در گفت‌وگوی اختصاصی با یک فعال فضای مجازی مطرح شد؛

کم‌کاری؛ عامل ایجاد چالش فضای مجازی

گروه اجتماعی، یک فعال مجازی پیرامون راهکارهایی برای کاهش یا مصون ماندن نوجوانان از آسیب‌های فضای مجازی، بر لزوم توجه و کارکردن روی مثلث قانون‌گذاری، آموزش و والدین تاکید کردو گفت که متاسفانه در این حوزه‌ها کمتر کار شده است.

سید احمد تقیان در گفت‌وگو با حرف آنلاین در خصوص آسیب‌های فضای مجازی به نوجوانان، اظهار کرد: اولا باید ببینیم آیا چیزی که ما به‌عنوان آسیب مجازی از آن یاد می‌کنیم آیا در کشور دیگر هم به همین شکل مطرح است؟ باران را درنظر بگیرید در جنگل اگر جنگل را نابود کنند دیگر سودمند نخواهد بود و تبدیل به سیل می‌شود.

وی افزود: چالش اصلی این است که ما فضایی داریم که اگرچه سودمند است به‌خاطر اینکه کار و محتواسازی درست انجام نشده به آسیب تبدیل شده است، مشکل امروز خطر از دست دادن هویت فرهنگی است.

تقیان با اشاره به راهکارهای پیشگیری از بروز آسیب در فضای مجازی، عنوان کرد: در این حوزه مباحثی همچون قانون‌گذاری، آموزش و اینکه چه کسی قرار است مجری باشد باید مدنظر قرار بگیرد که البته در بحث قانون‌گذاری قانون‌گذار به تنهایی نمی‌تواند کمک‌کننده باشد چرا که روند سرعت تغییرات فضای مجازی بیش از سرعت قانونگذاری است.

این فعال مجازی با بیش از ۱۰ سال سابقه، ادامه داد: از طرفی زمانی که قانون مشخص می‌شود جنبه‌های مثبت و منفی دارد که این کار را برای قانون سخت میکند، از طرفی آموزش هم به تنهایی کمک‌کننده نیست و افراد در سطوح مختلف نمی‌توانند به‌طور یکسان از آموزش‌ها بهره بگیرند به نوعی برداشت همه یکسان نیست که خودش اختلال ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم نظارت، به‌روزرسانی و شکل درست اجرای آموزش، گفت: اگر سوال به این شکل بیان شود که فضای مجازی خوب است اما آسیب‌هایی دارد بهتر است،

این والدین هستند که می‌توانند کمک‌کننده باشند منتها دارای محدودیت‌هایی هستند چرا که به فضای مجازی به‌عنوان یک راه حل نگاه می‌کنند و این نوع نگاه درمانی است.

تقیان با تاکید بر اینکه کمک به خانواده ضرورت دارد تا بتواند توان مالی بیشتری داشته و بتواند جاهای دیگری را تقویت کند، اضافه کرد: موضوع بعدی بحث محتوا است نکته مهم ایجاد محتوای درست جایگزین محتوای دیگر می‌شود، زمانی که یک برنامه تلویزیونی خوب همچون عصر جدید پخش می‌شود استفاده از فضای محازی کمتر می‌شود، بحث سوم نقش شبکه اجتماعی در زندگی روزمره است اگر بتوانید فعالیت‌های دیگر را جایگزین کنید استفاده از فضای مجازی کمتر می‌شود که متاسفانه در این بخش کم کار کردیم.

این فعال در حوزه مجازی با بیان اینکه شبکه اجتماعی هزینه کمی دارد و در دسترس بوده و استفاده از آن راحت تر است، گفت: این‌ها باعث استفاده بیشتر می‌شود، بحث لذت شبکه اجتماعی آسیب دیگری اشت که در حوزه‌های دیگر سخت بهدست می‌آید لذت‌های موقت همچون لایک کردن و دیده شدن و غیره که در این رابطه باید بتوانیم جاها و فضاهای دیگری ایجاد کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که در بخش قانون‌گذاری کسانی که در این حوزه نقش موثر و فعال داشته می‌توانند کمک کنند، دولت نیز میتواند راه را هموار کند تا والدین توسط قانون قانع شده و مجاب شوند و بدانند که آسیب‌های این فضا  شامل؛ کاهش اعتمادبه‌نفس، از دست دادن ارزش‌ها، انزوا، پرخاشگری، از دست دادن قدرت مدیریت زمان، افسردگی، افزایش حس مقایسه‌گری، بازماندن از رقابت‌ها و غیره است.