وصول ۶۴۰۰ میلیاردتومان مالیات در مازندران/ مردم از محل هزینه درآمد مالیاتی خبر ندارند

مدیر کل امور مالیاتی استان مازندران گفت: سال گذشته ۶۴۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شد که حدود ۹۵ درصد درآمد استان بوده است.

به گزارش حرف آنلاین، محسن اسلامی مدیر کل امور مالیاتی استان مازندران در نشست خبری روز خبرنگار با اشاره به اینکه ۶۱ درصد مالیات های گذشته مستقیم بوده و ۳۹درصد نیز ارزش افزوده بوده است، اظهار داشت: ۹۴۲ میلیارد تومان نیز عوارض وصول شد که بین‌شهرداری ها و دهیاری هه توزیع شد.

وی با بیان اینکه، در چهارماهه امسال نیز ۲۶۰۰‌میلیارد تومان مالیات وصول شد که ۵۸ درصد رشد داشته است، افزود: مودیان حقیقی در خرداد امسال بالغ بر ۳۰۰ هزار اظهارنامه ارائه کردند.

اسلامی با اشاره به اینکه تحریم ها موجب شده که وابستگی بودجه به درآمدهای مالیاتی افزایش یابد، تصریح کرد: هم مالیات های مستقیم و هم مالیات های درآمدی گمرکی افزایش یافته و درآمدهای مالیاتی حتی از درآمدهای فروش دارایی نیز پیشی گرفته که نشان دهنده اهمیت و نقش مالیات در توسعه کشور است.

به گفته وی، در سنوات گذشته بخش قابل توجهی از درآمد کشور از طریق فروش نفت بود و این مطلب که نگاه همه مردم به مالیات تغییر یابد. باید به این فکر کنیم که مالیات جزو درآمد ملی است که به خود جامعه برمی گردد و مجدد برای مردم هزینه می شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان مازندران به ضرورت ترویج فرهنگ مالیاتی اشاره کرد و گفت: گلایه هایی از برخی مسولین وجود دارد که با وجود نقش مهم درآمد مالیاتی برای این پروژه ها در حوزه شهر و روستا، اما هیچ اشاره ای به نقش مالیات نمی شود، اگر این تبلیغ صورت بگیرد و مردم متوجه نحوه هزینه مالیات در کشور شوند، بسیاری از مشکلات مربوط به فرهنگ پرداخت مالیات برطرف می شود.

وی ادامه داد: مرکز مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی شکل گرفته و موفق به شناسایی مودیان جدید مالیاتی شدیم که در یکسال اخیر این عدد به ۱۱۰ هزار مودی رسید. در گذشته مبانی‌مالیاتی انقدر شفاف نبود اما به دلیل افزایش آمار و اطلاعات، دریافت مالیات عادلانه تر شده است و مودیان می توانند از جزئیات مطلع شوند.