محسن اسلامی ورکی خواستار فرهنگ‌سازی در حوزه مالیات شد

حرف آنلاین: پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰ بود که پس از ۷ سال سرپرست اداره کل امور مالیاتی مازندران طی حکمی از سوی داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، معرفی شد.

در مراسم معارفه محسن اسلامی ورکی، معاون توسعه مدیریت و منابع، مدیرکل حراست سازمان امور مالیاتی، رییس مرکز حراست سازمان مالیاتی کشور، مدیرکل امور اقتصاد و دارایی، مدیرکل سابق کل امور مالیاتی، معاونین سرپرستی اداره کل درآمد های مالیاتی استان و روسای امور مالیاتی مرکز استان حضور داشتند.

پیش از این علی اکبر حمزه‌ای از دوم اردیبهشت سال ۱۳۹۳ مدیرکلی امور مالیاتی مازندران را برعهده داشت.

اسلامی ورکی اهل روستای ورکی از بخش کلیجارستاق ساری پیش از این معاون مدیرکل امور مالیاتی مازندران و ریاست اداره امور مالیاتی شهرستان قائمشهر را در کارنامه داشت.

رشد ۶۸درصدی درآمدهای تعیین شده در بودجه سال قبل

وی در اواخر خرداد ماه ۱۴۰۱، طی نشستی با نماینده ولی فقیه در مازندران اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰ در قانون بودجه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای مازندران درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده بود، که وصولی استان چهار هزار و ۷۰۰میلیارد تومان مالیات داشتیم یعنی اینکه رشد ۶۸درصدی نسبت به درآمدهای تعیین شده در بودجه و تحقق ۱۳۰درصدی را شاهد بودیم.

اسلامی ورکی يكی از مشكلات موجود بر سر راه وصول ماليات را بحث فرهنگ‌سازی دانست و گفت که متأسفانه مردم نمی‌دانند مالیات‌های پرداخت‌شده از سوی آنان كجا هزينه می‌شود.

به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان مازندران، این استان از نظر میزان وصولی مالیات مستقیم و غیرمستقیم از ابتدای فروردین تا پایان بهمن سال جاری جزو پنج استان برتر کشور بوده است.

نکته جالب اینکه در دوره مدیریتی وی دولت سیزدهم دست به اقدامی مهم برای ترویج عدالت در حوزه مالیات زد که البته این اقدام حواشی های زیادی را به دنبال داشته و هنوز هم دارد.

عدالت مالیاتی مهمترین دغدغه

محسن اسلامی ورکی در آخرین مصاحبه خود درباره بحث احراز هویت الکترونیکی همه کسانی که دستگاه پوز استفاده می‌کنند تاکید کرد که عدالت مالیاتی مهمترین دغدغه ما است و شایعه‌ای مبنی بر اخذ مالیات از مردم در استفاده دستگاه پوز منتشر شد که واقعیت ندارد.

به اذعان وی مالیاتی از مردم بابت پرداخت از طریق دستگاه پوز دریافت نمی‌شود، تراکنش تجاری مشاغل را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد از طرف افرادی که فرار مالیاتی دارند ترویج می‌شود.

اسلامی ورکی همچنین تاکید کرد که عدم وجود دستگاه پوز، دریافت وجه نقد و فرار مالیاتی به سامانه سازمان با حراست اداره کل اطلاع داده شود.

سرپرست اداره کل مالیاتی مازندران همچنین اعلام کرد که در کشور ۱۳ میلیون دستگاه پوز وجود دارد که در حال تعیین وضعیت و اتصال به درگاه مالیاتی هستتد.