادآور شد: نظارت از تمامی شالیکوبی‌های استان با همکاری اصناف انجام میشود و در صورت تخطی یا افزایش بیشتر از نرخ مصوب برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های قطعات دستگاه‌های برداشت و شالیکوبی افزایش پیدا کرده به‌همراه این موضوع افزایش قیمت‌ها باید در حد معقولی باشد، نمی‌توانیم بگوییم چون قطعات گران شده حتما باید دستمزدها افزایش پیدا کند.

عباسپور با بیان اینکه کشاورزان نگران نباشند، عنوان کرد: ما هم کمک می‌کنیم، به همکارانمان در شهرستان‌ها طی نامه‌ای خواستار نظارت شدیم، کشاورزان شاکی نیز می‌توانند به مدیریت جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها مراجعه کرده و مراتب را اطلاع داده و پیگیری کنند.