پشت‌پرده مافیای واردات “محصولات تراریخته پرخطر”

عضو هیئت رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق در ممنوعیت واردات محصولات تراریخته گفت: شاهدیم چهره‌هایی که تا دیروز سنگ تولید ملی را به سینه می‌زدند، امروز با تمام قوا و علنی در مقابل این مصوبه مجلس قد علم کرده‌ند!! دکتر آزاد عمرانی در گفت‌وگو با تسنیم درباره چرایی مخالفت […]

عضو هیئت رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق در ممنوعیت واردات محصولات تراریخته گفت: شاهدیم چهره‌هایی که تا دیروز سنگ تولید ملی را به سینه می‌زدند، امروز با تمام قوا و علنی در مقابل این مصوبه مجلس قد علم کرده‌ند!!

دکتر آزاد عمرانی در گفت‌وگو با تسنیم درباره چرایی مخالفت صریح چهره‌های اصلی واردکننده محصولات تراریخته با مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 1397 مبنی بر ممنوعیت واردات هرگونه محصولات تراریخته بدون مجوزهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی، سازمان‌های حفاظت محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل اظهار کرد:  متاسفانه شاهدیم جریان و چهره‌هایی که تا دیروز سنگ تولید ملی محصولات تراریخته را به سینه می‌زدند و فریاد وامصیبتا سر می‌دادند که “سالهاست میلیاردها دلار واردات تراریخته انجام می‌دهیم و چرا نباید تولید ملی داشته باشیم،” به یک باره از ادعای تولید  به سنگر واردات تراریخته‌ها تغییر کاربری داده‌اند!

وی افزود: حقیقت این است که از ابتدا عده‌ای انگشت‌شمار دانشمند‌نما، تولید را مستمسک قرار داده بودند تا مسیر پرسود تجارت محصولات تراریخته شامل واردات محصول، بذر، علفکش‌ها و سایر نهاده‌های مرتبط با محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی را هموار کنند اما خوشبختانه نقاب از چهره این جماعت اندک برداشته شد و حقیقت و ماهیت این معدود افراد برای ملت ایران و نمایندگان محترم مجلس افشا شد.

وی تصریح کرد: بیش از یک دهه است که محصولات تراریخته بدون رعایت برچسب‌گذاری و اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان ایرانی، به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم وارد سفره مردم کشورمان شده‌ است؛ بدیهی است که وقتی نظارت واقعی بر واردات محصولات تراریخته وجود نداشته باشد، واردکنندگان و بازرگانان در بازار جهانی به سراغ محصولات ارزانتر خواهند رفت؛ بعضاً حتی شاهدیم برخی از بازرگانان و واردکنندگان، فرق محصول طبیعی و دستکاری شده ژنتیکی را نمی‌دانند! اینکه معدود افرادی در درون حاکمیت بیایند تراریخته‌ها را تشویق و تبلیغ کنند جای سئوال دارد!

عمرانی گفت: چرا بدون ارزیابی مخاطرات، تراریخته‌ها بدون برچسب‌گذاری و رعایت آزمایشهای ایمنی زیستی وارد کشور می‌شود؟ چرا اجرای قانون برنامه ششم کشور برای ارزیابی مخاطرات محصولات دستکاری شده ژنتیکی مغفول مانده است؟

*آیا قشر ضعیف محکوم به مصرف غذای مشکوک است

وی به برخی صحبتهای حامیان واردات محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: استدلال دیگر موافقان واردات محصولات تراریخته این است که: “اگر تعرفه واردات این محصولات بالا رود، قشر ضعیف و آسیب‌پذیر با مشکلاتی مواجه خواهد شد”. اما پرسش ما این است که “آیا قشر ضعیف محکوم به مصرف غذای مشکوک و خطرناک برای سلامتی است؟ آیا یک کارگر محکوم به خریداری و مصرف محصولات تراریخته یا تولیدات دامی تراریخته است؟ افزایش قدرت خرید و دسترسی مردم به تغذیه سالم یک وظیفه حکومتی است نه اینکه صورت مسئله پاک شود و به جای فقرزدایی جامعه را دوقطبی کنیم، به طوریکه اقشار کم‌درآمد محکوم به مصرف غذای مشکوک باشند و متمولان محصولات سالم و ارگانیک مصرف کنند.

مغایرت مصوبه اخیر هیئت دولت با قانون ایمنی زیستی

عمرانی تصریح کرد: ضمن اینکه این مصوبه مغایر با قانون ایمنی زیستی است زیرا ماده 2 این قانون بحث تولید و واردات و امور مرتبط با این مسئله را از بخش دولتی سلب می‌کند و به بخش غیر دولتی واگذار می‌کند یعنی دولت باید قانونگذار باشد نه اینکه در جهت تبلبغ و ترویج تراریخته‌ها ورود یابد.عضو هیئت رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار کرد: در مورد تبلیغ محصولی که مخاطرات احتمالی دارد، آیا دولت تضمین می‌دهد که خطر و ضرری وجود نداشته باشد و اگر ضررهای تراریخته‌ها همانند دیگر کشورها مشخص شد، دولت چه جوابی برای این مصوبه دارد ضمن اینکه در شان دولت نیست که نسبت به کالا یا محصول اینچنینی ورود کند و قانون برنامه ششم تکلیف را مشخص کرده است.