احمد وحیدی به مازندران سفر کرد؛

جزییات سفر وزیر کشور به مازندران

حرف آنلاین: احمد وحیدی با استقبال استاندار وارد مازندران شد.

وزیر کشور با استقبال سید محمود حسینی پور، برخی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی ، معاونین استاندار ،فرمانداران ومدیران دستگاه های اجرایی استان از طریق فرودگاه شهدای نوشهر، وارد مازندران شد.

وزیر کشور به منظور بازدید از چند مرکز اقتصادی صنعتی و شرکت در برنامه های اقتصادی اجتماعی در غرب استان،وارد مازندران شد.

*الحاق ۲۰۰ هکتار زمین به بندر نوشهر برای جذب سرمایه‌گذار

وی در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی نوشهر در بدو ورود به مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سرمایه گذاری‌های شرکت‌های بخش خصوصی مطلوب بود، اظهار کرد: نخستین مشکل این بندر کمبود زمین برای توسعه اقتصادی بیشتر بوده که قرار است ۲۰۰ هکتار به مساحت آن افزوده شود.

 وحیدی افزود: دوم مشکل بندر نوشهر پایین آمدن بیش از یک متری سطح آب دریای خزر در این منطقه است که با تدارک امکانات بیشتر برای لایروبی می‌توان این مشکل را هم برطرف کرد.

وی ادامه داد: رسوب گیری شدید و نبود ادوات لایروبی پهلوگیری کشتی‌ها را در آینده دچار مشکل خواهد کرد که به استاندار دستور داده شد اقدامات لازم را در راس برنامه‌های خود قرار دهد.

وزیر کشور افزود: قرار است بعد از لایروبی بندر امیرآباد لایروبی بندر نوشهر انجام گیرد.

احمدی با اشاره به مشکلات ناشی از کاهش سطح آب در حاشیه دریا، گفت: در این زمینه باید به طور بلندمدت فکر کرد که لایروبی مناسبی انجام شود که بندر در آینده دچار مشکل نشود.

وی خاطر نشان کرد: جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ناشی از کاهش سطح آب از جمله موضوعاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

*نباید در واردات و صادرات به یک کشور وابسته باشیم

احمد وحیدی در همایش چشم انداز توسعه مازندران با رویکرد رشد هشت درصدی اقتصادی در نوشهر گفت: یک کشور ممکن است به هر دلیلی برای وارد نکردن کالا ایرانی به کشورش یا صادرنکردن کالای خود به کشورمان بهانه ای بیاورد و مشکل درست کنند در آن صورت کشاورز و باغدار ایرانی دچار مشکل می‌شود.

او بر لزوم تنوع بخشی در مبادی وارداتی و مقاصد صادارتی کشور تاکید کرد و گفت: اگر صادرات و واردات ما به یک کشور وابسته شود حتما مشکل ایجاد خواهد شد.

وزیر کشور گفت: تولید در کشور نیز با مسیر صادرات باید عجین شود وگرنه افزایش تولید در کشور بدون در نظر گرفتن بازارهای صادراتی متنوع ایجاد مشکل خواهد کرد.

ممنوع شدن صادرات کیوی ایرانی به هندوستان و فلفل دلمه ای به روسیه دو اتفاق تلخی بود که پارسال در بخش صادرات محصولات کشاورزی کشور افتاده بود.

مقامات هندوستان وجود شپشک در یک محموله کیوی ایرانی و مسئولان قرنطینه کشاورزی روسیه نداشتن استاندارد های لازم برای کیوی ایرانی را علت ممنوعیت واردات فلفل دلمه‌ای و کیوی ایرانی اعلام کرده بودند.

وحیدی گفت: در داخل کشوری کمبودی در زمینه اقلام وجود ندارد اما متأسفانه به دلیل اختلاف قیمت‌ها، مقداری زیادی به صورت غیرقانونی از مرزها خارج شدند که ستاد مبارزه با قاچاق کالا برخورد با آن را در دستور کار قرار داده است.

او می گوید: ممکن است برخی‌ها اقلام و کالاها را نگه داشتند تا با قیمت‌های جدید به بازار عرضه کنند و اگر خلاف ضابطه باشد، احتکار محسوب و با آن برخورد می‌شود.

وزیر کشور گفت: وزارت جهادو صمت به دنبال آن هستند تا کمبودهای کالایی را جبران کنند و از نظر موجودی کالا در کشور کمبودی نداریم.
وزیر کشور ایجاد سامانه‌ای هوشمند برای بررسی قابلیت‌ها و فرصت‌های توسعه دراستان ها را از برنامه‌های اصلی و پیشنهادی دولت اعلام کرد و گفت: وزارت کشور پیشنهاد کرده است صندوق توسعه استانی ایجاد و طرح‌های توسعه‌ای نیز با توجه به نیاز استانی تعریف شود.

راه‌اندازی صندوق توسعه استان‌ها با هدف استفاده از ظرفیت‌های بومی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی این امکان را برای استان‌ها فراهم می‌کند تا منابع و اعتبارات بر اساس شاخص‌های درون استانی توزیع و درآمد‌هایی که وارد این صندوق می‌شوند نیز با نظر مسئولان استانی در مسیر توسعه زیرساختی استان هزینه شود.

وزیر کشور گفت: نبود بنگاه‌های بزرگ اقتصادی حتی کشور را در استفاده از فرصت‌های تجاری منطقه بی بهره کرده است که برای مازندران تامین زیرساخت‌ها در توسعه بخش کشاورزی از جمله گل و گیاه مورد نظر است.

او می گوید: دولت از تولید کنندگانی که با کمترین منابع تولید می‌کنند هم با پرداخت تسهیلات وهم آسان سازی صادرات حمایت می‌کند.

* مازندران؛ ظرفیت های متنوع و بالایی برای توسعه دارد

احمد وحیدی، وزیر کشور در این جلسه با تاکید بر اینکه حکمرانی استانی باید مبنای برنامه ریزی برای رشد اقتصادی باشد، توجه به تنوع مقاصد صادراتی برای صادرات محصولات را هم ضروری دانست. ‎

وی تصریح کرد: فعالان اقتصادی و مسئولان استانی با توجه به ظرفیت های موجود و مزیت های استانی می توانند برنامه ریزی و طراحی انجام دهند.

*تاکید بر مدیریت هوشمند

وی با اشاره به هدف گذاری رشد ۸ درصدی اقتصادی برای استان مازندران اظهار کرد: ما باید سهم هر بخش را در این برنامه مشخص کنیم. یک سامانه هوشمند لازم است که استان را مدیریت کند. استان هوشمند همه برنامه ها را مشخص می کند. وقتی مدیریت هوشمند در استان فعال شود، موضوعی دچار غفلت نمی شود و همه چیز به طور شفاف حرکت می کند.

وزیر کشور با بیان اینکه در برخی استان ها، حدود ۶۰ درصد منابع بانکی به دلیل فقدان طرح مناسب و عدم استفاده از آن، بازگشت می خورد، ادامه داد: آن کسی که باید مراقبت کند تا این منابع در استان هزینه شود، مدیریت هوشمند است.

وحیدی اضافه کرد: سرمایه گذاری قابل جذب در بخش خصوصی وجود دارد اما ممکن است آنها نسبت به امنیت سرمایه گذاری نگرانی داشته باشند که موظفیم در این زمینه اقدام لازم را انجام دهیم.

*لزوم تنوع مقاصد صادراتی

وزیر کشور با اشاره به اینکه برخی کسب و کارها نیازمند نظارت های پسینی است، اظهار کرد: ما باید یک برنامه همگانی برای رشد و جهش اقتصادی در نظر بگیریم.

وحیدی خاطرنشان کرد: شرکت ها و هلدینگ ها با یک کار تیمی در سطح استان، می توانند یک کار مشترک اقتصادی را پیش ببرند. برای این کار، لازم است زیر ساخت های اقتصادی استان اصلاح شود.

وزیر کشور عنوان کرد: این زیرساخت ها برای جهش استانی بسیار اهمیت دارد. اگر اقتصاد کشاورزی به صورت دانش بنیان باشد، درآمدزایی بسیار عظیمی ایجاد خواهد شد. استان مازندران ظرفیت گل و گیاه و همچنین خاویار دارد که می تواند منابع تجاری عظیمی برای استان ایجاد کند.

وحیدی با تاکید بر لزوم هدف گذاری صادرات برای استان مازندران، گفت: همانطور که نباید در واردات به یک کشور وابسته شویم، در صادرات هم نباید به یک کشور بسنده کنیم. از این رو، تنوع مبادی وارداتی و همچنین تنوع مقاصد صادراتی لازم است.

وی همچنین اهمیت دادن به استانداردهای تولیدات محصولات کشاورزی را ضروری دانست و افزود: البته در برخی مقاطع، مسایل سیاسی کشور مقصد، مشکلاتی را برای صادرات تولیدهای کشاورزی ایجاد کرده است.

وزیر کشور بر ارتقای صنعت سبز در استان مازندران تاکید کرد و یادآور شد: مازندران ظرفیت مناسبی برای گردشگری هم دارد که باید آورده گردشگری برای استان را محاسبه کرد.

وحیدی ادامه داد: استان مازندران ظرفیت های خوبی دارد، دولت و شخص رئیس جمهوری هم برای توسعه و پیشرفت بسیار جدی هستند. برای مازندران باید اقتصاد جنگل، اقتصاد دریا، اقتصاد گردشگری، اقتصاد کشاورزی و اقتصاد صنعت سبز تعریف شود و برای تحقق آن تلاش گردد.

احمد وحیدی صبح امروز برای انجام سفر یک روزه وارد مازندران شد و در نخستین برنامه از بندر نوشهر بازدید کرد و در این بازدید از افزایش ۲۰۰ هکتاری به مساحت این بندر قدیمی و لایروبی آن خبر داد.

بازدید هوایی از سواحل غرب مازندران، بازدید از چند شرکت صنعتی در سلمان شهر، حضور در یادواره خلبان شهید شیروی در شیرود و حضور در جلسه شورای تامین برای پی گیری معضل کوه خواری و جنگل خواری در تنکابن از دیگر برنامه‌های سفر وزیر کشور به مازندران بود.