گزارش حرف از شورای برنامه‌ریزی استان؛

چالش اعتبارات جذب نشده و تغییرکاربری مجاز در مازندران

ساری-خبرنگار حرف| تغییر کاربری زمین های کشاورزی، اعتبارات جذب نشده و واحدهای تولیدی نیمه تمام از مهم ترین مسائل و چالش های پیش روی استان مازندران است که در شورای توسعه و برنامه ریزی استان مازندران مورد بحث قرار گرفت.

ساری-خبرنگار حرف| در جلسات اخیر استانداری مازندران، تغییر کاربری زمین های کشاورزی، اعتبارات جذب نشده و واحدهای تولیدی نیمه تمام از مهم ترین مسائل و چالش های پیش روی استان مازندران است که در جلسه اخیر شورای توسعه و برنامه ریزی استان مازندران مورد بحث قرار گرفت.

 

دستگاه های بی توجه به اعتبارات

 

فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران در این جلسه با بیان اینکه فرمانداران باید ظرف مدت ده روز پروژه ها را مشخص به سازمان مدیریت ابلاغ کنند که در محدود زمانی 10روزه مبادله موافقت نامه به انجام برسد، گفت: این امر در راستای انضباط بودجه ای، تخصیص و جذب اعتبارات به موقع مهم است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات مصوب ابلاغ شده به دستگاه ها در انتظار مبادله موافقت نامه هاست، گفت: برخی دستگاه ها هنوز مبادله موافقتنامه در سامانه ها را انجام نداده اند و تاکید جدی وجود دارد که انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران تصریح کرد: اکثر دستگاه ها بحث ورود اطلاعات در سامانه را انجام نداده اند و این در جذب اعتبارات و تاخیر پروژه ها موثر باشد.

وی گفت: تنها 15درصد اعتبارات وارد سامانه موافقت نامه ها شده است و نگرانی وجود دارد که تخصیص اعتبار به استان صورت گیرد چون برنامه ای وجود ندارد نمی توانیم آن را به دستگاه ها ابلاغ کنیم.

 

گلایه استاندار مازندران از جذب نشدن 25 درصد اعتبارات

 

استاندار مازندران بر لزوم اهتمام بیشتر مسئولان دستگاه‌های اجرایی برای جذب باقیمانده اعتبارهای تا پایان سال مالی جاری تاکید کرد و گفت که در بررسی‌ها ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از اعتبارهای عمرانی استان برابر با ۲۵ درصد آن تاکنون جذب نشده است.

یوسف نوری در این نشست با بیان اینکه مسئولان دستگاه های اجرایی باید نسبت به جذب باقیمانده اعتبارات و همچنین مبادله موافقت‌نامه ها برای اجرا و تکمیل طرح های عمرانی اهتمام بیشتری داشته باشند، بر لزوم تهیه و تدوین جدول زمانبندی شده برای اجرای طرح های عمرانی تاکید کرد و افزود: تنها در این صورت می توانیم تصمیم گیری درست و منطقی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در مقایسه با سایر دستگاه های اجرایی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ۸۵، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ۸۱، راهداری با ۵۹ و انتقال خون با ۵۵ درصد، بیشترین میزان اعتبارات جذب نشده در استان را به خود اختصاص داده اند.

 

چالش تغییر کاربری های با مجوز

 

سردار مسلمی فرمانده سپاه کربلای مازندران نیز در سخنانی با تاکید بر ضرورت نظارت دستگاه ها  در زمینه واگذاری زمین به واحدهای تولیدی اظهار کرد: با وجود شهرک های صنعتی در استان چرا زمین هایی خارج از شهرک به این افراد واگذار شده است.

وی با اعلام اینکه این زمین ها غالبا، زمین های درجه یک و دو کشاورزی است، گفت: تمامی این زمین ها توسط سازمان صمت مجوز داده شده است.

مسلمی با اشاره به اینکه همه از تغییر کاربری زمین های کشاورزی گلایه دارند اما همچنان در این زمین ها مجوز صادر می شود، گفت: در شهرستان عباس آباد 6هزار خانه خالی وجود دارد که باید مطالعاتی صورت گیرد که چرا این میزان ساخت ویلا دراین شهرستان مجوز گرفته است.

وی یادآور شد: بسیاری از پروژه ها سرانجامشان مشخص است و بعدها دستگاه نظارتی واکنش نشان خواهد داد که معتقدیم بسیاری از این پروژه ها پیش از انجام باید تکلیف آن مشخص شود.

 

به دنبال سرمایه گذاران با اهلیت

 

نوری استاندار مازندران نیز در این بخش بر لزوم توجه به طرح آمایش سرزمین برای اجرای طرح های عمرانی مختلف در مازندران تاکید کرد و گفت که طرح های سرمایه ای باید به اهل آن واگذار شود و سرمایه گذاران بخش خصوصی باید از اهلیت لازم برخوردار باشند.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای کامل تعهدات طرح خود در طرح های سرمایه ای باید از تمکن مالی لازم برخوردار باشند تا بتوانند طرح را در زمان مقرر تکمیل کنند.

مقام عالی دولت در مازندران، لازمه اجرای صحیح طرح های اقتصادی و تولیدی را نیازسنجی درست و منطقی عنوان کرد و افزود: در صورت تشکیل و تکمیل زنجیره و خوشه های کوچک بین واحدهای تولیدی و اقتصادی و حمایت از شرکت های دانش بنیان، بسیاری از مشکلات فراروی این واحدها رفع خواهد شد
نوری با بیان اینکه راه اندازی کسب و کارهای کوچک به شرط ایجاد و تکمیل زنجیره ها در این استان مورد حمایت است، خاطرنشان کرد: یکی از ملاک های ارزیابی مدیران دستگاه های اجرایی استان، تلاش و اهتمام آنان برای جذب اعتبارات عمرانی است.

استاندار مازندران ، شمار طرح های عمرانی نیمه تمام در این استان را ۲ هزار و ۶۰۰ طرح ذکرکرد و گفت: رسوب اعتبارات عمرانی در دستگاه های اجرایی استان یک آفت بزرگ است و مدیران باید با استفاده از تمام امکانات و ظرفیت های موجود، علاوه بر پیگیری مداوم از وزارتخانه برای جذب اعتبارات تلاش شبانه روزی داشته باشند.

نوری با تاکید بر نظارت بیشتر در اجرای مصوبات تغییر کاربری و واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تصریح کرد: انحراف بودجه و تغییر کاربری‌های برخی طرح‌های مجوزدار در استان به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و نظارت ها در این بخش باید تقویت شود.

 

پروژه های نیمه تمام دردسرساز

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران نیز در این بخش با اشاره به اینکه تکلیف اراضی درجه یک و دو مازندران در برنامه آمایش سرزمین استان مازندران تعیی شده است و زمین ها در آن قالب واگذار شده است، گفت: این اراضی به بخش هایی واگذار شده است که هنوز نتوانسته اند طرح ها را تکمیل کنند از این رو باید از دستگاه ها پرسید چرا وقتی طرح نیمه تمام وجود دارد، درخواست طرح های جدید را اعلام می کنند.

وی با بیان اینکه نظارت برخی دستگاه بر پروژه هایی که درخواست داده اند اندک است، گفت: بسیاری از پروژه های درخواست شده براساس سند آمایش سرزمین نیست و اشباع شده یا زنجیره آن در استان وجود ندارد که باید دستگاه ها در این زمینه مطالعات و دقت مناسبی انجام دهند.