مرکبات هم جشنواره ای شد

حرف آنلاین: رتبه یک مازندران در تولید مرکبات و جایگاه ویژه قائم شهر در تولید این محصول باعث شد تا قائم شهری ها به فکر راه اندازی یک جشنواره برای این میوه باشند. این جشنواره ضمن اینکه می تواند مسائل مربوط به تولید و بازار این محصول را تحت الشعاع قرار دهد، قائم شهر صاحب […]

حرف آنلاین: رتبه یک مازندران در تولید مرکبات و جایگاه ویژه قائم شهر در تولید این محصول باعث شد تا قائم شهری ها به فکر راه اندازی یک جشنواره برای این میوه باشند. این جشنواره ضمن اینکه می تواند مسائل مربوط به تولید و بازار این محصول را تحت الشعاع قرار دهد، قائم شهر صاحب یک جشنواره دیگر می نماید.براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی 55 درصد معادل دو و نیم میلیون تن مرکبات کشور در مازندران تولید می شود و این موضوع باعث شده تا مسئولان برای تکمیل و ایجاد  زنجیره کامل و صحیح تولید تا مصرف این محصول دغدغه داشته باشند. جدای از اینکه متولیان تا کنون موفق بودند یا نه؛ حمایت سازمان جهاد کشاورزی مازندران از برگزاری این جشنواره ملی در محل نمایشگاه های بین المللی مازندران در قائم شهر قابل تقدیر است. نشست هماهنگی برگزاری این جشنواره با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، فرماندار قائم شهر و اعضای ستاد برگزاری تشکیل شد تا آخرین وضعیت برگزاری جشنواره و در کنار آن نمایشگاه آموزشی – صنعتی بررسی شود. قرار است این جشنواره از 29 آذر الی سوم بهمن برگزار شود.

فرماندارشهرستان قائم شهر در این نشست با اشاره به اینکه برپایی این جشنواره و نمایشگاه جنبی آن می تواند جنبه های ترویجی و آموزشی نیز داشته باشد، گفت: در نمایشگاه مربوط به این جشنواره سعی شده تا در غرفه هایی مراحل کاشت تا عرضه محصولات مرکبات نمایش داده شود. مهدی محمدی با بیان اینکه تقارن جشنواره با  شب یلدا سبب شد تا جشن ویژه ای تدارک دیده شود، از همه مازندرانی ها دعوت کرد تا با حضور در این جشن شب به یادمانی را سپری کنند. نماینده عالی دولت در شهرستان قائم شهر اظهار امیدواری کرد تا حضور صنایع تبدیلی با تکنولوژی های جدید موجب پیشرفت سرتینگ داری در مازندران شود. فرماندار قائم شهر به برخورد با سورتینگ های متخلف در رنگ آوری غیرمجاز مرکبات نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون هفت واحد در شهرستان قائم شهر پلمپ و 15 سورتینگ دیگر اخطار گرفتند. به گفته وی، عدم برخورد با متخلفین این بخش در شهرستان های دیگر باعث شده تا سورتینگ داران متخلف فعالیت های خود را در مناطق دیگر ادامه دهند. وی از سازمان جهاد کشاورزی خواست تا با همکاری استانداری این برخوردها در همه شهرستان ها اتفاق بیفتد.

* ایجاد بازار صادراتی جدید برای مرکبات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این نشست درباره علت برگزاری جشنواره مرکبات در سطح ملی گفت: با توجه به اینکه مازندران پرچم دار تولید مرکبات در کشور است و شهرستان قائم شهر هم در سطح استان از بیشترین تولید این محصول برخوردار است خواهان برگزاری جشنواره مرکبات در سطح ملی شدیم.

دلاور حیدرپور  بازرگانی میوه را یکی از مشکلات بخش کشاورزی برشمرد و افزود: تشکل های بزرگی که عرضه این محصول را مدیریت می کنند با انبوه عرضه محصول در زمان برداشت مواجه می شوند که بازار را دچار مشکل می کند که سبب می شود تولیدکننده دچار ضرر و زیان شود.وی گفت: برای حفظ و حمایت از تولید داخل باید بازاریابی و صنایع فرآوری متناسب با تولید باشد که در حال حاضر با آن فاصه داریم و به همین دلیل باید ساماندهی آن را در دستورکار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید بازار جدید برای صادرات مرکبات در نظر بگیریم، افزود: وظیفه حاکمیتی دولت بر این است که زیرساخت را برای صادرات محصول فراهم کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: با توجه به موقعیت مازندران و وجود دریای خزر این امکان وجود دارد از ظرفیت حمل و نقل دریایی استفاده کنیم و کشورهای آسیای میانه را برای بازاریابی مرکبات استان برنامه ریزی کنیم.

حیدرپور با اشاره به اینکه برای حضور در بازارهای جهانی پیگیر دریافت یارانه صادراتی هستیم و این موضوع در حال پیگیری است که پرداخت یارانه به صادرکنندگان زمینه رقابتی کردن تولید را نیز فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: تولیدات استان قابل رقابت با بسیاری از محصولات اروپایی است و برای صادرات نیاز به حمایت ساماندهی فعالان این حوزه است. وی از حضور یک برند معتبر داخلی برای رونق صادرات محصولات کشاورزی استان خبر داد و اظهار داشت: این شرکت با استفاده از تکنولوژی روز دنیا برنامه ویژه ای برای صادرات محصولات کشاورزی بخصوص مرکبات از سال آینده دارد.

وی خاطرنشان کرد: باغداران باید شرایط انباری خود را اصلاح کنند و محصولات را در انبارهای فنی نگهداری کنند تا ضایعات کمتری را به همراه داشته باشد.رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: برخی از باغداران اقدام به رنگ آوری مرکبات به روش غیر علمی می کنند که این کار از نظر بهداشتی مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی نیست.