معادن رستمكلا، خوراك لذيذ سودجويان

حرف آنلاین: برداشت بی رویه و بدون نظارت از معادن شهر رستمکلا موجب همسطح شدن کامل چند کوه بزرگ با سطح زمین و وارد شدن آسیب های غیرقابل جبران به محیط زیست این منطقه در سال های اخیر شده است .وجود معادن فراوان ، دیگر ویژگی بارز شهر رستمکلا است که متاسفانه عده ای سودجو […]

حرف آنلاین:

برداشت بی رویه و بدون نظارت از معادن شهر رستمکلا موجب همسطح شدن کامل چند کوه بزرگ با سطح زمین و وارد شدن آسیب های غیرقابل جبران به محیط زیست این منطقه در سال های اخیر شده است .وجود معادن فراوان ، دیگر ویژگی بارز شهر رستمکلا است که متاسفانه عده ای سودجو و فرصت طلب از نبود نظارت استفاده کرده و با شدت فراوان مشغول بهره برداری از این معادن هستند. معادن سنگ شهر رستمکلا، به موازات جاده سراسری ساری به مشهد قرار دارد. بهره برداری از این معادن به حدی گسترده است که در چند سال اخیر چند معدن بزرگ که همانند کوهی بزرگ در مقابل دیدگان مردم این شهر قرار داشت به طور کلی نابود و با برداشت کامل از آن، با سطح زمین برابر شد. این روند البته در حال حاضر نیز ادامه دارد و ظاهرا هیچ برنامه ای برای جلوگیری از فعالیت و بهره برداری از این معادن وجود ندارد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بهشهر با قبول بهره برداری بی رویه از معادن شهر رستمکلا گفت : با بررسی های به عمل آمده مشخص شد که بیش از 70 درصد کسانی که در حال بهره برداری از این معادن هستند ، فاقد مجوز قانونی بوده و به صورت غیرقانونی در حال دست درازی به طبیعت این منطقه هستند. حسن ژولیده افزود : این افراد به تذکرات فراوان برای مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت برای کسب مجوز توجهی نکرده و هیچ واهمه ای نیز از برخورد احتمالی قانون ندارند.

* ضعف در نظارت

بخشدارمرکزی بهشهر نيز با قبول وجود ضعف در نظارت در این بخش وعده داد بزودی و با تشکیل کارگروه تخصصی ، نحوه فعالیت کسانی که در حال بهره برداری از معادن رستمکلا هستند بازبینی شود. مجتبی اسدی گفت : متاسفانه این افراد از خلاء نبود نظارت در معادن این شهر استفاده کرده و با تجاوز به حریم طبیعت ،صاحب سرمایه های هنگفتی شدند. تعدادی از این بهره برداران که دارای مجوز قانونی برداشت معدن هستند نیز به تعهدات خود عمل نکرده و هیچ سود و نصیبی را به شهر رستمکلا که بیشترین آسیب را از این تجاوز تحمل می کند ، نمی دهند.

مسموم شدن آب های سطحی و زیرزمینی، از بین رفتن اکوسیستم طبیعی منطقه، تخریب مراتع و مزارع و تهدید جدی چشمه سارها و آب های زیرزمینی، از بین رفتن شرایط زیست محیطی برای ساکنین منطقه، به خطر افتادن زندگی جانوری و گیاهی و صد ها موردی که بر کشاورزی و دامپروری منطقه اثرات سوء می گذارد، از پیامد های فعالیت بی حد این معادن است.

یک فعال محیط زیست در شهر رستمکلا در اين خصوص گفت : چشم انداز های زیبای رستمکلا بخش قابل توجهی از ظرفیت های عظیمی است که می توانست نقش حیاتی در توسعه این شهر کوچک ایفا کند اما امروز رستمکلا را نه با شهر تاریخی گوهرتپه بلکه فقط با مظاهر ویرانی وآلودگی چون معادن می شناسند. مرتضی حسینی افزود : متاسفانه با وجود همه آسیب هایی که به این شهر وارد شد ، این معادن در بهبود وضع معیشتی مردم کوچکترین نقشی ایفا نکرده اند.

رستمکلا با داشتن آب و هوای کوهستانی و صد ها چشمه آب قابل شرب و مراتع متراکم و فراوان می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و شکوفایی منطقه، در توسعه صادرات دامی و کشاورزی نقش ارزنده ای ایفا کند.

* كوتاهي متوليان معدن

نماینده مردم بهشهر ، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی و دبیر مجمع نمایندگان مازندران هم با پذیرش این مشکلات ، خواستار جلوگیری از برداشت بی رویه معادن واقع در مسیر جاده بین المللی در محدوده شهر رستمکلا و نظارت بیشتر بر فعالیت بهره برداران این معادن شد. احمدعلی مقیمی گفت : بهره برداری بی رویه از معادن سنگ شهر رستمکلا که در مجاورت جاده بین المللی شرق به غرب کشور واقع است ، چهره زشتی به این منطقه داده است. وی افزود : بر اساس قانون ، بهره برداران معادن موظفند پس از اتمام بهره برداری ، زمین های مورد استفاده را تسطیح کرده ، درختان سازگار با محیط در آن بکارند ، اما نظارت ضعیف سبب شد تا بهره برداران معادن در این منطقه به وظیفه قانونی خود عمل نکنند.

نماینده مردم بهشهر ، نکا و گلوگاه در مجلس از نظارت مسوولان شهرستان گلوگاه بر استخراج معادن قدردانی کرد و گفت : با وجود این که برای بهره برداری از معادن حاشیه جاده بین المللی در محدوده گلوگاه پروانه صادر شده ولی مسوولان شهرستان به مالکان اجازه چنین کاری را ندادند.

شهردار رستمکلا نیز غفلت سازمان های متولی بهره برداری از معادن را دلیل اصلی تداوم این مساله و پایمال کردن دائمی حقوق مردم این شهر دانست. سیدعلی برهانی اظهار کرد : بهره برداری از معادن رستمکلا ، قدمتی بیش از 50 سال دارد و در این مدت بهره برداران که اغلب آن ها مجوز قانونی ندارند، تلاشی شبانه روزی برای تجاوز به طبیعت منابع طبیعی این شهر انجام می دهند. وی بیان کرد : در حال حاضر از 10 معدن موجود در رستمکلا ، کارگران در چهار معدن مشغول بهره برداری هستند که اغلب آن ها نیز جوازی برای بهره برداری از سازمان صنایع و معادن ندارند. شهردار رستمکلا افزود : این بهره برداران در حدود سه کیلومتر مربع مشغول بهره برداری از معادن سنگ آهک این شهر هستند.

در این بخش ، کوه های پر از پوشش گیاهی مناطق جلگه ای مازندران جای خود را به ماشین آلات در حال بهره برداری و زمین های مسطحی دادند که تا چند سال قبل ، انبوهی از درختان در آن وجود داشت . حالا از آن همه طبیعت بکر و زیبا ، فقط مشتی سنگ و خاک بر جای مانده است و نمایی که هیچ شباهتی به مازندران همیشه سبز ندارد . چه کسی باید پاسخگویی منابع طبیعی نابود شده این شهر باشد؟

گزارش – میثم محسنی کوتنایی